Was Jezus in zijn tijd een bijzondere figuur?

Stel dat de Jezus van de christelijke bijbel en de Koran echt heeft bestaan - hoe bijzonder was hij dan, in zijn tijd?

Anders gezegd: hoeveel mensen trokken er rond, een geloof predikend dat voortbouwde op één van de bestaande en bekende geloven, maar toch net wat anders?

Of, weer anders gezegd: stel dat je in die tijd leefde en een heel gewone "Jan Modaal" was, hoorde je dan regelmatig van zo'n geloofsverkondiger en kwam je er ook met enige regelmaat eentje tegen, of was dat echt een heel bijzondere gebeurtenis?

7 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Antwoorden (4)

Een smoking gun heeft de speurtocht naar de historische Jezus vooralsnog niet opgeleverd. Wat meteen opvalt in het Jezus-dossier is het gebrek aan historische bronnen: geen stenen inscripties, geen archiefstukken, geen officiële verslagen en zelfs geen vermelding door een ooggetuige. Als we bij de antieke geschiedschrijvers te rade gaan, is de stilte oorverdovend. De enige uitzondering daarop is een detail in het boek Joodse Oudheden (93 n.Chr.) van Flavius Josephus, de belangrijkste joodse historicus van die tijd. Het gaat over welgeteld zes woorden (in het Grieks) die in vertaling als volgt klinken: ‘…de broer van Jezus die Christus wordt genoemd, genaamd Jacob, …’

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn dus zo goed als geen "historische" bronnen over Jezus.
fremar
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Dit zijn leuke weetjes, maar geen antwoord op de gestelde vraag.
fremar
7 jaar geleden
En wat is hier uw antwoord bamibal...ik heb er tenminste naar gezocht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Cryofiel
Jij gaat uit van de veronderstelling dát Jezus heft bestaan. Volgens fremar is dat niet het geval. Hoe kun je aantonen dat iemand "in zijn tijd" belangrijk was wanneer die persoon nooit bestaan heeft ??? In die zin is het antwoord van fremar wel degelijk een antwoord op je vraag: nee, want de man heeft nooit bestaan. (althans: volgens de redenatie van fremar) @Fremar
We zijn inmiddels ruim 2000 jaar verder. Alle getuigen zijn al lang tot stof vergaan. Dat geldt ook vele documenten waarin zijn naam genoemd zou kunnen zijn.
Dat er geen historische bronnen zijn is daarom nog geen bewijs dat de man nooit bestaan heeft. Wel denk ik dat het een aanwijzing is dat de politieke commotie destijds nooit zo groot kan zijn geweest als de evangelisten ons willen doen geloven.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, ik heb juist geprobeerd mijn vraag zodanig te formuleren dat het niet relevant is of de Jezus zoals wij die uit de overlevering kennen wel of niet heeft bestaan. Het gaat mij erom: trokken er in die tijd predikers rond die zich gedroegen zoals Jezus dat volgens de overlevering deed? Zo ja, hoeveel waren dat er? Hele hordes, elk dorp had er wel een handvol? Of slechts een stuk of drie verspreid over het land? Of iets er tussenin?
nounka
7 jaar geleden
Was er ook geen bron van de Romeinen zelf ook zo'n paar woordjes hooguit een zin over het feit dat Jezus, die ook Christus werd genoemd, was terechtgesteld.
Weet spijtig genoeg de schrijver niet, maar dat leerden we in het middelbaar toch.
Als je bijzonder interpreteert als niet veel voorkomend, dan kun je Jezus wel bijzonder als bijzonder beschouwen.

Het joodse geloof was al vrij lange tijd in verwachting of 'op zoel' naar zijn beloofde messias, die hun het beloofde land gaf.

Het kwam dan ook wel voor dat iemand zich uitgaf voor messias. Een voorbeeld daarvan is bijv. Simon of Peraea. Deze gaf zich uit voor koning en sommige zagen in hem dan ook de messias. Ook Athronges was een joods leider rond Jezus tijd.

Na Christus waren er nog meer verkondigers waaronder de bekende Simon bar Kokhba.

Het kenmerkende van deze 'messiasen' was dat ze voornamelijk in opstand kwam tegen de Romeinse overheersing. Dat was op zich wel begrijpelijk omdat zo het beloofde land weer van de Joden werd.
Jezus echter verkondigde toch een heel ander Koninkrijk... een hemels. Dat begrepen niet veel/alle mensen. In die zin zal Jezus in het begin niet veel herkenbaarheid of opvallende verschijining zijn geweest juist vanwege zijn ander kijk op het 'Beloofde land'.
Niettemin leefde er in die tijd ook mensen die Hij wel bereikte met zijn prediking.

Toch lijkt me dat Jan modaal iemand zoals Jezus niet of nooit tegenkwam. Dat komt dan enerzijds omdat zijn prediking niet zo werelds was tov andere messiasen men herkende gewoon niet zijn eigen wensen erin en anderzijds omdat Jezus manier dus unique was.

Wel waren er in Zijn tijd ook andere bijzondere mensen die niet zozeer als messias werden gezien maar meer als tovenaars. Zo is bijv. Simon de tovernaar zo iemand (Hand. 8:9). Niet primair een Joods geloofsverkondiger maar wel bijzonder die jan modaal niet zo maar kende.

Tevens wordt soms gesteld dat zijn aantal volgelingen op zich ook niet zo heel groot was tov de hele bevolking.

En natuurlijk mag Johannes de Doper niet vergeten worden. De 'voorloper' van Jezus die toch ook een zekere bekendheid had.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_messiah_claimants

Toegevoegd na 1 dag:
Natuurlijk mogen Teudas en Judas de Galileer ook zeker niet ontbreken die rond trokken en een schare van enkele honderden volgelingen had. (Hand. 5:36-38)

Judas de Galileeër was een Joodse opstandeling, die een gewapende strijd voer in 6 na Chr. tegen de opgelegde census door de Romeinen in Judea ten tijde van Publius Sulpicius Quirinius. Deze opstand werd wreed neergeslagen, door de Romeinse bezetter.
Zie ook de zeloten een joodse opstands beweging waarmee hij vaak in verband wordt gebracht.

Teudas leidde rond +44 een revolte
https://en.wikipedia.org/wiki/Theudas
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Gewoon alleen al omdat je de vraag lijkt te begrijpen.
Er is zo goed als geen informatie over de historische Jezus; in die tijd was er echter een grootschalige guerrilla oorlog aan de gang in Judea/Israël tegen de Romeinse bezetter, en het ligt voor de hand om te denken dat Jezus één van de vele guerilla-verzetsstrijders was.
Zie bron (open pdf, vanaf blz 179) voor interessante, onderbouwde speculaties wat dit betreft. Harris speculeert dus (maar met argumenten), dat Jezus dus niet bijzonder was, en dat dat ook een reden is waarom er geen historische bronnen zijn.
7 jaar geleden
Ja Jezus (Yeshua) was zeker bijzonder...
Hij was namelijk zonder zonden en daardoor viel hij op.