Wat betekent "wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde" (Rom. 6:7) ?

Heeft iedereen na zijn dood dan een goedgekeurde positie voor God?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij blijkt het antwoord uit vers 8. Als je in Christus bent gestorven (daar lees ik dan in: gelovend in Hem en in zijn verlossingswerk), ben je verlost van de zonden.
Maar ik ben geen theoloog :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Jan. Ja, ik denk ook dat het letterlijk betekent dat je verlost bent van je zonden. Met de vraag bedoel ik vooral, wat dit impliceert voor het leven na de dood, zeg maar.

Het beste antwoord

Sommigen geloven dat wie samen met christus gestorven is aangaande de joodse wet, vrij van zonde is betreft deze wet, want zij wandelen in geest met christus.

Een ander antwoord op je vraag zou kunnen zijn ( want romeinen 6 kan zowel gaan over het innerlijke als over het vleselijke)
dat, als je letterlijk gestorven bent, ook vrij bent van zonde, de bijbel zegt een beetje verder in hetzelfde hoofdstuk in dit verband ook, dat het loon dat de zonde betaald, de dood is.
romeinen 6:
23 Want het loon van de zonde is de dood, maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.

Betreft het tweede gedeelte van je vraag:

Of iedereen een goedgekeurde positie voor G-d heeft na zijn dood, daar zal G-d over oordelen tijdens de opstanding van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.

Volgens romeinen 6 worden zij dus niet geoordeeld op basis van wat zij deden voor hun dood, want daar betaalden zij al voor met hun dood.

Zij worden geoordeeld op basis van hun daden tijdens de opstanding in de 1000 jarige periode.

Op deze wijze worden sommigen rechtvaardig verklaard en anderen onrechtvaardig.

Nadien zal de genadegave van G-d voor de rechtvaardig verklaarden "het eeuwige leven" voor sommigen in de hemel en anderen op aarde, een definitieve vervulling kennen. ..... maar de genadegave van God is eeuwig leven, door Jezus Christus, onze Heere.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien het hier niet over een wedergeboorte kan gaan, zoals in enkele reacties beschreven, heb ik onderstaand antwoord als beste gekozen, hoewel sommige toevoegingen eigenlijk nog met bijbelteksten ondersteund moeten worden.

Andere antwoorden (8)

Dat betekent dat satan je niet meer kan aanklagen voor je overtredingen. Jezus stierf voor alle zondes en heeft door zijn dood dus onze schuld al ingelost: dus voor het recht zijn wij vrij van zonde. God bekijkt ons dus door Jezus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onderstaande komt uit de link:

>>Romeinen 6:7. Vanaf het ogenblik van mijn wedergeboorte en geloof in Christus, ben ik volkomen gerechtvaardigd van de zonde. Wat betekent volkomen gerechtvaardigd zijn?

God is volkomen rechtvaardig en absoluut heilig. Ten einde 100% rechtvaardig en 100% heilig te blijven, moet God de zonde voor 100% straffen en moet God eisen dat mensen 100% rechtvaardig en 100% heilig leven. God weet dat geen enkel mens hieraan kan voldoen. God is ook 100% liefde en wil zoveel mogelijk mensen
behouden van de eeuwige dood. De eeuwige dood is een realiteit evenals het eeuwige leven. God zelf neemt de menselijke natuur aan in Jezus Christus, identificeert zich met het lijden van de mens hier op aarde en leeft een volkomen heilig leven voordat hij aan het kruis sterft. Jezus Christus vervult de rechtseis (wet) van God voor 100% in mijn plaats. Hij leeft voor 100% rechtvaardig en heilig in mijn plaats. En hij neemt voor 100% al mijn onrechtvaardigheid en onheiligheid op zichzelf en sterft aan
het kruis in mijn plaats. Wat God van mij vereist, vervult Jezus Christus 100% in mijn plaats! Daarom geldt dat wie in Christus gelooft, één wordt gemaakt met de dood van Christus. En wie met Christus sterft, wordt voor 100% gerechtvaardigd! God
verklaart je volkomen gerechtvaardigd (vergeven, rechtvaardig, heilig) en beschouwt en behandelt je van nu af aan alleen maar als volkomen rechtvaardig in zijn ogen! Wanneer God naar jou en mij kijkt, ziet Hij alleen maar de gerechtigheid van Jezus Christus. Dat is onze nieuwe staat of positie!<<

