Waarom begint het jaar volgens de christelijke jaartelling niet op de datum die wij met 25 december aanduiden?

De christelijke jaartelling begint bij de geboorte van Jezus. Waarom vangt het nieuwe jaar dan niet aan op de dag dat de kerken de geboorte van Jezus gedenken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.8K

Het beste antwoord

Voor Christus was er al een nieuw jaar. Tot 44 v.Chr viel dat op 1 maart, tot aan Caesar.

Bij de Romeinen begon het nieuwe jaar op 1 maart, totdat Julius Caesar in 44 v.Chr. de juliaanse kalender invoerde, vanaf die tijd was Nieuwjaar op 1 januari. De Romeinen offerden sindsdien op die dag aan de god Janus (waarnaar januari is genoemd) om hem mild te stemmen voor het aankomende jaar.
Dit begin van het jaar in maart komt nog tot uiting in de namen van onze maanden september ("zevende maand"), oktober ("achtste maand"), november ("negende maand") en december ("tiende maand"), en in de schrikkeldag, die voorkomt aan het eind van de laatste maand van het jaar: februari.
We vieren kerst rond dezelfde tijd die al eeuwen daarvoor als " winterzonnewende " gevierd werd: het midwinterfeest.

Toegevoegd na 23 uur:
Waarom Julius Caesar de jaarwisseling veranderde.

Julius Caesar had problemen met de Romeinse wet die gebood dat er een algemene vergadering van krijgsheren in Rome moest zijn op de eerste dag van het nieuwe jaar.
Doordat sommige oorlogsgebieden ver weg waren, duurde de reis soms weken.Jammer dat dan alle legioenen in de lente niet konden vechten. Want de legionairs waren dan nog op reis.

De wet kon niet veranderd worden. Het jaar wel.
Door het nieuwe jaar in de winter te laten beginnen, bereikt Caesar dat de " verloren" reistijd gelijk liep met de koude periode, waarin vechten toch al moeilijk was.

Caesar had problemen met de Romeinse wet die gebood dat er een algemene vergadering van krijgsheren in Rome moest zijn op de eerste dag van het nieuwe jaar.
Doordat sommige oorlogsgebieden ver weg waren, duurde de reis soms weken.Jammer dat dan alle legioenen in de lente niet konden vechten. Want de legionairs waren dan nog op reis.

De wet kon niet veranderd worden. Het jaar wel.
Door het nieuwe jaar in de winter te laten beginnen, bereikt Caesar dat de " verloren" reistijd gelijk liep met de koude periode, waarin vechten toch al moeilijk was.
Erna55
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de tijd dat Jezus geboren was, waren de Romeinen de baas in Jezus' geboorteland.

De namen van onze maanden zijn van de Romeinen afkomstig. De oorspronkelijke Romeinse kalender had tien maanden. Die begon in maart en eindigde in december en daarna kwam een winterperiode die geen naam had. De twee wintermaanden kregen In de zevende eeuw voor Christus de namen januari en februari. Later werd januari de eerste maand van het jaar.
Computoon
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Julius Caesar had problemen met de Romeinse wet die gebood dat er een algemene vergadering van krijgsheren in Rome moest zijn op de eerste dag van het nieuwe jaar.
Doordat sommige oorlogsgebieden ver weg waren, duurde de reis soms weken.Jammer dat dan alle legioenen in de lente niet konden vechten. Want de legionairs waren dan nog op reis. De wet kon niet veranderd worden. Het jaar wel.
Door het nieuwe jaar in de winter te laten beginnen, bereikt Caesar dat de " verloren" reistijd gelijk liep met de koude periode, waarin vechten toch al moeilijk was.
Erna55
9 jaar geleden
De min is niet van mij.
Computoon
9 jaar geleden
Al was hij wel van je geweest, dan had het me nog niet gestoord :-) Het is overigens onbekend op welke datum Jezus geboren is.
Bij de invoering van het christendom wilde de Kerk een eind maken aan de heidense gewoonten rond deze nieuwjaarsviering, en riep 1 januari uit tot bid- en boetedag om de besnijdenis van Jezus (8 dagen na de geboorte) te vieren.
fremar