Wat is de reden dat Mozes de belangrijkste persoon is in de joodse godsdienst, maar niet voor de Christenen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Het beste antwoord

De Joden hebben Jezus verworpen en verwachtten nog steeds de messias, terwijl de christenen in de allereerste plaats gericht zijn op Jezus Zelf.
Wel is Mozes een type van Jezus, ookwel typologie genoemd. Dat betekent dat het leven van Mozes een voorafspiegeling was/is van het leven van Jezus als Mens. Zo sloeg Mozes bijv. tegen de rots voor water, en is Jezus de Rots die geslagen (gekruisigd) werd om Levend Water(de behoudenis) aan de gelovigen te geven. En daarom kreeg Mozes "goed op z'n donder" toen hij voor een 2e maal op de rots sloeg, want Jezus zal geen 2 keer worden gekruisigd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
De eerste zin is prima. Die typologie vind ik, eerlijk gezegd, hilarisch. Je trekt een literaire stijlfiguur door naar de (volgens christelijke geloven: werkelijke) geschiedenis. Voor mij is dit eerder een bewijs dat de bijbel literatuur is, dan dat het werkelijke leven zich volgens literaire stijlfiguren zou afspelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mozes werd gestraft omdat hij God ongehoorzaam was .
Mozes sloeg op de steenrots en dat mocht hij niet doen, hij moest tegen de steenrots SPREKEN , en daardoor strafte God Mozes omdat Mozes niet op dat moment geloofde in God dat God zo machtig zou zijn om water uit de steenrots te laten komen .
Nu kreeg Mozes van het volk de eer , want Mozes sloeg op de rots , als Mozes alleen maar tegen doe rots had gesproken had het volk Mozes geen eer gegeven, want dan had iiedereen gezegd dat het een Godswonder was en kreeg op die manier God de eer en nu nam Mozes zelf de eer omdat hij niet gesprken had tegen die rotssteen, Het is te lezen in Numeri 20 : 7 En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende: 8 Neem dien staf, en verzamel de vergadering, gij en Aäron, uw broeder, en spreekt gijlieden tot de steenrots voor hun ogen, zo zal zij
hun water geven; alzo zult gij hun water voortbrengen uit de steenrots, en gij zult de vergadering en haar beesten drenken. 9 Toen nam Mozes den staf van voor het aangezicht des HEEREN, gelijk als Hij hem geboden had. 10 En Mozes en Aäron vergaderden de gemeente voor de steenrots, en hij zeide tot hen: Hoort toch, gij wederspannigen, zullen wij water voor ulieden uit deze steenrots hervoorbrengen? 11 Toen hief Mozes zijn hand op, en hij sloeg de steenrots tweemaal met zijn staf; en er kwam veel waters uit, zodat de vergadering dronk, en haar beesten. En in vers 12 Staat de straf die Mozes kreeg van God 12 Derhalve zeide de HEERE tot Mozes en tot Aäron: Omdat gijlieden Mij niet geloofd hebt, dat gij Mij heiligdet voor de ogen der kinderen van Israël, daarom zult gijlieden deze gemeente niet inbrengen in het land, hetwelk Ik hun gegeven heb.
Cryofiel
10 jaar geleden
Leuke achtergrond, helaas alleen vanuit slechts één van de geloven waar de vraagsteller in is geïnteresseerd. Deze uiteenzetting heeft dus niets met de vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@passantje Dikke+ goed onderbouwd met teksten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Niet mee eens. De teksten geven slechts de visie van één van de geloven waarnaar wordt gevraagd. En binnen dat geloof slechts de visie van één van de stromingen waaruit dat geloof bestaat. Jouw opmerking geeft dus slechts aan dat jij hetzelfde geloof hebt als passantje. Een ander had dezelfde opmerking gemaakt over andere teksten uit een ander geloof. Over de juistheid van die visie zegt dit dus niets. En het feit blijft bestaan dat de vraag gaat over een vergelijking tussen twee geloven, niet over de visie van één specifiek geloof. Daarmee staat passantjes reactie dus los van de gestelde vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Joden hebben Jezus helemaal niet verworpen, hij is hun voor het grootste deel gewoon ontgaan totdat een fors aantal jaren later het christendom ontstond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat van die steenrots is mooi dom van god. Hij had Mozes en Aaron op die rots moeten laten slaan tot ze een ons wogen en er geen water uit moeten laten komen. Dan hadden ze ook nog wat uit te leggen gehad aan de gemeente. Dat was pas een les geweest.

