Een kerk is het bedehuis van een parochie, dwz een wijk in een plaats.
Een kathedraal is het bedehuis van een bisdom,
Een bisdom is een verzameling parochies, aan het hoofd waarvan de bisschop staat. Een kathedraal is vaak mooier en groter, verg. de St Jan in Den Bosch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft het nog een godsdienstelijke betekenis of is het nog gebaseerd uit de machtspositie en rijkdom periode. Wat ik wil zeggen is, waarom zo groot, mooier en duur?

Andere antwoorden (6)

een kerk kan ook een omgebouwde kroeg of gymzaal zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en een kerk kan je ombouwen tot appartementen of een keulenhandel, zoals in Dordrecht.
In een kathedraak 'zetelt' de bisschop..!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kathedraal of dom is de kerk waar een bisschop zetelt!
Een kerk is een gebouw wat gebruikt word voor diensten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kerk is een (voormalig) meestal christenlijk, religieus gebouw dat gebouwd is voor en/of gebruikt wordt voor diensten en andere religieuze samenkomsten. Een kerk wordt ook wel bedehuis, gebedshuis, Godshuis of tempel genoemd. Veel kerkgebouwen zijn monumenten.

Een kathedraal = de kerk waar de zetel van de bisschop staat, hoofdkerk van een bisdom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Adgjm;

Strikt taalkundig is een kerk geen gebouw maar een geloofsgemeenschap en een kathedraal een bisschoppelijk gebedshuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kerk is voor protestanten

kathedraal is voor katholieken