Waarom worden Jezus en de apostelen altijd afgebeeld met lang haar?

In het antwoord van Fremar op vraag: http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/563903/kledingvoorschriften-bijbel
lees ik:
“Of leert u ook de natuur zelf niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar tot een deksel haar is gegeven?” (1Korinthiërs 11:14-15).

Waar om worden Jezus en de apostelen op kerkelijke afbeeldingen dan altijd getoond met lang haar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.4K
capthavoc
8 jaar geleden
Ik vermoed dat vrouwen gewoon langer haar hadden
erg lang haar.
dus in die tijd hadden mannen gewoon korter haar dan vrouwen
kort en lang hadden denk ik in die tijd een andere waarde
redhouse
8 jaar geleden
Waren gewoon hippies.
Erna55
8 jaar geleden
De " richtlijnen uit de bijbel" waren ook toen geen wetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat kerken en gelovigen hun geschriften alleen letterlijk nemen als het hun zo uitkomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jezus wordt op schilderijen, iconen en in films dikwijls met lang haar afgebeeld, terwijl de Schrift lang haar een oneer of schande voor een man noemt , maar niemand kan precies zeggen hoe Hij er uit zag 1 Cor. 11:14 Leert de natuur zelf u niet, dat, indien een man lang haar draagt, dit een schande voor hem is.
(NBG51) Het is daarom niet waarschijnlijk dat hij lang haar droeg. Bovendien, Jezus was geen Nazireeër. Zo iemand legde een Nazireeërgelofte af en moest zich dan aan drie regels houden: (1) geen wijn of vrucht van de wijnstok nuttigen, (2) zijn hoofdhaar niet afknippen; (3) niet bij een dode komen. Jezus voldeed hier niet aan. Omdat een afbeelding van Jezus in zijn aardse verschijning dikwijls meer over onszelf zegt, is zo'n afbeelding ... meer van onszelf dan van Hem
De Schrift beschrijft Jezus' uiterlijk zoals Hij dat op aarde had niet, maar wel en vooral zijn uiterlijke verschijning in heerlijkheid
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even terugkomend op het woord nazireeër; ik merk in mijn omgeving dat sommige mensen het woord Nazarener (een inwoner van Nazareth) verwarren met nazireeër.
Jezus was wel een Nazarener, maar geen nazireeër.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga sluiten zonder een "beste antwoord" te kunnen kiezen.
De reactie van Passantje spreekt mij het meest aan, maar de site biedt niet de mogelijkheid een reactie als beste te kiezen. Henkaren

Het beste antwoord

Dat wordt, ook heden ten dage, nog ongeveer als de standaard haardracht van de toenmalige Joden beschouwd. Vandaar dat het uiterlijk zo werd en wordt afgebeeld. Verbazingwekkender is dat Jezus relatief blank wordt afgebeeld terwijl je feitelijk mag verwachten dat hij een donkerdere meer Arabisch uiterlijk zou hebben.

Toegevoegd na 14 uur:
N.a.v het antwoord van Amadea en de reactie daarop wil ik nog opmerken dat de brief waar in de vraag aan gerefereerd wordt in de eerste helft van de eerste eeuw geschreven is. Ik weet niet precies hoe men zich dan voor stelt dat de wereld er uit zag maar de christelijke gemeenschap was klein, verspreid over steden (nauwelijks te vinden op het platteland) en nog een soort van underground stroming.

Een brief waarin Paulus zijn afkeer van langhaar ventileert kan nog heel goed zijn oorsprong vinden in de Romeinse achtergrond van Paulus. Tenslotte hebben alle beelden van Romeinen uit die tijd kort haar. Het wil zeker niet zeggen dat Jezus en apostelen kort haar hadden of zich anders kleden dan in die tijd in die regio gebruikelijk was. Tenslotte heeft Paulus Jezus zelf nooit ontmoet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Mullog,
Ben het niet helemaal met je eens, maar ik vind je antwoord wel het beste.
vr. gr.
Henkaren
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hi Mullog, Het is al een jaar geleden maar toch wil ik nog reageren, omdat er wat niet klopt in wat je zegt. Paulus heeft Jezus namelijk wél gezien. Onderweg naar Damascus.
Paulus is de laatste die Jezus gezien heeft. Hij zegt zelf dat hij de geringste is van alle apostelen (een apostel kan je alleen als getuige zijn) en dat Jezus als laatste aan hem is verschenen. Daarnaast is lang haar voor mannen een vernedering, Bijbels gezien. Ook voor nazireeërs zelfs al mochten zij hun haar niet knippen. (Dit als beeld van Jezus die als nazireeër in vernedering zou komen)
Paulus heeft dit dus niet vanuit zijn Romeinse achtergrond opgeschreven, maar vanuit de kennis uit de Torah (=onderwijzing) Ik denk niet dat Jezus lang haar zou hebben gehad m.b.t. het nazireeër zijn, want dan had hij ook geen wijn gedronken of doden aangeraakt. Br. groet!
Remco

Andere antwoorden (1)

Omdat je niet alles op één Bijbelfragment kunt baseren. Er staan ook andere teksten in, waaronder in Numeri 6:

Wanneer een man of vrouw een bijzondere gelofte aflegt om zich als nazireeër aan de HEER te wijden mag, zolang zijn nazireeërgelofte geldt, zijn hoofd niet door een scheermes worden aangeraakt; gedurende de hele periode dat hij aan de HEER gewijd is, is hij heilig en moet hij zijn hoofdhaar laten groeien.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het in Numeri 6 de bedoeling is dat nazireeërs zich d.m.v. hun lange haar van anderen konden onderscheiden. Dit onderscheid valt natuurlijk weg als iedereen lang haar draagt. Zo gezien ondersteunt deze tekst de woorden van 1Korinthiërs 11:14-15. Hoewel, voor vrouwelijke nazireeërs gaat mijn redenering niet op. Ze konden zich nog wel onderscheiden door geen alcohol te drinken. (Ter onderscheid moesten de andere vrouwen stevig aan de wijn :-) )