Wat betekent het bijbelboek openbaringen?

Je hoort enorm veel mensen over het einde der tijden praten,en dan uit het boek openbaringen stukken weghalen.Zo zou openbaringen 13 over prins charles gaan,en toegegeven het lijkt er wel heel erg op.. http://www.youtube.com/watch?v=ptufoMx7EKE
The antichrist and a cup of tea is ook een goed boek over prins charles.Hoeveel is hiervan waar?

Dan hebben we openbaring 17 en 18 dat gaat over het grote babylon,waarover je kunt speculeren dat het het vaticaan is,wat veel overeenkomsten heeft:7 bergen,de kleuren die veel in het vaticaan aanwezig zijn.Het zou ook kunnen dat het engelse koningshuis hier een grote rol in speelt.Het blijft speculeren..

Dan heb je nog de bazuinen ,de zegels,openbaringen 2 en 3,etc.

Maar de vraag is deze,In hoeverre moeten de profetieen uit de openbaringen samenhangen voordat er een kern van waarheid inzit?En leven we nou echt in de laatste tijd volgens dit laatste bijbelboek?

Wie kan hier een licht over laten sschijnen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Toen Johannes het visioen kreeg, was hij verbannen, na jaren van ontberingen doorgemaakt te hebben, opgejaagd te zijn, en de meesten van zijn geloofsgenoten waren al dood.
Je moet bij de visioenen die Johannes kreeg, wel een vertaalslag naar deze tijd maken.
Hij heeft alles letterlijk opgeschreven wat hij zag, en wat hij zag bestond nog niet in die tijd.
De vuurspuwende draken kunnen best vliegtuigen zijn geweest die aan het vuren waren, en ga zo maar door.
Je ziet wel dat bepaalde voorspellingen die er gedaan zijn, letterlijk beginnen uit te komen.
Zoals het merkteken aan je arm, waardoor je kunt kopen en verkopen, en zonder dat niet.
Dieren worden al gechipt, en het is nog een kleine stap voordat het bij mensen gaat gebeuren.
De berg met brandend vuur wat in zee geworpen wordt, zal waarschijnlijk een atoombom zijn, waardoor een groot deel van het leven uitsterft, zoals hij al beschrijft.
De enorme opkomst van de Islam in Europa is ook al een feit, en moet je te denken stellen.
Het is lezen en begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het lastige aan dit soort vragen is dat er eigenlijk geen goed sluitend antwoord op te geven is zonder in een discussie over geloof te vervallen.
Persoonlijk denk ik niet dat een boek als openbaringen niet beschrijft dat wij nu in de laatste tijd leven. Het is de interpretatie die wij geven aan de geschriften dat alles zo wonderbaarlijk maakt.
Ik vergelijk het maar even met Nostradamus. Die beschreef ook allerlei zaken op zo'n manier dat er altijd wel een voorspelling uit te halen was die goed was. Maar... altijd achteraf. Als je probeerde zijn tekst te interpreteren naar de toekomst bleken zijn "voorspellingen" ineens niet meer zo accuraat. Zo herinner ik me dat in de jaren 90 zijn teksten vreselijk "hot" waren en mensen ook de toekomst gingen voorspellen aan de hand daarvan. Die dingen die toen werden gezegd (er zou in 2003 oorlog komen tussen Amerika en China, in 2008 zou heel Californië verwoest worden door een gigantische aardbeving) blijken nu dus gewoon niet te kloppen.

Oftewel: boeken met voorspellingen zijn in mijn ogen een manier om mensen bang te maken en te laten denken dat er vreselijke dingen op komst zijn als we ons niet gedragen zoals men in het schrift zegt dat wij moeten doen. Niet een echte voorspelling.
Maargoed... het is en blijft mijn persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben we alweer een antichrist?

Het punt met teksten als Openbaringen is dat ze precies onduidelijk genoeg zijn om er van alles aan te knopen in je eigen tijd. Dat is altijd al zo. Nu is Charles de antichrist omdat hij een rfid-chip zou hebben, twintig jaar geleden zaten we ook al in de eindtijd omdat alle streepjescodes die zessen zouden bevatten die niet in de cijferreeks eronder staan.

We hebben ook nog een beetje een overvloed aan antichristen. Prins Charles wordt genoemd op YouTube, met aan de zijkant van het scherm verwijzingen naar clips over hetzelfde onderwerp - waarbij Prins William, Obama en Bush blijkbaar óók antichristen zijn. Dan zou ook nog iedere regeringleider in een land waar ooit stempels op de hand zijn bedacht als manier bij verkiezingen om ervoor te zorgen dat iedereen één keer stemt antichrist kunnen zijn. Of iedere organisator van een feest waarbij je een stempel op je hand krijgt.

