Welke bisschop gaat over heel Nederland?

Ik dacht altijd dat de bisschop in Utrecht de grote baas was. Maar ik lees ook dat er meerdere kathedralen in Nederland zijn. Dus mijn vraag; welke bisschop gaat over welke kerkelijke regio, en wie is de bisschop die over het hele land gaat.. en in welke kathedraal is dat.. is dat is die in Utrecht (stad)?

6 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Erna55
6 jaar geleden
Heb je hier al gekeken ? :
https://www.rkkerk.nl/kerk/bisdommen/
Siri1995
6 jaar geleden
@Erna, nee nog niet. Maar wel bedankt bij deze.

Het beste antwoord

De bisschoppen hebben hun eigen gebied en de aartsbisschop Willem Jacobus (Wim) Eijk gaat over heel Nederland. En heeft als bisschop het aartsbisdom Utrecht.
Zie bron voor meer informatie.

Toegevoegd na 6 minuten:
En elke bisschop heeft zijn eigen kathedraal. Dus als ik goed tel zijn er 7 bisschoppen en 7 kathedralen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ hier de website met
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kathedraal Nederland heeft inderdaad zeven rooms-katholieken kathedralen: Aartsbisdom Utrecht:
Sint-Catharinakathedraal
Bisdom Breda:
Sint-Antoniuskathedraal
Bisdom Groningen-Leeuwarden:
Sint-Jozefkathedraal
Bisdom Haarlem-Amsterdam:
Kathedrale Basiliek Sint Bavo
Bisdom 's-Hertogenbosch:
Sint-Janskathedraal
Bisdom Roermond
Sint-Christoffelkathedraal
Bisdom Rotterdam:
HH. Laurentius- en Elisabethkathedraal
Er zijn nog zes voormalige kathedralen in Nederland en ook nog twee oudkatholieken kathedralen.
Ter vergelijking: Italië heeft 227 rooms-katholieken kathedralen
Siri1995
6 jaar geleden
bedankt voor jullie antwoorden