Is Pinksteren een katholiek feest? En waarom vieren katholieken in andere landen dan geen Pinksteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.1K

Het beste antwoord

Zoals met veel van de christelijke feesten ligt de oorsprong ergens anders.
Het pinksterfeest is van oorsprong een Joods feest.
Misschien wordt het wel op een andere datum gevierd, hemelvaart wordt ook in sommige landen in een weekend gevierd ipv op een donderdag zoals wij gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, pinksteren is een Bijbels feest. katholieken zijn Christenen en vieren dat dus vaak ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijbel is toch geen relegie? En waarom vieren katholieken in andere landen geen Pinksteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat laatste vind ik ook apart. pinksteren is de viering van de uitstorting van de Heilige Geest. dat is dus niet een katholiek feest maar een Christelijk feest. dat heeft de RK niet bedacht dat staat zo in de Bijbel.
De oorsprong van Pinksteren ligt in de Mozaïsche wetten die aan het volk Israël waren gegeven na hun uittocht uit Egypte. In het Bijbelboek Leviticus, hoofdstuk 23:15-22 staat dat op de vijftigste dag, op de dag na de zevende sabbat vanaf Pesach nieuwe offers voor God moesten worden gebracht, als een soort afsluiting van Pesach. Het feest werd ook wel het 'Wekenfeest' genoemd (Deuteronomium 16:10). Er moesten 'eerstelingen' van de graanoogst en het vee worden geofferd. Voorts moest er een samenkomst worden gehouden en niemand mocht zijn gewone werk doen.

In het christendom werd het Wekenfeest 'Pinksteren' genoemd, naar het Griekse woord 'pentekostos' (= vijftigste). Tijdens het pinksterfeest wordt herdacht dat de Heilige Geest, de derde Persoon van de Allerheiligste Drie-eenheid, neerdaalde uit de hemel op de apostelen en andere aanwezige gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat ze in Spanje ook Pinksteren vieren. Daar heet het Pentecostés. Alleen tweede Pinksterdag kennen ze niet. Maar ze vieren daar ook geen tweede Paasdag en tweede Kerstdag (op een paar deelstaten na).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pinksteren is het feest van de uitstorting van de Heilige Geest voor Christenen (katholiek = algemeen christelijk).

Het berust op een oudere Joodse traditie, eveneens 50 dagen naar Pasen, maar dan gaat het niet over de Heilige Geest.

Katholieken in andere landen vieren ook Pinksteren, alleen Pinkstermaandag, net zoals Paasmaandag en in mindere mate tweede Kerstdag, zijn typische Nederlandse uitvindingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katholieken in alle landen vieren Pinksteren.
Het is een Bijbels / Christelijk/ Katholiek feest.
50 dagen na pasen en heeft te maken met de uitstorting van de Heilige Geest op de eerste apostelen (Hand. 2).