Noem een voorbeeld van een basiliek en waarom is dat een basiliek. Noem een voorbeeld van een dom en waarom dat een dom is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
amc
14 jaar geleden
Dit is geen vraag maar een bevel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een wat lange doorlooptijd voor een schoolproject, hij heeft hier een maand geleden ook al een vraag over gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-dom-basiliek.48609

Antwoorden (5)

De St Bavo-basiliek van Haarlem. Het is d'r een omdat de bisschop daar 'zetelt'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Utrechtse Dom. Dat was vroeger het 'regeringsgebouw' van het bisdom van Utrecht. Hier zetelde letterlijk de bisschop van het bisdom van Utrecht. Daarom werd het de Dom genoemd.

Een kerkgebouw kan om verschillende redenen de titel 'basiliek' krijgen of hebben gekregen. Vroeger had dat met de vorm te maken (van boven gezien een kruisvorm). Tegenwoordig krijgt een kathedraal de titel basiliek als het een bijzondere functie heeft of een bijzonder verleden. Een voorbeeld: Sint Pieter in Rome, daar is de eerste paus Petrus begraven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal basilieken in Nederland en in het buitenland staan opgesomd in de bron beneden.

Een dom is hetzelfde als een kathedraal: daar zijn er zeven van in Nederland.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noem een voorbeeld van je huiswerk door een ander te laten maken en waarom is dat dom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dezelfde vraag twee keer en waarom is dat dom?
zie ook:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-dom-basiliek.48609