Hoeveel godsdiensten tolereren de doodstraf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
4.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De doodstraf in opdracht van .... ?
?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zover ik weet,tolereren inderdaad alle godsdiensten de doodstraf, behalve het hindoeïsme. Dat een groot hindoeïstisch land als India wél de doodstraf kent, heeft geloof ik vooral te maken met het feit dat India vroeger een kolonie van Engeland was, en toen die straf toepaste. En het boeddhisme is trouwens officieel geen godsdienst, maar een levensbeschouwing. Verder valt het me wel op, dat bijna alle boeddhistische landen die ik ken, wel degelijk de doodstraf kennen: Thailand, Vietnam, Japan, Myanmar etc). Dus volgens mij zijn boeddhisten heel verdeeld over de toepassing van de doodstraf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@noepetote
- Myanmar (Birma) heeft geen doodstraf
- Vietnam is voor slechts 16,4% boeddhistisch
- Japan is voornamelijk shintoïstisch Daarnaast is het boeddhisme 'officieel' wel degelijk een (zij het non-theïstische) religie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik zo alle antwoorden en reacties lees, denk ik dat we verschil moeten maken tussen doden in de strijd en het uitvoeren van de doodstraf.
In geval van de doodstraf voor b.v. een moordenaar gaat het om iemand die volledig in de macht van het gezag is. Er zijn dan andere mogelijkheden om die persoon te isoleren van de samenleving om zo verder bloedvergieten te voorkomen.
Dit sluit aan bij de vraag van de vragensteller. Een soldaat of politieman kan in een situatie komen waarin hij verder bloedvergieten kan voorkomen door te doden. Dat is een wezenlijk andere situatie. Ik heb het idee dat verschillende mensen die geantwoord of gereageerd hebben dit een beetje uit het oog verliezen.

Het beste antwoord

Er zijn circa 7.000 religies en/of relgieuze stromingen in de wereld. Het is mij onbekend hoeveel daarvan de doodstraf NIET tolereren. Als je je beperkt tot de erkende wereldreligies dan kom je tot het volgende lijstje:

Christendom
- Tolereert de doorstraf. In de bijbel zijn voldoende uitspraken te vinden voor de doodstraf. Uitspraken die vaak aangehaald worden als zijnde tegen de doodstraf zijn meestal niet expliciet (voorbeeld "Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen" zegt niet dat er niet gegooid mag worden maar verbindt een beperkende voorwaarde aan het gooien.

Islam
- Tolereert de doodstraf. De koran is expliciet bijvoorbeeld bij moord (Soera van het vee 151)

Hindoeïsme
- Tolereert geen doodstraf (of komt het dichtst in de buurt daarvan). Waar je hierbij over kunt twijfelen zijn de ontwikkelingen uit recente tijden. In feite is het hindoeisme een zeer vredelievende religie. Het vreedzame protest van Ghandi is erop gebaseerd. Recent wordt er door Hindoes echter geweld gebruikt tegen anders denkende dus die vredelievendheid is ook maar vernis. Desalniettemin is er voozover mij bekend in de veda's nergens referenties aan doodstraf zoals in de bijbel en koran.

Boeddhisme
- Tolereert de doodstraf. Hoewel het beeld is dat deze religie dat niet doet is er binnen het boeddhisme geen overeenstemming over en kennen en kende boeddhistisch lande de doodstraf.

Jodendom
- Zie christendom (maar dan zonder Jezus).