Een goede uitleg maar ik vraag mij oprecht af of je op deze manier niet iets introduceert waardoor je je alle verantwoordelijkheden voor al je daden op iemand anders schuift.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
" . . . . ik vraag mij oprecht af of je op deze manier niet iets introduceert waardoor je je alle verantwoordelijkheden voor al je daden op iemand anders schuift". Goed opgemerkt mullog: (+)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog
Bedankt voor je reactie, maar ik vraag me hetzelfde af.
Maar ik twijfel over de relatie die je legt tussen overlijden en de wedergeboorte. Als je vers 23 erbij neemt van hetzelfde hoofdstuk, wordt er gezegd dat we met onze dood betalen voor onze zondes.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Romeinen+6%3A23&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Volgens mij gaat het hier dus over letterlijk sterven, niet over een oude levenswijze achter je laten. Ook tegen Adam & Eva zei God dat de dood de straf op de zonde was (Gen. 2:17). En zij zijn ook inderdaad letterlijk gestorven, niet wedergeboren. Naar ik begrijp betalen we dus met onze fysieke dood voor onze zondes, en dan zou iedereen (die geen onvergeeflijke zonde heeft begaan) toch weer "rechtens" zondevrij zijn?
Om de tekst goed te begrijpen zou je vanaf vers 1 tot en met 14 moeten lezen. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rom+6&id35=1&l=nl&set=10
“Volgt hieruit dat wij moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? Natuurlijk niet! Hoe zouden wij nog in zonde leven, wij die dood zijn voor de zonde”?
Je leest hier over “christendom in de praktijk” of wel : het dagelijkse leven van de christen. En dat is: niet zondigen.

Om niet meer te hoeven zondigen blijkt doorgaans niet direct te lukken.
Vandaar dat wij om genade ( = hulp) mogen vragen om toch zo’n leven te kunnen leiden. “Want Gods genade is verschenen tot redding van alle mensen. Ze voedt ons op en leert ons dat we ons moeten afkeren van ons goddeloze leven en onze wereldse verlangens en dat we bezonnen, rechtvaardig en vroom moeten leven in deze wereld, . . “ en volgende verzen voor nog duidelijker uitleg.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Titus+2&id17=1&l=nl&set=10

Deze uitleg over “praktisch christendom” kun je ook verder lezen in de door jou aangehaalde hoofdstuk 6 vers 4.
“Door de doop (als symbolische betekenis van ons sterven) zijn we dus met hem gestorven en begraven. En zoals Christus uit de dood is opgewekt door de verheven macht van de Vader, zo gaan ook wij een nieuw leven leiden”.

Zoals Jezus, zo’n 2000 jaar geleden, gestorven is aan het kruis en daarna uit de dood is opgestaan ( = opgewekt), zo zullen wij die gestorven zijn aan ons zondige leven, die wij eerst leidden voordat wij tot dit geloof kwamen, een rechtvaardig en godvruchtig leven kunnen en mogen leven.

Wie op deze voorgestelde manier zijn dagelijkse leven leidt, heeft ook “het recht” verkregen om vrij te komen van de zonde; dus niet langer te hoeven zondigen.
Dat is de uitleg en het antwoord van jouw vraag.

De toelichting op jouw vraag: Heeft iedereen na zijn dood dan een goedgekeurde positie voor God?
Het antwoord is: ja. Sterker nog: deze bevoorrechte positie heb je nu al; in het hier en nu, is het mogelijk om te “sterven terwijl je leeft” en door de goddelijke Geest geleid te worden.

“Want als wij één zijn geworden met Christus door te sterven zoals Hij, zullen wij ook één met Hem zijn door op te staan zoals Hij”.

“U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst (vanwege een godloos leven en naar wereldse verlangens) te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Romeinen+8&id18=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo Wolfijntje, Tot en met de 4e alinea kan ik je prima volgen. Maar in de 5e alinea koppel je de gedachte eraan dat men het recht kan verkrijgen om vrij te komen van zonde door een rechtvaardig en godvruchtig leven te leiden. Volgens mij kan dat niet juist zijn, en kun je nooit vergeving verdienen door wat je ook doet in je leven, het is en blijft God's genade. Dit haal ik uit Efeziërs 2:8-9. Je zegt dat we daarna niet langer hoeven te zondigen. Ik denk niet dat dat juist kan zijn, omdat Paulus zelf schrijft in Romeinen 7:21-25 dat hij nog steeds onder de wet van de zonde staat. Ook vers 19 en 20 zijn wat dat betreft erg duidelijk. Zonde is onvermijdelijk, ook nog na de doop.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Romeinen+7%3A19-25&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
En anders zou het toch ook niet meer uitmaken wat we na onze doop nog doen? Dan zouden we er een potje van kunnen maken, bij wijze van spreken. Maar dat komt weer niet overeen met Matt. 24:13 en Openbaring 2:13, waar wordt gezegd dat we tot het eind / tot de dood getrouw moeten blijven. Om een lang verhaal (sorry daarvoor!) kort te maken, denk ik dus dat Romeinen 6:7 niet kan gaan over de doop of wedergeboorte, maar over de echte dood spreekt, over het overlijden van het fysieke lichaam. En dat we door onze dood dus van onze zonden worden vrijgesproken. Zie ook Rom. 6:23.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Romeinen+6%3A23&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10 Uit het bovenstaande + het feit dat iedereen ooit sterft, kwam dus mijn vraag naar voren: Komt iedereen in het "nieuwe leven" zogezegd? Dus ook niet-christenen, atheïsten, enzovoort? Wordt er dan niemand veroordeeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@artra. Wel bedankt voor je reactie.
De 5e alinea is het logische vervolg van de vorige 4 alinea’s, na de uitleg van de apostel Paulus hoe wij in staat worden gesteld om uiteindelijk zo’n rechtvaardig, godvruchtig leven te leiden, hier op aarde! Vandaar de tekst, die ik citeerde uit Titus 2, om dit te bevestigen.
De tekst, die je aanhaalt in Efeze 2 bevestigt nog eens mijn antwoord.
Lees ook daar vanaf vs 1 en merk de overeenkomst op met Romeinen 6! “U was dood door de misstappen en zonden waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn” . . en volgende verzen. Ik ben het hartgrondig met je eens dat geen sterveling vergeving verdient, wat hij/zij ook doet aan goede werken! Dankzij de genade, die God geeft, mogen wij tot Hem naderen en om hulp vragen, zodat wij niet langer aan onze zondige, menselijke natuur hoeven te gehoorzamen. Romeinen 7 handelt over de strijd, die elke christen ontmoet, en waar ook Paulus mee te maken kreeg. En toen hij zijn einde voelde naderen zei hij: “ . . het tijdstip van mijn verscheiden staat voor de deur. Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde gebracht, ik heb het geloof behouden . . .” Deze innerlijke strijd tussen vlees (mijn zondige natuur) en geest (mijn verstand dat instemt met Gods wil) doet Paulus uitroepen: “Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer”. Het is een strijd van vallen en . . . opstaan en verder gaan. Daarvoor heeft Hij Zijn genade gegeven; om reeds in dit leven deel te krijgen aan de goddelijke natuur. Deze mogelijkheid hebben wij door genade gekregen zolang wij in dit lichaam zijn; bij de fysieke dood is die mogelijkheid er niet meer. “Maar als medewerkers (Gods) vermanen wij u ook de genade Gods niet tevergeefs te ontvangen, . . . zie, nú is het de tijd des welbehagens zie, nú is het de dag des heils”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=2+Kor+6&id16=1&l=nl&set=10 Wie de dag en de tijd niet opmerkt, want die is nu, zal het loon van de zonde ontvangen in Romeinen 6 vers 23: de geestelijke dood.
Bedenk wel dat de Bijbel niet is geschreven voor overledenen, maar voor de nog levenden, die de kans krijgen om deze te benutten en gered te worden dankzij het feit dat zij (nog) hun lichaam hebben.
