Hoe interpreteren niet radikale aanhangers van de Islam de koranverzen die het doden van ongelovigen bemoedigen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1K

Antwoorden (2)

Vaak zien zij dat deze teksten gezien moeten worden in de "historische context". Dat wil zeggen dat bepaalde teksten volgens hun alleen geldig waren voor een bepaald moment in de geschiedenis. Theologisch gezien hebben de "niet radicalen" geen voet om op te staan als zij met radicalen in conclaaf gaan over dit onderwerp omdat er in de Koran geen enkele context wordt gegeven, maar dat is weer een andere discussie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die menen dat men naar context moet kijken voor wie, wanneer (in oorlogstijds of tijdens vrede) en waar deze verzen zijn nedergezonden.

Degene die daar voorstander van zijn kijken niet naar het context maar menen dat ze alles letterlijk mogen uitvoeren wat er in staat, zonder rekening te houden met de omstandigheden en voorwaarden.

Gouden waarheid zal ergens daartussen zitten; bij iedere vers hoort een 'sabab nuzul' (aanleiding van nederdaling) en deze zijn in de ahadith terug te vinden (context waarin iets nedergezonden werd). Koranexegeten menen dat je niet de koran zo 'kaal' kan/mag nemen zoals het is, alleen als het er letterlijk in staat dat het voor jou bedoeld is (dat het niet op andere manieren te interpreteren is).

Voorbeeld: 'gij zult niet stelen' kan je niet op andere manieren opvatten. Maar teksten zoals '... en toen zonden wij hen (de engelen) om hun vingers af te hakken' oid. staat voor 1001 opvattingen open, daarom moet je de uitleg/ahadith daarvan er bij nemen.

Islaam predikt ook dat zij het geloof is van de 'gulden middenweg' en 'gematigdheid'. Oftewel dat de waarheid ergens tussen twee extremen gezocht moet worden.