Dus bij de wereldgodsdiensten is er één waarvan je zou kunnen zeggen dat die de doodstraf niet tollereert
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine kanttekening: Hoewel Thailand (daar zal jij op doelen; de twee andere landen met een boeddhistische meerderheid, Birma en Cambodja, kennen de doodstraf niet (meer)) voor het leeuwendeel uit boeddhisten bestaat, zijn de grootste politieke partijen niet op het boeddhisme gebaseerd. Binnen het boeddhisme zijn de Vijf Voorschriften van Deugdzaamheid (de fundamenten van boeddhistische ethiek) zeer duidelijk over de doodstraf: Het Eerste Voorschrift luidt namelijk
"Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het doden van levende wezens."
Ook uitspraken van Boeddha zelf stroken niet met de doodstraf. Dat niet iedere boeddhist het zo nauw neemt met deze regels is een tweede; dat zie je namelijk binnen iedere stroming, religieus of niet.
De boeddhistische ethiek is echter zeer duidelijk over het (opzettelijk) doden van levende wezens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog,
Ik ben het niet eens met je antwoord, een min geven doe ik je niet. Het christendom tolereert geen doodstraf, de uitspraak "hij die zonder zonde is werpe de eerste steen" refereert naar het OT.
Er zijn in het NT voorbeelden genoeg die verwijzen naar een vredelievende Gdsdienst naar de wijze van de Gd van Abraham. Christenen onderwijzen ( in een notedopje) dat deze wereldmaatschappij zal veranderen in een maatschappij waarin alleen vrede en rechtvaardigheid zal heersen.
In de brief van Petrus en ook de Johannes spreekt over een nieuwe hemel en aarde. 2 petrus 3 spreekt over de (weder)komst van Jezus zie ook openbaringen. 21. Jezus zal met zijn myriaden engelen http://www.encyclo.nl/begrip/myriade strijden tegen het beest 666 en de antichrist die dan heerser zijn over deze wereld. De profeet voorspeltde dit en verwoord deze strijd als de dag van
Y-H-W-H. Er zijn spijtig genoeg in de geschiedenis altijd mensen geweest die streven naar macht en geloof misbruikt hebben voor eigen gewin.
Oorlog voeren in Naam van Gd zogezegt. De geschiedenis in de bijbel heeft altijd geleerd -- het oude testament )dat Y-H-W-H
ZELF ten strijde trok met zijn miljoenen volk ( de natie Israel) TEGEN de afgodendienaars van de POLYTHEISTISCHE godenaanbidders. Sinds de verwoesting van de tempel in Jerusalem honderden jaren voor christus, is de Gd van Abraham niet meer zichtbaar aanwezig onder zijn volk.
Er werden toen geen oorlogen mee gestreden. U refereert het Jodendom aan het christendom, dit is niet juist.
Joden die de geest van christus hebben ontvangen zijn christenen.
Heidenen uit de natieen die dezelfde geest hebben ontvangen zijn christenen maar ook geestelijke joden naar het nieuwe verbond. Het jodendom leert eveneens geen doodstraf meer want Y-H-W-H is sinds de verwoesting van de tempel niet meer in hun midden. De islam is net zoals het christendom en het jodendom een Abrahamietische Gdsdienst en leert normaalgezien geen doodstraf. Mensen die uit zijn op machtsgewin of sensatie, misbruiken
in dit geval de Naam Y-H-W-H. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadeus
Wat is dan jouw visie op Rom. 13:1-4 en Han. 25:10-11 (beide uit het NT)? Nog afgezien daarvan ben ik aan de ene kant blij dat jij geen voorstander bent van de doodstraf. Aan de andere kant is dit wel jóúw interpretatie van de geschriften.
Het Oude Testament maakt nog steeds deel uit van de Bijbel, waarmee dus ook de bijbehorende boeken en voorschriften, ongeacht jouw interpretatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog,
Romeinen 13 spreekt over plichten naar de overheid toe.
Een christen zal deze plicht naleven rekening houdende met wat Jezus zei: " geef aan caesar wat caesar toekomt maar aan Gd wat Gd toekomt.
