Waarom doen katholieke mensen een communie?

Welke gedachte zit hierachter? Ik heb het ook regelmatig aan katholieken zelf gevraagd, maar eerlijk gezegd kreeg ik dan altijd het antwoord, dat zij het zelf ook niet wisten... Weet iemand hoe dit precies zit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
9.3K
erotisi
8 jaar geleden
Volgens de katholieke opvatting is Jezus Christus na de consecratie waarachtig lichamelijk aanwezig onder de gedaanten van brood en wijn. De communie geeft dus echte fysieke gemeenschap (communio) met Jezus Christus, en door Christus mystieke gemeenschap met alle gelovigen van geheel de Kerk.
Erna55
8 jaar geleden
De katholieke mensen aan wie je hebt gevraagd hebt, geven met hun antwoord aan dat ze het doen vanuit een "gebruik" .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voornamelijk voor de cadeautjes
erotisi
8 jaar geleden
Ik dacht al voor de cadeautjes??, maar je bedoelt dan het sacrament van de 'eerste communie'?! Dat kan vraagsteller natuurlijk ook bedoelen, al zal de reden erachter wel ongeveer hetzelfde zijn
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het gaat hier om echte cadeautjes, bij de communie is het niet ongebruikelijk een feest te organiseren en dat de gasten cadeaus voor de communicant meenemen. De kinderen zullen het voornamelijk daarvoor doen (het feest en de cadeaus), voor de ouders is het meestal ook een feestje dat hun kind de eerste communie heeft gedaan.
Vaak wordt hieraan meegedaan, omdat het zo hoort, binnen de Katholieke gemeenschap, het kind krijgt de uitnodiging en de ouders zullen hier gehoor aan geven, vaak gewoon omdat ze hun kind dat feestje gunnen en niet buiten de groep willen laten vallen. De communie heeft tegenwoordig voor de meeste Katholieken, niet meer dezelfde waarde als die er vroeger aan gegeven werd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ crea, ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik heb geleerd tijdens mijn eerste communie dat ik nu oud genoeg was om actief deel te nemen aan het geloof. Je krijg (reeds vermeld maar toch) voor het eerst een hostie met een zipje wijn. En voortaan als je in het kerk bent mag je ook naar voren gaan als deze worden overhandigt.
De eerste communie is alleen zo lang geleden dat ik er niet meer veel van weet.
De 2e communie (het vormsel) ben je voor de kerk volwassen genoeg om zelf de keuze te maken voor jet katholieke geloof. Je bent immers katholiek geworden omdat je ouders je hebben laten dopen. Op je 12e kies je hiervoor dus zelf.

Antwoorden (2)

Er zitten twee betekenissen achter deze vraag. Gezien het werkwoord 'doen' denk ik dat jij het hebt over de eerste communie, en niet over de wekelijkse eucharistie - want daar doe je geen communie maar ontvang je die.

Communie doen kan alleen als je bent gedoopt. Het woord communie betekent gemeenschap. Je wordt dan één met de hele kerkgemeenschap en ingewijd in het christelijke leven.

Voordat dit gebeurt worden de kinderen, meestal zeven of acht jaar oud, daarop voorbereid met bijbelverhalen en door te leren bidden. Ze hoeven het nog niet te begrijpen, maar het is goed wanneer ze aanvoelen wat er gebeurt tijdens de feestelijke eucharistieviering waarin zij voor het eerst de heilige Hostie gaan ontvangen.

Door de doop zijn de kinderen al opgenomen in de gemeenschap van de katholieken. Het sacrament van de communie verbindt ze als gelovigen niet alleen met God maar ook met elkaar. De onderlinge band wordt door de eucharistie steeds opnieuw versterkt.
Amadea
8 jaar geleden
Ik neem aan dat je de eerste H. Communie bedoelt.

Als het goed is, is het katholieke kind al van jongs af aan (wekelijks) met vader en moeder meegegaan naar de eucharistieviering (in het dagelijkse katholieke taalgebruik: de H. Mis).

De eerste H. Comnunie is de eerste VOLLEDIGE deelname van een kind aan de Eucharistie, want het kind mag vanaf dat moment ook de H. Hostie ontvangen. Daar is een hele catechetische voorbereiding aan voorafgegaan. Aan begin van de twintigste eeuw heeft een paus bepaald dat een kind mocht deelnemen aan de Eucharistie als het het onderscheid kan maken tussen 'gewoon brood' en de H. Hostie, het Lichaam van Christus. Het is een mysterie dat alleen in geloof kan worden aanvaard. De "officiele" catechetische volgorde is Doopsel, Vormsel, Eucharistie

Samen met het Doopael en het Vormsel maakt de Eucharistie deel uit van de initiatiesacramenten, die iedere gelovige katholiek zou moeten ontvangen.

De rest ("communiekleren", het feestje en de cadeautjes zijn allemaal bijkomstige zaken die "mensen" eraan gekoppeld hebben).
Computoon