Is de term Drie-eenheid in de Bijbel te vinden?

Als ik, met mijn geringe kennis van de Bijbel, de Bijbel lees, dan krijg ik de indruk dat God, Die één is (Adonai echad), zich op drie manieren manifesteert: als Vader, als Zoon en als de Heilige Geest.
In de kerken heeft men het echter steeds over de synthese (deze term is van mij) van drie Personen tot één Godheid.
Waar vind ik in de Bijbel een aanwijzing dat we God moeten zien als drie Personen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.5K

Het beste antwoord

Nee, de term drie-eenheid wordt in de Bijbel niet gebezigd.

Wel wordt het in diverse boeken geïmpliceerd:

Mattheüs 28:19
"Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb."

2 Korinthiërs 13:13
"De genade van den Heere Jezus Christus, en de liefde van God, en de gemeenschap des Heiligen Geestes, zij met u allen. Amen."

Efeziërs 4:4-7
"Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; Een Heere, een geloof, een doop, een God en Vader van allen, die daar is boven allen, en door allen, en in u allen. Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus."

Judas 1:20-21
"Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest; Bewaart uzelven in de liefde Gods, verwachtende de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven."

Het woord 'drie-eenheid' impliceert het al: de Bijbel wijst op drie aspecten van dezelfde godheid. Ik ken zelf geen enkele passage uit de Bijbel die concreet wijst op drie afzonderlijke deïteiten.
In Jesaja 44:8 valt immers te lezen:

"Verschrikt niet, en vreest niet; heb Ik het u van toen af niet doen horen en verkondigd? Want gijlieden zijt Mijn getuigen: is er ook een God behalve Mij? Immers, is er geen andere rotssteen: Ik ken er geen?"

Het ligt in lijn met oudere monotheïstische religies zoals het Zoroastrianisme en Atenisme, waarin ook een drie-eenheid wordt gesuggereerd maar deze niet als symbiotische entiteiten wordt gepresenteerd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Rabelais,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat zowel de Vader, de Zoon als de Heilige Geest God zijn, maar dan lees ik weer een tekst zoals:
2 Korinthiërs 13:13
"De genade van den Heere Jezus Christus, en de liefde van God, en de gemeenschap des Heiligen Geestes, zij met u allen. Amen." Hier worden God en de Heere Jezus en de Heilige Geest apart genoemd. Als er had gestaan "de liefde van de Vader" dan klopte het volgens mij. Maar hier worden toch Jezus, God en de Heilige Geest als aparte personen genoemd? Moeten we toch maar het idee van drie Personen laten varen en het houden op één God Die zich op drie wijzen aan ons openbaart?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@henkaren
Zoals je bij je vorige vraag waarop ik een antwoord formuleerde (waarom Christus zijn moeder tweemaal 'vrouw' noemde) kan lezen, ben ik zelf geen christen, dus ik zal me genuanceerd uitdrukken. Dit gezegd hebbende: JHVH wordt mijns inziens in de Bijbel geportretteerd als één deïteit. Als ik de balans opmaak tussen alle, mij bekende, Bijbelboeken die ingaan op de aard van JHVH, zie ik overwegend een nadruk op de eenheid van tetragrammaton. Je laatste alinea vat het volgens mij prima samen, al zullen er altijd mensen/stromingen zijn die het tegendeel beweren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hallo henkaren Er zijn weinig of géén teksten in de bijbel te vinden waarin we in één passage
Gd moeten bezien als drieeenheid laat staan als drie afzonderlijke personen. Wel kunnen we teksten vinden die de éénheid van Jezus met zijn Vader onderstrepen.
Ook vinden we teksten waarin we kunnen merken of Jezus als dan niet Gd is. We vinden eveneens teksten waarin de heilige geest wordt voorgesteld als helper of persoon.
Mogelijk kan het in zulke passages eveneens over een personificatie gaan. Verder kunnen er bepaalde gelijkenissen getrokken worden in de zin van dat de mens bestaat uit ziel geest en lichaam naar het beeld van Gd.
Ieder voor zich moet persoonlijk uit zulke gedeeltes uitmaken of Gd 3 is, of 3 afzonderlijke personen. Drieeenheid is voor mij persoonlijk ook een lastig onderwerp en heb er heel veel onderzoek naar gedaan. Mijn voorlopige conclusie is dat Jezus Gd kan worden genoemd en de heilige geest de kracht is die van Gd de vader uitgaat. ROEACH .
Het is ook deze Geest die ons "nieuw kan maken in ons denken" efeziers 4:23. Ik ben het eens met je laatste zin.
Gd de vader openbaart zich door Jezus.
Gd de Vader openbaart zich door zijn scheppende kracht de HG. De HG geeft hjj aan degenen die hij zelf kiest om hem te aanbidden in geest en waarheid.
zie http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/johannes/4%2C22-24/markeer-selectie/#hl Daarom beloofde Jezus een helper/pleitbezorger die in Johannes
14:17 de geest van waarheid wordt genoemd. http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lezen/johannes/14%2C15-21/markeer-selectie/#hl Groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedereen heel hartelijk dank voor de antwoorden en reacties. In het bijzonder hebben de teksten van Rabelais en Amadeus mij geraakt. Ik denk dat we bij deze discussie op moeten passen dat we niet doorschieten en trachten het wezen Gods te doorgronden. Ik voor mij houd het op: שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד Hoor Israël de Eeuwige is onze God, de Eeuwige is één.
Dit geldt overigens ook voor de gelovigen uit de volkeren, want God wil hen rekenen als in Israël ingelijfd.
(Misschien ten overvloede, maar dit is wat anders dan er voor in de plaats gekomen.)