Dit wil zeggen dat een christen zal doen wat de overheid ons beveelt zolang dit niet in strijd is met wat Gd toekomt, namelijk gehoorzaamheid.
In deze context, eenchristen zal geen oorlog leren in opdracht van de overheid, alleen in opdracht van Y-H-W-H. Handelingen... Paulus staat voor de romeinse rechtbank.
Hij zegt, Als ik WERKELIJK schuldig ben.... zal IK de doodstraf ONDERGAAN.
Hij is bereid te sterven ook al is hij onschuldig. Het oude testament en interpretatie.... . Men kan hier eindeloos over in discussie gaan, ik geef jou mijn zienswijze mee zoals ik het oude testament ervaar, niet om zomaarv
dingen goed te spreken, uiteindelijk bedrieg ik mezelf ermee.
Gds volk voerde oorlogen in aanwezigheid en opdracht van Y-H-W-H. Sinds de verwoesting van de tempel is dit niet meer gebeurt, elke christen of joodse gelovige zal dit beamen. Jou interpretatie is OOK maar een interpretatie, het is aan jou dit te onderzoeken aan de hand van de geschriften waaruit jij je conclusies trekt. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
sorry, bovenstaande is gericht aan Rabelais ;-)) .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais ik baseer mij op mijn link t.a.v. boeddhisme @Amadeus "Hij die zonder zonde is...." is volgens mij een uitspraak van Jezus en komt daarom niet uit het OT. Daarnaast wordt het wel heel makkelijk als je alleen die passages uit een boek gebruikt die je van pas komen en alle andere passages gemakshalve maar terzijde schuift. Ik weet niet wat de relevantie is van de opmerking dat joden die de geest van christus hebben ontvangen christenen zijn. Christenen die zich tot de islam bekeerd hebben zijn moslims etc... Dat heeft niks van doen met de vraag. Als de islam tegen de doodstraf is moet je die soera die ik noem toch even voor mij uitleggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Mullog, Hij die zonder zonde is is inderdaad een u!tspraak van Jezus, maar de hele context refereert naar het OT.
Als het NT de doodstraf zou tolereren, zou jezus hen hebben laten begaan.
Integendeel maakte Hij met deze uitspraak duidelijk dat wij allemaal zondaars zijn.
Hij had resultaat, de menigte ging weg.
Weet je wat Jezus daarna zei tegen de vrouw ? ziehier: VERS 11 ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’ zieghier de volledige passage: let op vers 5 ( refereert naat OT) Johannes 8: [4] zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. [5] Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ [6] Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. [7] Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ Je zegt :
" Daarnaast wordt het wel heel makkelijk als je alleen die passages uit een boek gebruikt die je van pas komen en alle andere passages gemakshalve maar terzijde schuift. "
antw.
Volledig mee eens, zie daarom wat ik net heb beschreven. Het islamietisch geloof is gebaseerd op dezelfde Gd als van de christenen en joden.
Ik ben niet onderlegt in de soera maar mijn moslimvriend denkt ervermoedelijk toch anders over dan jij. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog, je zegt: " " Islam
- Tolereert de doodstraf. De koran is expliciet bijvoorbeeld bij moord (Soera van het vee 151) "" zie link bij nr 55
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mekkaanse_soera%27s Antw.
Ik heb even moeten zoeken maar toch gevonden. soera van het vee = hoofdstuk 6 AL-AN'AAM 151
Nederlandse vertaling uitgegeven door de Ahmadiyya Beweging.
Eerste editie 1954, tweede editie 1969 en derde editie 1983.
Deze heb ik persoonlijk tussen mijn studiemateriaal. 151 het volgende staat geschreven: " Zeg: "Breng uw getuigen die getuigenis willen afleggen, dat Allah dit heeft verboden."
Als zij getuigen, getuig niet met hen, noch volg boze neigingen van degenen die Onze tekenen verloochenen en van degenen, die niet in het Hiernamaals geloven en die medegoden aan hun Heer toeschrijven. Is het deze soerra die U bedoeld ? groet amadeus

