Welke religies/stromingen hebben kloosters of gemeenschappen? En waardoor is dat?

Een klooster of gemeenschap waar gelijk gelovigen samenwonen (gemengd dan wel gescheiden).
In het katholieke geloof heb je kloosters en congregatie zowel in de RKK als in Oosterse kerken. In het boeddhisme heb je ook kloosters.
Maar zijn er ook in het Protestantisme, Jodendom, Islam of Hindoeisme etc?
Naar ik vermoed zijn er dat geen of weinig, maar waardoor komt dat? Wat in die religies of leer is daar de oorzaak van? Of natuurlijk andersom waarom is dat wel in de katholieke kerk en boeddhistische stroming?

8 jaar geleden
in: Religie
5.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeievraag. Het heeft in geval van christelijke stromingen geen bijbelse oorsprong, dus dat is idd raadselachtig.
tinus1969
8 jaar geleden
Kloosters hebben geen primair religieuze basis, maar een sociale: In feite zijn kloosters een systeem om mensen ongehuwd te houden en daarmee ook kinderloos, zodat de bevolkingsgroei beperkt blijft.
Kloosters zijn dan ook vooral populair in dichtbevolkte samenlevingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Therapeutae
In ieder geval waren er rond het jaar 0 wel Joodse kloosters. De Essenen bijvoorbeeld en de in de link aangehaalde Therapeutae.
In de Anglicaanse (dus in feite ook: protestantse) kerk zijn er ook kloosters, volop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
We kennen in Nederland onder de protestanten geen echt klooster , maar wel iets wat te vergelijken is met een klooster en dat zijn de Zendings- Diaconessen , er zijn tegenwoordig niet zoveel Diaconessen meer , maar in Amerongen is nog zo´n Zendings-Diaconessenhuis waar Diaconessen wonen en werken , het is een wereldwijde beweging Zover ik weet is dat ook de enigste in Nederland Voor meer info van de Zendings-Diaconessen kijk op : http://www.zdh.nl

Antwoorden (3)

In Jorwert (Friesland) is drie jaar geleden het eerste en tot nu toe enige protestantse klooster van Nederland geopend: Nijkleaster.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op zich is de idee van een protestants klooster trouwens niet vreemd, want bijvoorbeeld de gemeenschappen van Taizé en Iona zijn ook uit de protestantse spiritualiteit ontstaan.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een klooster gezien vanuit welke christelijke stroming kan ik niet vatten, er is immers geen bijbelse aanwijzing voor zover ik weet. Of heb ik dat mis?
Amadea
8 jaar geleden
Een kerk ook niet, dus dat is geen reden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat, Je hebt het goed. Sterker, het is feitelijk in strijd met het zendingsbevel, o.a. Mattheüs 28:19. Daarin staat dat het Evangelie actief dient te worden uitgedragen. Dat kan je niet bewerkstelligen door je in een klooster terug te trekken. Ik denk dat je in dezelfde tekst ook impliciet een gebod tot kerkstichting kunt lezen; je bent er immers niet door eenmalig ergens op bezoek te gaan. Zelfs in de Bijbelse tijd is er sprake van christelijke gemeenten, denk aan de zeven gemeenten die in de Openbaringen genoemd worden, en aan de gemeenten die Paulus gesticht heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat betekent dat Geert Mak dus achterhaald is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoe_God_verdween_uit_Jorwerd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pieter1986 Exact, nou kan ik nog de functie begrijpen toen men bijbels kopieerde in kloosters, maar sinds de boekdrukkunst lijken me kloosters vooral ingaan tegen het idee van wat de bijbel lijkt te beweren. @Amadea Er zijn toch juist wel heel veel verzen die lijken te doelen op samenkomen van gelovigen? En als je juist zou lezen dat een kerk niet de bedoeling is, dan is dat toch een reden om een kerk in twijfel te trekken net als dat ik een klooster in twijfel trek. Je reactie is er een als "X slaat nergens op", maar we doen ook Y (waarvan we weten dat het nergens op slaat) dus dan kunnen we ook prima X gaan doen. Ze slaan dan beiden net zo hard nergens op.
De islam heeft ook kloostergemeenschappen o.a. bij het Soefisme, bv die van de Derwisjen en ook in het artikel over Martin Lings (zie link) wordt gewag gemaakt van islamitische kloostergemeenschappen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dergelijke kloostergemeenschappen zijn bedoeld om nader tot God te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zowel de oosterse als de westerse stromingen hebben hun kloosters.
Vanwege de toename van ‘profane’ kennis is de ontkerkelijking in vrijwel alle religies en stromingen toegenomen.

Met name de jonge mensen geven de voorkeur aan andere vormen van godsdienst, zoals het houden van grote conferenties en open lucht bijeenkomsten, boven het zich terug trekken in kloosters.

Wat betreft jouw volgende vraag waardoor kloosters zijn ontstaan is de gedachte dat men zich het beste aan de dienst aan God kon wijden wanneer men zich volledig terugtrekt, weg uit de boze wereld, en de dienst samen met gelijkgezinden beleeft.