Het Vaticaan eigenlijk Babel vanwege zeven bergen? Het Vaticaan is niet eens gebouwd op zeven bergen, maar op één heuvel. Rome is gebouwd op zeven heuvelen. Maar dan kan Nijmegen net zo goed het nieuwe Babel zijn. En er zijn ook nog hordes mensen die geloven dat het oude Babel letterlijk herbouwd zal worden om letterlijk door hun god vernietigd te worden.

Het wapen van Charles? Inderdaad gemaakt volgens de regels van de heraldiek, waarbij een leeuw nou eenmaal een slank lijf en lompe achterpoten met grote klauwen heeft. Dat beeld van een leeuw is natuurlijk ook zo oud dat het waarschijnlijk is dat de ontwerpers destijds nog nooit een leeuw hadden gezien en elkaar maar natekenden. Natuurlijk bevat dat wapen ook niet álle tekenen uit openbaringen zoals het filmpje zegt; ik zie tenminste geen beest met zeven koppen en tien horens, met daarop weer tien kronen.

Openbaringen is gewoon een collectie angstdromen/waarschuwingen geworteld in de tijd van de bedenker(s). Waarbij Babel gewoon Babel is, een stad die toen onder vrome joden bekend stond als stad van afgoderij, en dus zondig. Met het sentiment 'haha, de grote machtige stad van afgoderij zal de wraak van onze god niet overleven.' My god can beat up your god. Lekker puh. En intussen kan het eigen volk in het gareel gehouden worden door vertellingen over de boeman van de maand: het Beest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik nu gelovigen op de lange teentjes getrapt, ben ik te kritisch geweest voor complottheoristen, of zijn de minduimpjes gewoon tekenen van affectie van mijn vaste schare minnaars? Vragen, vragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen die even zijn of haar nek uitsteekt, wordt afgestreft met minpuntjes, ik heb er ook een paar die op alles minnen, ik zie dat ik ze nog niet heb, maar met mijn antwoord kunnen ze niet zo veel, of ze zijn niet thuis.
De echte gelovigen zullen nooit geen minnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat zou je denken, maar het zou niet mijn eerste min zijn ontvangen van een zelfverklaard gelovige. Maar goed, in dit geval is dat koffiedikkijken, er staat geen naam bij! Sowieso is jouw waardering een stuk belangrijker dan een anonieme min, dankjewel.
Openbaringen (in het Engels Apocalyps) wil zo veel zeggen als onthulling, verniewing. Het boek is op alle mogelijke wijzen geinterpreteerd en je kunt er alle kanten mee op, mede vanwege de vele vaagheden. 't Is soms net Nostradamus.
Met dergelijke boeken in de hand kun je zon ongeveer IEDEREEN wel aanwijzen als de Antichrist. Eerst was het Hitler, toen Saddam Hoessein, George Bush heb ik ook al gehoord....en als die Apocalyps (vak ten onrechte vertaald als het einde der tijden dan niet komt, zoeken ze weer een nieuwe. Deze is wel origineel moet ik zeggen.

Voor zover we al in een eindtijd leven, is dat vooral de tijd / de wereld zoals we die nu kennen. Dat daar iets drastisch moet gebeuren is voor iedereen wel duidelijk, bijbel of geen bijbel. Daar zal dus best een keer een einde aan komen, daar hoef je niet helderziende voor te zijn.

Intussen kun je het voor alle mogelijke complottheorieën uitstekend gebruiken, want het levert voldoende stof om in alle mogelijke richtingen te speculeren. Hoe vager de aanwijzing, hoe liever.