Andere antwoorden (3)

Behalve het Boeddhisme tolereren ALLE godsdiensten de doodstraf:

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_and_capital_punishment
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Sterker nog, het zijn juist de godsdiensten die de doodstraf promoveren.
Amadea
9 jaar geleden
Dat is ongenuanceerd niet waar, Reddie. Alleen bepaalde (met name extremistische) stromingen doen dat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea
Dus 32 van de 50 Amerikaanse staten worden geregeerd door christelijke extremisten?
redhouse
9 jaar geleden
Ook Nederland heeft een politieke partij op christelijke grondslag die de doodstraf in hun programma hebben op genomen . SGP
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben benieuwd of die min nog gemotiveerd wordt...
Van mij een plus. Kort en bondig antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb de min niet gegeven maar ik vind het antwoord nogal ongenuanceerd, Zowel in de bijbel als ik de koran zijn uitdrukkelijke verboden te vinden om te doden. Het is een kwestie van interpretatie of gelovigen hieraan ook de conclusie verbinden dat de doodstraf niet toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MaartenVerrips
Ik snap wat je bedoelt. In die zin bestaat er niet zoiets als 'de islam' of 'het christendom'. Er zitten veel onderlinge verschillen binnen iedere religie, zo ook wat betreft een visie op de doodstraf.
Daarom is het enige waar je een dergelijke vraag aan kan toetsen de heilige geschriften van deze religies. En daarom vind ik dit een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais Het verbod om te doden staat in de bijbel in Exodus, nota bene in de 10 geboden die Mozes volgens dat boek van God zelf ontving. Toch beroepen sommige christenen zich op de bijbel bij rechtvaardiging van de doodstraf. Je hebt gelijk als je zegt dat "de islam' en 'het christendom' niet bestaan, maar niet als je zegt dat toetsen aan de heilige schriften voldoende is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MaartenVerrips
Desalniettemin is het de enige toetssteen die we hebben, ongeacht of het voldoende is. Of je moet concluderen dat hier geen antwoord op te geven is; daar kan ik me ook nog wel in vinden.
Met het oog op kennisvermeerdering, vind ik dit, hoewel wat ongenuanceerd, het best mogelijke antwoord op de vraag.
kierkegaard47
9 jaar geleden
@Maartenverrips, Het verbod op doden staat in de bijbel. Toch is in datzelfde oude testament ook onverkort en zeer expliciet te vinden dat de doodstraf voorgeschreven wordt voor bepaalde misdrijven onder het oude joodse volk, bijvoorbeeld voor godslastering Zo gezien lijkt het antwoord me eenduidig: ja, het oude testament ; 'tolereert de doodstraf', ook al is er een _algemeen_ verbod op doden. Wat latere generaties joden (of een afstammende godsdienst zoals het Christendom) met deze paradox doen/ deze interpreteren, is natuurlijk weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet eens met dit antw. maar ook geen min.
voor mijn motivatie zie reactie onder antw. mullog. @ Amadea, mee eens.
De boedhisten en de christenen niet, van de christenen de roomsen wel, denk maar aan de verbrandingen van de ketters vroeger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onderstaande komt rechtstreeks van de site van de SGP: Het vaststellen en opleggen van een bepaalde straf is een zaak van de rechtsprekende macht. Dit laat echter onverlet, dat de SGP bij ernstige levensdelicten het opleggen van de doodstraf door een wettige overheid een legitieme straf vindt. ...
De visie van de SGP op de doodstraf berust op wat de Bijbel zegt over de roeping, die de overheid heeft tot herstel van het geschonden recht. https://www.sgp.nl/Standpunten/Standpunten?letter=D&standid=59 Ik vind het uitermate pedant om dan de "roomsen" (een term die rechtstreeks uit de verzuiling van de vorige eeuw afkomstig is) als uitzondering te noemen. Dikke min.
In het Jodendom, volgens de wet van Mozes waren er heel veel situaties waarin de doodstraf moest worden uitgevoerd.
In het christendom heeft Jezus Christus de doodstraf gehad voor de zonden van iedereen die in Hem gelooft en hoeft die dus niet meer te worden uitgevoerd.
Van andere godsdiensten weet ik het niet.
Bronnen: