Hoe is het gekomen dat het christendom vanuit een ondergrondse stroming zo weidverbreid is geraakt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

In den beginne bood die monotheistische godsdienst een aantrekkelijk alternatief voor de bestaande godsdiensten en werd het tot een waar vehikel van een "opstand tegen".

Later is zij door machthebbers aangegrepen om zichzelf op een hoger platform te krijgen en werd "het" Christendom te vuur en te zwaard als enig juiste godsdienst verspreid.

Maar wat ook hierboven nog ongenoemd is gebleven is het feit dat de Bijbel eenvoudigweg een briljant geschreven boek is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ha, die Gebruikersnaam;

Omdat men er achter kwam dat er met georganiseerde religie erg veel macht en rijkdom te vergaren was. Niet voor niets noemde Marx religie opium voor het volk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles begint toch bij het begin ondergronds.
Dat beeldscherm waar je nu naar kijkt is ook ooit bij een bepaalde groep mensen begonnen.
Die schoenen die je aan hebt.
De muziek waar je naar luistert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Christendom bestaat pas sinds het consileum van 325...

Wat jij bedoeld is het Katholisisme...

En het was een keizerlijk besluit van Constantijn de Grote om dit te creeëren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt dat wel vaker beweerd hier Starbless, maar even een paar dingen heierover: 1) Consileum is geen goed Nederlands woord. Je bedoelt waarschijnlijk het eerste concilie van Nicea. Op die bijeenkomst werd de officiële leer vastgelegd, het gaat om de op dat moment reeds bestaande leer van de Katholieke kerk en de Oosterse kerk. Christendom bestond toch echt al sinds Christus zelf volgelingen had, hoewel het in die staat misschien nog te omschrijven valt als een Joodse sekte. De Katholieke en de Oosters-Orthodoxe kerk bestonden ook al voor het concilie, eigenlijk al sinds de verschillende Christelijke geloofsgemeenschappen zich volgens bepaalde (meestal interne) afspraken begonnen te organiseren.
moeilijke vraag - ik denk dat de eerste christenen wel een sterke indruk nalieten als monotheisten tov het veelgodendom bij de romeinen. Zij hielpen mensen , geloofden in het verspreiden van het goede woord , waren onbaatzuchtig en hielpen mensen. Welke godsdienst in die periode t bood een alternatief?? Zeker niet de heidense godsdiensten . De vraag is wanneer het omslagpunt er gekomen is, tweede eeuw na Christus?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze eeuwenlang je hoofd eraf haalden als je je niet bekeerde.
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt. Om een zo klein clubje wijd te verspreiden, hoefde je dan ook maar één persoon te bekeren: de keizer van Rome. Een beetje religieuze intolerantie en een flink leger doen de rest.
Omdat geloof een heel makkelijk middel is om mensen te onderdrukken. Op een gegeven moment had de beweging een zodanige invloed dat de machthebbers besloten hebben om samen te werken met de kerk. De kerk kreeg leden en macht en veel rijkdom, in ruil daarvoor zorgde de kerk ervoor dat zij het volk dom hielden en dat ze vooral rustig bleven. Om één of ander reden is deze situatie nog steeds zo, in sommige delen van de wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het begon omdat een paar mensen het gewoon een goed gevoel gaf. Steeds meer mensen sloten zich daarbij aan. Niks nieuws, dat gebeurt steeds weer. Alleen kwam er bij de groei van deze groepering iets anders kijken: het 'geloven' kreeg naast de beschouwelijke voordelen steeds meer voordelen in de zin van rijkdom en macht. Probeer dan maar eens tegen te houden dat er ook, en steeds meer mensen juist door deze voordelen worden gedreven. En zelfs de oorspronkelijke doelen en gedachten uit het oog verliezen of niet meer weten of begrijpen. Dan is de religie een organisatie geworden die alleen maar macht en rijkdom oplevert, en dat wordt dan verdedigd. Op zich wel logisch. En jammer dat de oorspronkelijke drijfveren vergeten raken. Die zijn gelukkig vandaag de dag nog steeds te vinden. Alleen (vrijwel?) niet in de officiële kerkelijke organisaties. Daar gaat het om verdedigen van wat 'we hebben' en macht en invloed. De echte oorspronkelijke drijfveren zijn hier en daar nog wel te vinden 'in het veld' maar die mensen laten zich steeds minder voor de gek houden. Ook dat is verlichting:) Wel knap om dan nog steeds je oorspronkelijke geloof vast te houden. Weliswaar in een vorm die sterk vervormd is van de oorspronkelijke. Ik wens ze veel sterkte en wijsheid. Voortgang van het oorspronkelijke gedachtegoed vind nu plaats in heel andere stromingen of bewegingen. Die kracht is onuitwisbaar. Gelukkig:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar zijn een aantal redenen voor. Keizer Constantijn heeft het christendom tot staatsreligie verklaard, voornamelijk om politieke redenen. Vanaf toen is het behoorlijk van start gegaan.

Het was verder zo dat koningen en andere vorsten vaak domweg beslisten wat de religie in hun land was. Ook dat hielp nogal, vooral aan de grenzen.

Verder werd er nogal eens met het zwaard bekeerd, om het zoeens te zeggen.

Sociologische verklaringen zijn verder te vinden in het feit dat het christendom vanaf het begin vooral de armen aansprak, wat veel volgelingen opleverde. Verder was monotheïsme redelijk nieuw. (Afgezien van de joden, die niet zo met bekeringen bezig waren.) Het heeft bepaalde voordelen voor de gelovige, die nu alles kan verklaren uit de visie van één god in plaats van een hele zoot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het christendom is niet begonnen als een groepje dat met geweld mensen probeerden te bekeren.
Het was juist andersom. In het beginstadium werden christenen vervolgd, je moest vrezen voor je leven als je er openlijk voor uit kwam dat je christelijk was.
De reden waarom toch nog veel mensen zich bekeerden, is het feit dat ze er blijkbaar hoop uit putten en het als de waarheid zagen. Het voordeel van het christendom is ook, anders dan de islam bijvoorbeeld, dat het zich makkelijk in elke cultuur laat passen. Vandaar dat het sneller kan verbreiden dan de islam.

Toen keizer Constantijn het christendom als staatsgodsdienst instelde, was het christendom al sterk verbreid over een deel van Europa. Constantijn zag dit proces en probeerde het christendom voor zijn eigen karretje te spannen, namelijk om eenheid in het grote romeinse rijk te creëren. Van toen af werden christenen niet meer vervolgd en werd het dus nog makkelijker om je te bekeren. Toen verbreidde het christendom zich dus nog sneller.

Pas later werden anti-kerkelijken vervolgd (lees: geweld gebruiken om mensen te bekeren). En inderdaad, er is tegenwoordig geen mens die dat goedkeurt. Zelfs gelovigen niet.