Andere antwoorden (2)

Lees dit stuk even van wikipedia, de pagina vind je in de bron vermelding :)

De terminologie 'Drie-eenheid' wordt niet in de Bijbel gebruikt, noch in het Oude, noch in het Nieuwe Testament, hoewel de formuleringen Vader, Zoon en Heilige Geest er wel in voorkomen. Een marginale aantekening, een glos, kwam tussen de tekst van de Vulgaat terecht en werd geleidelijk niet meer als aantekening herkend. Toen Erasmus een Grieks Nieuw Testament uitgaf, werd het comma Ioanneum er pas in opgenomen toen hij een Grieks handschrift vond waar het in stond. Vermoedelijk wist hij niet dat men, om hem zover te krijgen het Latijnse stukje tekst naar het Grieks had terugvertaald. In de vertalingen die uitgaan van de Textus receptus is het te vinden. Zo geeft bijvoorbeeld de Statenvertaling 1 Johannes 5:7 en 8 als volgt weer:

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.
Sinds tekstcritici aantoonden dat deze passage uit de Vulgaat in die vorm in geen enkele Griekse tekst voorkwam laten de meeste vertalingen de toevoeging weg. Zo schrijft de Leidse vertaling 1 Joh 5: 7,8:

Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig.
Andere teksten in de Bijbel wijzen wel op een Drie-eenheid. Zo zegt Mattheüs 28: 19:

Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen
en 2 Korinthe 13:13 zegt:

De genade van de Heere Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.
Ook kan men uit verscheidene teksten in het Nieuwe Testament opmaken dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest God zijn. Van de Vader is het duidelijk uit het Oude Testament. Van de Zoon uit teksten als Johannes 1 waar staat dat het Woord God was en mens is geworden. Thomas zei: "mijn Heere en mijn God." Ook berispt Jezus niemand als die Hem aanbidt. Dat Ananias liegt tegen de Heilige Geest wijst erop dat ook de Heilige Geest God is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Doel je op Ananias en Saffira?
De Heilige Geest zou ook god zijn omdat zij tegen hem logen...
Ik volg die redenatie niet. Kan je daar wat meer uitleg bij geven?
God laat zichzelf nergens
volledig zien en houdt zichzelf altijd in zekere mate verborgen.
De term ‘Drie-eenheid’ komt dan ook in de Bijbel niet voor.
fremar