Zijn er stromingen in het moslimgeloof die muziek (vokaal/instrumentaal) of dansen verbieden?

Toegevoegd na 3 minuten:
Zowel in en/of buiten de moskee.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.5K
erotisi
8 jaar geleden
Of je het een stroming kunt noemen weet ik niet maar sommige radicale moslims verbieden dansen:
Radicaalislamitische regeringsautoriteiten, met aan het hoofd de Jeugdminister Mohamed Shareff en het Ministerie voor Islamitische Aangelegenheden, hebben nu een streng dansverbod uitgevaardigd, dat gericht is tegen “onfatsoenlijk dansen”. Het verbod geldt voor zowel autochtonen als gasten. https://ejbron.wordpress.com/2012/09/14/radicale-islamieten-verbieden-onfatsoenlijk-dansen-op-de-malediven/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hallo erotisi, ter info...
er zijn ook christelijke stromingen die dansen verbieden.... groet amadeus

Het beste antwoord

Ja. De taliban verbiedt volledig en aan iedereen het luisteren naar muziek. Hun stroming is gebaseerd op de leer van Abul Ala Maududi en zijn Jamaat-e-Islami-partij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ @MaartenVerrips, je had mij even op het verkeerde been gezet. Ik las steeds Janmaat en de Islampartij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc ik heb die passage letterlijk gekopieerd uit wikipedia
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, dat zag ik. Maar daar las ik ook "Janmaat" terwijl er toch echt overal "Jamaat" staat ::))
Beïnvloeding door de Inhoud van het huidige nieuws misschien de oorzaak of gewoon vermoeide ogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
geheel correct +

Andere antwoorden (1)

Het is onder alle stromingen in de islaam verboden om muziek te maken en/of te beluisteren.

Wel moet het onderscheid worden gemaakt tussen (passief) horen en (actief) luisteren. Als je bijv. gaat winkelen en je hoort muziek op de achtergrond, dan valt dat niet onder actief luisteren. Of als je het op werk de radio als achtergrondgeluid hoort, is dat ook passief horen, geen luisteren.

Maar als je naar de disco gaat of MTV gaat kijken om naar muziek te luisteren, wordt dit wel gezien als actief luisteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de meeste islamitische landen wordt wel degelijk muziek gemaakt en daar wordt ook actief naar geluisterd. Nemen die mensen het niet zo nauw met de regels, of ligt dit anders?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord is veel te kort door de bocht. Zoals blijkt uit het lemma 'Islamic Music' op https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_music ligt de situatie genuanceerder. Iets soortgelijks blijkt uit http://www.muslimhiphop.com/index.php?p=What_is_MHH/Music_in_Islam Het moet alleen niet verbazen dat veel moslims muziek als haram beschouwen. Een van de belangrijkste functies van religie is namelijk het onderdrukken van mensen en het voorkomen dat ze zelf nadenken.