Andere antwoorden (5)

Omdat de christenen vooral naar de tijd rond Jezus kijken en dan is gewoon Jezus de belangrijkste. De joden wachten nog steeds op de komst van een messias.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle. Kort en goed geantwoord: (+). Kleine toevoeging van mijn kant: via Mozes ontvingen de Israëlieten voor het eerst de Wet, de Tien Geboden op stenen tafelen. Die Wet wordt door de Joodse godsdienst tot heden gehandhaafd.
Mozes is mogelijk de belangrijkste persoon in de Joodse godsdienst mede doordat de Joden zo’n 2000 jaar geleden de Messias niet hebben (h)erkend.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Joh+19 De christenen zijn als beweging pas na die tijd van de Messias ontstaan en (h)erkennen Hem wèl als zodanig . . . .
Omdat Jezus de belangrijkste persoon is voor Christenen. Hij is in hun opinie de zoon van God, Mozes slechts een menselijke profeet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Joodse Geloof gaat ervan uit dat Jesus een gewone burger was , en erkent het Nieuwe Testament niet tot een godsdienstige lectuur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij ga je uit van de veronderstelling dat Mozes de belangrijkste persoon zou zijn in de joodse godsdienst.

Het kan evengoed Abraham zijn, die ook wel de "stam " vader "aarts" vader genoemd werd.
God heeft trouwens de belofte aan Abraham gedaan dat zijn nakomelingen zouden gezegend worden.

Genesis 22: 17 ... je grote voorspoed te geven. Ik zal je zoveel nakomelingen geven als er sterren aan de hemel zijn of zandkorrels op het strand. Zij zullen de steden van hun vijanden in bezit nemen. 17 zal Ik u rijkelijk zegenen, en uw nageslacht zeer talrijk maken, als de sterren des hemels en als het zand aan de oever der zee, en uw nageslacht zal de poort zijner vijanden in bezit nemen.
18 En alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als jouw nakomelingen. Want jij hebt naar mij geluisterd.’ 18 Omdat je naar mij geluisterd hebt, zullen alle volken van de aarde delen in de voorspoed van je nakomelingen.’

Abraham is daarom belangrijk voor het joodse geloof, het islamietische geloof en christenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Bijbel zegt dat God met Mozes sprak van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand met een vriend spreekt zie Exodus 33:11
‘Nooit meer heeft Israel een profeet gekend als Mozes, met wie de HEER zo vertrouwelijk omging.’ Deuteronomium 34:10
God gaf de geboden via Mozes aan het volk.

Toch verwijst de gehele wet en de profeten naar de komst van de Messias, de Zoon van God. De Here Jezus is de voorspelde Messias voor de Christenen, die eerst vervolgd diende te worden. De Messias is de Verlosser van de mensen.
Het volgende werd onder andere voorspeld.
Hij zou bespuwd en geslagen worden (Jes.50:6 en Matth.27:30).
Hij zou bespot worden (Psalm 22:7-8 en Matth.27:29 en 31).
Zijn handen en voeten zouden doorboord worden (Psalm 22:17, Luk.23:33 ).
Zij zouden het lot werpen om Zijn kleding (Psalm 22:19 en Joh.19:23-24).

Dit was enige honderden jaren voorzegd voordat de kruisiging was uitgevonden.

Bij Christenen is Mozes gerespecteerd als profeet maar de redding gaat via de Here Jezus, die voor ons is gestorven.