Ik ben opzoek naar een artikel over isis, kan iemand helpen?

Hallo, ik ben op zoek naar een artikel over Isis. De vraag luidt: wat gaat het Nederland kosten als het ingrijpt in de plaatsen waar Isis actief is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
bedoel je IS (Islamitische Staat)? ze hebben namelijk al een tijdje de naam veranderd. Misschien kun je het makkelijker vinden als je daarop zoekt.
Ivana
9 jaar geleden
Isis is de groepering en IS is de door hen uitgeroepen staat. Je kunt dus op beide zoeken.
Robert, dat is sterk afhankelijk van de hulp die we gaan leveren en dat is nog een punt van discussie.
Het kan zijn dat we met straaljagers/F16 bijspringen, het kan zijn dat we hulpmiddelen leveren. Er hangt dan een ander prijskaartje aan.
Nog even geduld dus tot de uiteindelijke plannen vorm hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat je beter zal slagen over een antwoord als je je vraag stelt onder een andere rubriek; politiek o.i.d.
Amadea
9 jaar geleden
Met religie heeft zo'n groepering inderdaad niets te maken, ook al beweren zij dat zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er zullen sowieso wel kamervragen over komen over een evt inzet dus ik zou me niet zo druk maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
IS = Islamitische Staat. Hoe kan je dan stellen dat ze niets met religie te maken hebben. Ik weet niet of je de uitzending van 1Vandaag hebt gezien waarin kinderen aan het woord waren die binnen IS opgegroeid waren? Indoctrinatie vanaf de geboorte, die kinderen weten niet beter en geloven dus in alles waar ISIS voor staat. Als ze dan later volwassen zijn is dat geloof hun enige waarheid.
Hoe zeer ik zelf ook de daden van ISIS veroordeel, je kunt het de daders niet eens direct kwalijk nemen. Ze weten gewoon echt niet beter en handelen puur uit geloofsovertuiging.
Amadea
9 jaar geleden
Ook in Koran staat dat je niet mag doden. Wat heeft IS nou met religie te maken? Het gaat alleen om macht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Er wordt een oorlog gestart tegen IS. De voorspellingen zijn dat die jáááren kan duren. We weten niet wát we gaan doen, we weten niet waar we het gaan doen, we weten niet hoelang het gaat duren, we weten niet met (en tegen) wie we het gaan doen.... IS(IS) zal terug slaan, vermoedelijk met terreur, maar we weten niet wát ze gaan doen, we weten niet waar ze het gaan doen, we weten niet hoelang het gaat duren, we weten niet met (en tegen) wie ae het gaan doen.... Die kosten zijn totaal onvoorspelbaar. Een antwoord op je vraag is dan ook niet te geven !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Amadea
Het heeft ALLES met religie te maken. Religie is namelijk het excuus wat zich laat misbruiken om de meest gruwelijke daden goed te praten.

Antwoorden (1)

Gewoon Googlen op Isis.

Alvast wat informatie:
Waar komt IS vandaan
ISI zoals de organisatie toentertijd bekend stond is in 2003 ontstaan doordat aan Al Qaida verbonden jihadistische organisaties zich verenigden. Het doel van de ISI was om de soennitische Irakezen te beschermen. Nadat de Syrische burgeroorlog in 2011 uitbrak zag ISI zijn kans schoon en brak ook door in Syrië, hierna heette de organisatie ISIS. In 2014 hernoemde de organisatie zich tot IS oftewel Islamitische Staat. Ondanks het feit dat IS is ontstaan uit Al Qaida wilde de Al Qaida leider Ayman al-Zawahiri niet met IS te maken hebben. De reden hiervoor was dat ondanks dat IS vocht tegen de legers van Irak, Syrië en de Verenigde Staten zij ook veel onschuldige mensen zoals sjiieten en alevieten doodden. In Syrië vocht IS zelfs tegen de aan Al Qaida verbonden organisaties. In juni 2014 sloten de beide organisaties een voorzichtige vrede.

Acties IS
In 2013 is IS begonnen met een voorzichtige opmars en heeft in die tijd delen van Irak overgenomen. In juni 2014 begon de IS met zijn offensief tegen het Iraakse leger. Vanuit het noorden werden de steden Mosul (1.800.000 inwoners), Tikrit (28.900 inwoners), Saadiya, Jalawla en Bajij veroverd. Hierna zijn de steden Falluja en Ramadi ook onder het IS bewind gekomen. Hiermee kwam het grootste deel van het westen en midden Irak onder IS bewind. Uiteindelijk is het offensief van de IS gestopt bij de heilige Sjiitische stad Samarra. Samarra ligt 110 km van de hoofdstad van Irak. Hierna heeft IS in Irak nog de stad Tel Afar (170.000 inwoners) en de dorpen om Bagdad heen veroverd. Het soenitische deel van Irak heeft IS makkelijk kunnen veroveren dankzij de steun van het Naqshbandi soefi leger. Dit leger staat onder leiding van de oud leden van de Ba’ath partij van Saddam Hoessein. De IS en de Naqshbandi soefi hebben echter wel verschillende opvattingen. De Naqshbandi soefi willen een seculiere staat terwijl de IS juist het tegenovergestelde wilt. Hierom heeft IS geëist dat de Naqshbandi soefi leger volledig ontwapend zou worden en loyaliteit zou zweren. De Naqshbandi soefi ging hier echter niet mee akkoord. Dit heeft op sommige plekken tot gevechten geleid
Na de verovering van de steden Al-Walid en Turabil nabij Syrie en Jordanië liep het offensief in Irak vast. Hierna breidde IS zich uit richting Syrië. Vanwege de wapens die IS buit had gemaakt in Irak verliep de Syrische oorlog redelijk soepel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
weer zo'n duimpje omhoog zonder naar de vraag te kijken...De vraag luidt: wat gaat het Nederland kosten als het ingrijpt in de plaatsen waar Isis actief is?