Kan een jehovah's getuigen bloed doneren?

Ik vraag dit omdat ze wel bloedfracties mogen toepassen waarvoor dus bloeddonaties vereist zijn. Mag je dan wel doneren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Antwoorden (1)

Een JG zal normaalgezien bloed weigeren, maar zal ook weigeren om naar de bloedbank te gaan om bloed te doneren.

De voornaamste reden hiervoor is omdat JG's vinden dat zij hiermee in overeenstemming leven met de zienswijze van G'd in die zin dat bloed leven is en heilig in de ogen van G'd.
In de bijbel werden vele zaken bekrachtigd door bloed/offers.
JG's willen deze regeling naar G'd toe blijven respecteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze reactie had ik verwacht, maar bij deze wil ik je vertellen dat niet ELKE JG gebruik maakt van iemand anders donatie.
Met andere woorden niet elke JG zal fracties aanvaarden omdat zij respect hebben voor de regeling zoals beschreven in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou een beetje te kort door de bocht zijn.
Als we terug keren naar de tijd dat Noach zijn voet voor de eerste keer aan wal zette na de vloed, zei Gd het volgende, : … 3 Behalve het groen van de planten mogen jullie nu ook het vlees van dieren eten. Alle dieren geef ik je als voedsel.4 Alleen mag je geen vlees eten waar nog bloed in zit, want het bloed bevat de levenskracht. … .
Andere vertalingen geven het iets anders weer, maar in deze vertaling merk je het duidelijkst dat bloed wordt geassocieerd met leven/levenskracht. Later in leviticus en deuteronomium kun je merken hoe belangrijk dit voor Gd is.
Na het offeren mocht men het bloed niet voor zich houden, het behoorde Gd toe. Indien het dier voor consumptie bedoeld was en niet voor offergave, moest men het bloed op de aarde laten vloeien.
Er zijn JG’s dat juist dit punt heel belangrijk vinden.
Net na de vloed maakte G’d duidelijk dat bloed HEM toebehoort en dat het op de aarde moest vloeien. Als men optreed als donor, wordt dit bloed opgeslagen en bewaard voor een later tijdstip en meestal is dit dan bedoeld voor anderen.
Of dit nu voor anderen bedoeld is of niet, daar gaat het niet om, het bloed wordt opgeslagen en niet ter aarde gevloeid zoals Gd het aan Noach opdroeg. JG’s die dit punt heel belangrijk vinden, zullen nooit bloedfracties die uiteindelijk geen bloeddelen bevat, aanvaarden alhoewel dit is goedgekeurd door het ziekenhuiscomité van het WTG onder leiding van de beleidvolle slaaf. Het WTG staat aangaande de bloedkwestie sterk onder druk door de media en zo voort, omdat sommigen onder onze broeders en zusters uit respect voor deze regeling van Gd hun leven lieten.
Dit is ook een van de redenen waarom het WTG het tot zich nemen van bloedfracties beziet als een gewetenskwestie en er niemand voor excommuniceerd. Er zijn uiteraard JG’s die wel bloedfracties nemen omdat dit is goedgekeurd door het WTG en dit daarom volgens hun geweten in overeenstemming kunnen brengen. Ik durf dan ook niet zeggen dat zij minder respect hebben voor de regeling zoals die uiteindelijk is meegegeven met Noach.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is duidelijk dat JGs het niet mogen.
Bloedfracties is toegelaten.
verder heb ik het niet over de tekst in handelingen maar over genesis,lev, en deut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de info,zal vanavond eens nakijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk was Jezus boor christenen de grootste donor.
Hij gaf zijn bloed voor de gehele mensheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@reuzekneus, heb je bron gelezen, bedankt daarvoor.
Ik wil er verder niet op ingaan omdat ik niet kan achterhalen of de gepubliceerde brief waarheidsgetrouw is. Het is niet de eerste keer dat publicaties van het WTG niet origineel worden weergegeven.
In plaats daarvan geef ik je een link door van het WTG : http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1102008066?q=bloeddonor&p=par @ Leentje, Er zijn genoeg mensen die geen bloed willen geven, maar wel bloedtransfusie aanvaarden. Tussen niet willen en niet mogen ligt in deze context niet zo veel verschil.
Maar de JG's is het meest hypocriet, zoals gewoonlijk ;-). @ 10e, misschien kun je een verschil maken tss een JG en het WTG.
dan ga je bepaalde zaken misschien beter begrijpen. Er zijn JG's die het WTG heel getrouw volgen, anderen hebben het moeilijk met het feit dat het WTG de laatste 10 -15 jaren heel veel van hun vroegere zienswijze betreft leerstellingen heeft aangepast. Het is meer en meer merkbaar in de koninkrijkszalen van JG's,
velen hebben het er moeilijk mee, maar blijven geloven dat Gd van deze organisatie gebruik maakt om mensen tot geloof te brengen wat uiteindelijk de opdracht van Jezus is naar ieder christen toe.