Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is Pasen voor niet-Christenen?

Gewoon een aantal extra vrije dagen met eieren zoeken? Of toch iets anders.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

Ik doe niet aan eieren zoeken of iets dergelijks. Voor mij is het vooral onhandig dat ik geen boodschappen kan doen op maandag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch iets anders.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
een lichte vorm van verwondering de overgang van de mens jezus van nazareth naar het eeuwige in combinatie met de heidense gewoonten van vruchtbaarheid (eieren verstoppen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
verplicht familie bezoek?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verplicht familiebezoek. Ook de voorjaarsschoonmaak. De Mattheus Passion. Erg m'n best doen om te begrijpen wat er in gelovigen omgaat aangezien ik het nieuwe testament best behoorlijk ken en er niet bij kan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een feest van de lente een beetje vind ik. Een nieuw begin, nieuwe rondes, nieuwe kansen........ dat vinden gelovigen misschien ook wel, maar dan op een andere manier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat we ontwaken uit onze 'winterslaap'
Het leven in de natuur begint weer opnieuw, alles staat rond deze tijd in knop, de eerste eenden/meerkoet kuikens etc.
Het ei wat wij met pasen associeren staat ook symbool voor dit nieuwe leven. Zelfs de haas komt hieruit voort (had ook een konijn mogen zijn) denk maar even hoe vaak/snel die zich voortplant.
Een nieuw begin, nieuwe kansen. De Christenen hebben dit eeuwen geleden aan de germaanse jaarfeesten gekoppeld.
Zoals Christus niet met kerst geboren is (maar ergens in de zomer) hebben ze kerst aan de midwinterfeesten gekoppeld en pasen aan de eerste nieuwe maan na het astronomische begin van de lente.
Lees de symboliek weer in 'nieuwe maan'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat pasen op zondag valt vind ik tot daaraantoe. Dat er vervolgens nog een maandag bij zit had voor mij echt niet gehoeven...

Blijf het een onzinnig iets vinden dat hele paasgebeuren. En het had voor mij nooit al echt intresse in het hoe en wat...

Ben in ieder geval blij dat ik morgen gewoon weer mijn dagelijkse boodschapjes kan doen bij de AH, ofzo...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gewoon een extra vrije dag, maar vieren doe ik het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk niets. Pasen is een religieus feest.

Omdat men woont in een land met een Christelijke cultuur heeft men ook die dagen vrij en heeft de commercie er een invulling aan gegeven. De niet-Christenen maken er zo een gezellige dag van.

Op zich prima, Lentefeest. Maar noem het geen Paasfeest!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verplicht familie bezoek
&
Je helemaal rond eten in chocolade eitjes en paashaasjes!;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
paasontbijt en paaseitjes zoeken en naar famillie enzo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pesach!! maar dat is het dan weer voor de Joden

gedenken dat Mozes er met zijn kudde vandoor ging door de Rode zee
Herdenken de katholieken trouwens ook in hun heilige mis
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding