Was er een vorm van "dopen" bekend voor het christendom ?

In de bijbel hoorden we voor het eerst over de doop door Johannes de doper.
Jezus werd gedoopt door water en heilige geest.

1 van de apostelen schreef ook in 1 van zijn brieven dat de natie Israël werd gedoopt in de wolk, een gelijkenis van christus.

Kenden andere volkeren/ culturen ook een vorm van dopen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

Het Jodendom kent Tvilah, het onderdompelen in water tijdens bekering tot het Jodendom. Maar ook in Egypte om smetten weg te wassen die baby's in de baarmoeder hebben opgelopen, of Babylon waar water werd gebruikt in reinigingsrituelen.

Het christendom heeft vele gebruiken "geleend" van, vertoont overeenkomsten met of is in sterke mate geïnspireerd door andere mythologieën. Denk bijvoorbeeld aan pasen, kerst, de drie-eenheid, de hel, bepaalde heiligen, dopen enz.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toen Johannes de Doper doopte was er nog geen christendom. Dus ja, er was een vorm van dopen bekend voor het christendom.