Brengt een boeddha beeld geluk?

De één zegt dat je een beeldje moet krijgen, de ander zegt dat het niets uitmaakt en onlangs hoorde ik dat zo'n beeldje ongeluk brengt. Zelf heb ik er één gekregen ruim twee jaar geleden en die heeft nog geen geluk gebracht. Wat is nou waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
12.1K
Rieneke1
14 jaar geleden
het schijnt ook nog uit te maken of je een dikke of dunne boeddha hebt, maar het fijne weet ik er niet van :s

Het beste antwoord

Een gekregen Boeddha geeft geluk omdat het gebaar van het geven het beeld waarde toekent. Jezelf een Boeddhabeeld cadeau doen kan, onder voorwaarde dat de intentie goed is en het beeld behandeld wordt met eerbied en respect. Plaats het Boeddhabeeld met het gezicht naar de deur gericht en nooit op de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Dat je ze neer moet zetten omdat je ze mooi vindt. Want geluk brengen ze blijkbaar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar je hebt ook nog geen ongeluk gehad.
het is maar waar jij ingeloofd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een boeddha krijgt van iemand, dan brengt het beeldje je geluk. Maar wanneer je het beeld koopt niet.

Geluk is niet te koop, dat moet je krijgen.

dit is tenminste wat dat er over gezegd word, denk dat je ook niet meteen weet wanneer iets je geluk brengt, je weet niet of het hetzelfde gegaan zou zijn wanneer je het beeld niet gehad zou hebben. (of dat het dus wel of niet geluk brengt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou in principe alleen werken, indien je het krijgt.
Zoals Cor hierboven ook al zegt: geluk is niet te koop.

Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat het beeldje gemaakt dient te zijn uit een natuurproduct, dus hout of steen. Een plastic geval werkt dus niet.

En tot slot: Het gezicht van het beeldje dient de kant op te kijken richting de deur waardoor je doorgaans binnenkomt in de ruimte waar het beeldje zich bevindt.

Ik geef geen garanties dat het werkt, maar het zou wel prachtig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord dat een decoratief iets wat je ergens neer zet geluk of ongeluk zou brengen. M.i. is het niet waar is het grote onzin. Je hebt een boeddha omdat je 'm mooi vindt toch. En je eigen geluk zoek je zelf .Bescherm je zelf. En een beeld kan dat niet veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja misschien brengt hij geluk als je hem verbrandt en er de kachel mee aansteekt.Tienduizend beelden schieten tekort,één boeddha is genoeg.Tempels, beelden, gebeden, gehechtheid,het is allemaal onecht.Kijk naar binnen, naar het origineel,naar de bron,wordt een boeddha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het op de goede plaats staat in je huis, en je er een goed gevoel bij krijgt als je ernaar kijkt , dan brengt het geluk, dan is de energie goed.

Maar dat is dus met veel zaken in ons huis, zorg dat de 'geest' van het huis tevreden is en je eigen geest zal er weldaad van ondervinden.

Een boeddha beeld kan je een bepaald gevoel geven, in lijn met wat boeddha voor jou betekend, dat is de speciale waarde. Sommige mensen hebben meer met een bos bloemen, anderen weer met een fruitschaal of een bepaald schilderij.

Wat jou geluk brengt is dus erg afhankelijk van wat bij jou past. Wat jou raakt. Zet dat in je huis en laat je raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Brengt een boeddha beeld geluk?"

Voor hen, die daar in geloven, wel;
en voor diegenen is het ‘waar’.

Voor hen, die daar niet in geloven, niet;
en voor diegenen is het ‘niet waar’.

Verder ligt het eraan,
wat jij onder 'geluk' wilt verstaan.

Je zegt:

"Zelf heb ik er één gekregen ruim twee jaar geleden
en die heeft nog geen 'geluk' gebracht."

Ik zeg:
"Wat voor de één 'geluk' is,
dat kan voor de ander 'ongeluk' zijn."

Daarom zou ik aan jou kunnen vragen:
"Wat is voor jou 'geluk' of 'ongeluk'?
Iets wat met het gevoel,
of met jouw status, heeft te maken?
Is geluk wanneer je een miljoen zou winnen?"

Ook zou ik aan jou kunnen vragen:
"Heb je, in die twee jaar, 'ongeluk' gehad?"

Wanneer je zou zeggen: "Ja".

Dán begrijp ik dat je zegt:
"Het heeft mij geen geluk gebracht."

Maar wanneer je zou zeggen:
"Nee, ik heb verder geen ongeluk gehad;
en er zijn ook geen dierbare verongelukt?"

Dán zou ik kunnen zeggen:
"Ow, gelukkig, want dán heb je geluk"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord is 'neen'.

Men zou evengoed de vraag als volgt kunnen stellen:

Brengt een zak plaaster of gips geluk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, een beeld is daartoe niet in staat. Het is een beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahaha en dat uit JOUW mond!! LOL
Niet het beeld brengt geluk, maar dat waar het voor staat: de Dhamma, de instructies van Boeddha: leef met aandacht en respect voor jezelf, je medemensen en alle levende wezens, wees in het hier & nu en besef dat niets blijft zoals het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook onzin, beeldjes brengen geen geluk.
Geluk moet jezelf bewerkstelligen, en opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets brengt je geluk, je kunt het niet eens afdwingen, hooguit verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beeld is een door de mens gemaakt constructie uit materialen die gewoon in de grond gevonden worden.
Hoe waarschijnlijk is het dat zoiets "geluk" gaat brengen?
Allemaal bijgeloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boeddha beeld brengt wel geluk als het een echte boeddha is die is dan gemaakt door monnikken maar die mogen het land niet uit . En de gedachte daarachter is dat het geluk niet het land mag verlaten . Alleen mag een inwoner van dat land het meenemen naar het buitenland . Maar als niet inwoner van dat land en je neemt het toch mee naar bv Nederland dan verliest het zijn kracht .
Als je een boeddha gaat gebruiken voor een altaar dan moet het met de rug naar het zuiden . En gewoon in de huiskamer dan moet de boeddha met het gezicht naar de buitendeur gericht zijn om het kwade buiten de deur te houden. En er zijn ook wel boeddha beeldjes dat zijn de meest gangbare hier die zijn alleen gezegend door de monnikken die moet je krijgen met de gedachte van de gever ik wens die persoon veel geluk . En als die gever denkt met de gedachte ik wens die persoon veel pech toe dan krijg jij pech maar de gever krijgt dan dubbel zoveel pech .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er van af,
als je erin geloofd waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE.

geluk is een positief iets dat per ongeluk op je pad komt.
En als je het dan op het beeldje gaat schuiven of rozenkrans of armbandje..
Moet je zelf weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beelden zijn slechts beelden. Klomjes metaal of aardewerk in een bepaalde vorm. Zij brengen niemand geluk.

Wat je wel geluk kan brengen, is je eigen geestestoestand. Waaronder ook de suggestie dat een voorwerp geluk brengt. Blijkbaar ben jij niet gemakkelijk beïnvloedbaar, vandaar dat je niet spontaan geluk krijgt van dat beeldje.

Overigens zou de boeddha zich waarschijnlijk omdraaien in zijn graf als hij wist wat voor bijgeloof er aan zijn beeltenis is verbonden.