Mag een Kerk entree geld vragen/eisen aan bezoekers?

Natuurlijk snap ik dat een kerk onderhouden moet worden, en dat dat ergens van betaald moet worden.
Maar toch? Dient dit dan betaald te worden uit entreegelden? Moeten gelovigen ook betalen om een dienst bij te wonen, of moeten alleen ongelovige bezoekers betalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
5K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat mogen ze. Met name zal dit gebeuren als je het bezoekt als toerist. Waarschijnlijk lopen er dan ook mensne rond om het een en ander in goede banen te leiden ende toiletten ed schoon te houden. Als je een kasteel bezoekt als toerist betaal je toch ook entree, terwijl als je familie/vriende bent van de eigenaar je bij een bezoek ook geen entree betaald.

Als er een dienst is, wordt er geen onderscheid gemaakt tussen gelovige en onelovige bezoekers, je mag die allemaal bijwonen, maar dan wordt je wel geacht de dienst te volgen en niet de kerk te gaan bekijken. Tijdens de dienst (en bij de uitgang) zullen er dan collectes zijn waarin geld gegeven wordt voor oa kerkelijk zaken, zolas het salaris van de medewerkers, zending en onderhoud van de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Een kerk mag het niet eisen, ze mogen het wel vragen.
En het is aan jou of je iets geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de eeuwen heen hebben de "gelovige organisaties" al genoeg binnen geharkt. Kan G0D niet met geld omgaan!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een hekel aan ongemotiveerde minnen, dus hierbij een plus van mij ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik vind van niet. Ik heb/ben al eens geweigerd omdat ik niet wou betalen.Ik hoefde alleen niet te betalen als ik kwam bidden.Belachelijk toch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de zomermaanden werk ik vrijwillig bij de kerk voor het toeristisch seizoen. Wij vragen bij de Martinikerk in Groningen 1 euro entree, waar is dit voor?
Onderhoud en restauratie van de kerk. Toen ze vroeger de kerk hebben gebouwd, waren ze nog niet zo bouwtechnisch dat ze rekening konden houden met weersomstandigheden. Om deze reden moeten wand- en gewelfschilderingen eens in de zoveel jaar bijgewerkt worden. Daarnaast dient de kerk bijv. schoon gehouden te worden en hebben wij grafzerken in de kerk die onderhouden worden, evenals de oude herenbanken. Al met al kost het enorm veel geld waar een kerk geen subsidie voor krijgt.

Gelovigen betalen een soort van contributie als ze aangesloten zijn bij een gemeente (kerk), daar worden dus ook deels kosten uit gehaalt, echter is dit hoger bij katholieken dan bij protestanten. Daarnaast vraagt men altijd een bijdrage na de dienst. Zelf ben ik niet gelovig, dit weet ik dan weer van de mensen binnen de vrijwilligersclub die wel gelovig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is toch geen entreegeld. Er komt een schaal of een zak rond waar je iets in kan doen, of niet. Meestal heeft de collecte een of andere bestemming, vaak wel onderhoud van het gebouw. In protestante kerken zijn vaak twee collectes, de tweede heeft dan een andere bestemming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen mag geld eisen om je binnen te laten.
Dat doen discotheken ook, en musea ook.

Maar ook oude gebouwen kunnen bezoekers trekken. Het is natuurlijk aan de bezoeker om te bepalen of ze dat geld ervoor over hebben.

De kerk verdient zelf geen geld, die kan alleen maar bestaan uit donaties. Heel vroeger waren deze ook verplicht. Daarna werden ze via sociaal controle verplicht. Nu zijn die vrijwillig (het mandje welke rondgaat).
In mijn optiek zal iemand in God geloven, niet zozeer in de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze om de echte gelovigen van de onechte te scheiden... De echte gelovers betalen en vragen niet waarom...De onechte gelovers betalen en vragen zich wel af waarom... De weters komen niet in de kerk...

Als de kerken meer en meer leeglopen, wat gebeurt er dan op den duur?

Dan moeten ze hun product veranderen of stoppen is het niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat er 2 soorten bezoekers zijn: De kerkgangers,die een dienst bijwonen en de toeristen die de kerk komen bezichtigen. Van de laatste categorie mag natuurlijk entreegeld gevraagd worden.
Ik denk niet,dat mensen die komen om een dienst bij te wonen daarvoot moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel dat ik geen geld heb!
Wordt ik dan toegelaten tot een geloof??
Of wordt ernaar gekeken welke status ik bezit??
De vrouw in de illustratie die in de bijbel staat in het oude Jeruzalem gaf misschien wel een tiende van een cent maar wat zij gaf was veel meer waard dan wat de rijken gaven.
Dit kwam omdat zij gaf vanuit het hart en niet om te laten zien dat iemand gaf om door anderen gezien te worden.Jezus zegt: Komt tot mij allen die zwoegt of zwaar beladen zijt. Dit houdt in dat er geen status aan verbonden is om hem en zijn vader te aanbidden

Conclusie: Een kerk of een geloofgemeenschap kan niet verplichten om geld te vragen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een kerk als toeristische attractie wordt opengesteld, dus buiten de diensten om, is het eigenlijk net een soort museum. Dat zie je meestal alleen bij hele oude mooie kerkgebouwen, historische monumenten,die vaak heel duur in het onderhoud zijn. Entreegeld lijkt me dan wel redelijk.
Bij diensten betaal je trouwens vaak ook al, via de collectes.