Dit vers maakt duidelijk dat degenen die uit de dood worden opgewekt, niet worden geoordeeld op grond van de werken die zij in hun vroegere leven hebben gedaan, want volgens dit vers geldt de regel: „Wie gestorven is, is van zijn zonde vrijgesproken.”
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Huh? Hoe verhoudt dit zich tot het Laatste Oordeel? Tweede vraag: betekent dit dat Hitler en Staling uit de dood zullen worden opgewekt en nooit hoeven te boeten voor hun misdaden? Of betekent het dat Hitler en Stalin nooit uit de dood zullen worden opgewekt, en dat de beoordeling/veroordeling dus bestaat uit het wel of niet uit de dood opwekken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vragen Cryofiel. Een argument zou kunnen zijn dat beide heren atheist zijn en daarmee bij voorbaat verdoemd. Voor Stalin weet ik het niet maar volgens mij was Hitler zeker geen atheist. En wat is dan hun straf als ze altijd dood zijn (want zelf weten ze dat niet en hebben dus nergens last van)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord aimeeTJE.
Op basis van welke werken worden ze dan geoordeeld?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op basis van het in overeenstemming of niet in overeenstemming leven met het onderricht uit de boekrollen beschreven in Openbaring 20:12
Iemand die niet in overeenstemming leeft met het onderricht uit die nieuw geopende boekrollen zal ook de laatste beproeving op het eind van de 1000j niet overleven en zo niet naar de wateren geleid kunnen worden van eeuwig leven.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik snap er geen hout van... Duizend jaar na Openbaring 20:12? Die duizend jaar zijn toch al lang voorbij? Tevens blijft mijn vraag over Hitler en Stalin onbeantwoord. Ik lees nu dat ze het Laatste Oordeel niet zullen overleven - maar ze zijn al dood, dus da's geen straf, het is slechts het instandhouden van de bestaande situatie.
Het is meer logica denk ik.
Als je gestorven bent kun je geen zonden meer begaan en ben je daar vrij van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hiervoor moet je de tekst in zijn verband lezen. Anders wordt het wel een heel cryptisch gebeuren. Uit de voorgaande teksten blijkt dat het niet om de lichamelijke dood gaat maar om de geestelijke dood die gevolgd wordt in de geboorte van de nieuwe mens. Dus wat ook wel de wedergeboorte word genoemd. Als je wedergeboren ben heb je een nieuw leven ontvangen omdat het offer van Jezus heeft voldaan voor al je zonden. Dus je strafblad is verscheurd en kun je voor God zeggen dat je vrij bent van zonden. Dit betekend niet dat je hier op aarde een heilige bent geworden, maar dat je zonden uit het verleden, heden en toekomst zijn uitgewist. Wat dus niet het recht geeft om daarom maar meer schuld te maken. Dan kom je weer terug bij vers 1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het heeft met het geestelijk sterven van de" eigen ik "van de mens te maken. "
Dit krijgt een begin bij de wedergeboorte, wanneer Jezus in ons hart komt wonen Zonder begin dus geen proces.

vers 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn;

Joh 3 vers 30
30 Hij ( God /Jezus ) moet steeds meer op de voorgrond treden, en ik( de zonde van ons ) moet steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.

Wanneer we in Jezus zijn en met Hem wandelen zijn we voor God vrij van de zonde
1 JOH 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Het is de smalle weg, wat soms pijnlijk ervaren kan worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit vers 6:7 staat niet los van de wandel in het licht met de Here Jezus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar Paulus over praat in deze tekst, gaat over bekering - dwz: geloven in het verzoenend offer van Jezus aan het kruis voor de zonden, en de doop. De doop met water - die op bekering hoort te volgen - is dan het uiterlijke beeld van sterven en opstaan met Jezus tot een nieuw leven. Dan geldt: wie gestorven is met Christus, is rechtens vrij van zonden. Zo iemand verkrijgt het eeuwige leven.

Wie letterlijk is gestorven, zonder geloof in Jezus, is wel van zijn zonden af, maar niet behouden. Na het duizendjarige Vrederijk zal die persoon worden opgewekt en voor de oordeelstroon van God komen. Daarover kan men lezen in het laatste boek van de Bijbel, Openbaringen 20 vers 12 tot en met 15.