Het is overigens wel verplichte kost voor elke horror-liefhebber ; de verhalen uit de Openbaringen staan aan de basis van menig goede horrorfilm, en dan is het wel lekker als je ze kunt plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld is al heel erg oud, de tijd dat de mens er nu is, is eigenlijk maar heel kort in vergelijk met de leeftijd van de wereld.
Wat de mens ook doet of voorspelt of uitlegt en wat de mens ook denkt te ontdekken in oude geschriften, de wereld gaat gewoon door met of zonder het bestaan van de mens.
De mens lijkt zo belangrijk op aarde, de mens is minder dan stof, laat ze maar blijven speculeren, de aarde trekt toch zijn eigen plan, de mens is als stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elders op google miljarden jaren oud!
Wat wil je nu eigenlijk vertellen?
Als een druipsteengrot, de druipstenen iedere 100 jaar 2 cm. groeien en er zijn druipstenen ban 18 m. hoog/lang, hoe oud zijn deze druipstenen dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nóg iemand die dweept met Kent Hovind? Of is het gewoon een reïncarnatie van telkens dezelfde? Hoe komen die mensen er toch bij dat wat die vent beweert klopt? En waarom blijven ze hem zo geweldig vinden terwijl bekend is dat het helemaal geen nette man is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ SuzyQ, de meeste gelovigen volgen slaafs de uitleg van een ander, zonder er zelfstandig over na te denken.
Dat kan ook niet met geloof, geloven is slikken of stikken.
En dat is jammer, geloof en wetenschap kunnen uitstekend naast elkaar bestaan, elkaar aanvullen zelfs elkaar versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik blijf het bijzonder vinden. De eerste keer dat ik de naam las en me in zijn materiaal verdiepte, was ik ervan overtuigd dat hij een randverschijnsel van religie was. Maar hier op GV lijken de Hovind-adepten haast als paddenstoelen uit de grond te schieten. Maar goed, ik heb dan ook nooit begrepen waarom bepaalde groepen gelovigen het zo belangrijk vinden dat de aarde letterlijk 6000 jaar oud zou moeten zijn. Soms lijken gelovigen (zeker niet álle gelovigen!) heel erg hun best te doen om hun wereld klein en eenvoudig te houden. Ik begrijp dat niet. Als je gelooft in een schepper, dan zou je alles wat de wetenschap over de wereld te weten komt toch geweldig moeten vinden? Een bevestiging dat je schepper nog grootser is dan je voorheen had gedacht? Dat zijn werken nog complexer en tegelijkertijd subtieler zijn dan je voor mogelijk had gehouden? Dat is toch mooi, in plaats van iets om te bestrijden? Waarom houden die mensen hun eigen god zo klein?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja SuzyQ, het is precies zoals je zegt, voor velen verkleind hun geloof juist de wereld, ik zie het zo, God schiep een woning om in te leven, gelovigen worden daarin geboren en groeien daarin ook op.ze hoeven zich nergens zorg om te maken, nergens aan te denken, niets te regelen, ze moeten alleen maar iedere zondag de bijbel lezen en bidden.
Zaken die in de bijbel staan worden klakeloos geaccepteerd, er wordt niet over nagedacht, laat staan kritisch bekeken, als ze dat keurig doen, iedere zondag, worden verders alle belangrijke dngen in hun leven door buitenaf geregeld.
Er zijn wel ramen in het huis, maar het verboden er naar buiten te kijken, doe je dat wel, dan geef je aan geen vertrouwen te hebben in je God, ze krijgen straf en moeten veel bidden en vasten.
Ze laten het in het vervolg ook wel, om nog naar buiten te kijken, dat wil hun God niet hebben, althans dat denken ze, het is hun zo verteld, zo uitgelegt, zo begrepen.
Buiten het huis van God, lopen de andere mensen die af en toe naar binnen kijken het huis in, ze roepen "kijk nu eens naar buiten, kijk hoe mooi de natuur is, allemaal door de evolutie ontstaan".
De mensen buiten het huis, begrijpen totaal niet wat de mensen binnen het huis bezield.
De mensen binnen het huis, kijken niet naar buiten, daar bestaan alleen maar leugens en zondige gedachten.
Ze houden hun eigen God zo klein mogelijk.
Het bijbelgedeelte heet de Openbaring van Johannes. Het boek Openbaring van Johannes is een apocalyptisch geschrift, dat wil zeggen een geschrift waarin God via visioenen aan mensen zijn geheimen onthult ('apocalyps' betekent 'onthulling', 'openbaring'). In het boek Openbaring lezen we dat het geschreven is door Johannes. Sommige uitleggers menen dat hiermee de apostel Johannes bedoeld is, anderen denken aan een verder onbekende vroegchristelijke profeet. In ieder geval moet het boek gelezen worden tegen de achtergrond van de vervolging van christenen in Klein-Azië. Zij werden vervolgd omdat zij alleen Jezus Christus wilden vereren, en dus niet de Romeinse keizer en zijn beelden die in tempels in de steden stonden. Het boek Openbaring is bedoeld om de gelovigen te bemoedigen en hen op te roepen stand te houden in de vervolging. De schrijver wil duidelijk maken dat de werkelijke macht over de wereld in handen van God en Christus is en zal blijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook Johannes gebruikte wel geestverruimende middelen.
Sommige gebruikers gaan ineens heel mystiek schilderen, weer anderen gaan verhalen schrijven war kop noch kont aanzit. Weer anderen krijgen visoenen
Heeft het allemaal betekenis ? Nee, maar soms is het leuk om anderen uit hun bol te zien gaan.