Moet een Jood die een RK kerk bezoekt zijn kipa (keppeltje) afzetten?

Stel dat je als Jood een begrafenis van een goede vriend wilt bijwonen en uit eerbied voor G'd een kipa draagt, ben je dan verplicht die af te zetten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Feitelijk wel, omdat mannen geen hoofddeksel behoren te dragen in een katholieke kerk. Ik weet niet of je ooit een synagoge bezocht hebt, maar dan moet je als niet-joodse man ook een keppeltje op. (Daarvoor liggen papieren keppeltjes klaar.) En als je als niet-moslim in de gebedsruimte van een moskee binnenkomt, mag je ook geen schoenen dragen. Als bezoeker pas je je dus aan aan de "regels van het huis". Toch zou ik voor de keppel een uitzondering willen maken, omdat dit een "religieus hoofddeksel" is. In die zin te vergelijken met de soli Deo (het resp. witte, rode of paarse "petje" van paus, kardinalen en bisschoppen, die ze "altijd" dragen. Echter: tijdens het belangrijkste deel van de eucharistieviering wordt ook de soli Deo afgenomen.

Ik denk het niet. Toen ik vroeger bij de scouting was, mocht of moest je je pet of hoed ook dragen in de kerk. Trouwens 60 jaar geleden was het voorschrift dat vrouwen in de kerk hun hoofd bedekt moesten hebben. Een hoed of hoofddoekje en in zuidelijke landen een sluier.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100