Haalt een gelovige op een andere manier 'alles uit het leven', dan een ongelovige?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel godelijke vragen ? probeer je er niet teveel over te denken voordat het je de baas wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk er niet over na, ik laat erover nadenken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi dat je er niet over na hoeft te denken en het laat stromen:) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet ook nog wel lachen om jouw reactie; Ik laat er over na denken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jea andere vraag,' mysterie' is verwijderd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ietwat: dat is een kreet die veel mensen roepen, dat je 'alles uit het leven moet halen wat erin zit'. Wat dat 'alles' is kan voor iedereen verschillen. @Jeanette: Dank je wel :)
En ja, mijn andere vraag is helaas verwijderd. De mods vonden het een vraag waarop theoretisch gezien geen antwoord op te geven is... Tja...

Het beste antwoord

De ongelovige is zich er van bewudt dat di"alles is wat er is" en zal het tot het maximale benutten.
De gelovige rekent op een plezierig hiernamaals dat deels "verdiend" moet worden door hier op aarde in zekere zin een beetje krampachtig te leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ieder mens, ongeacht of hij gelovig is of niet, haalt op een andere manier alles uit het leven.

De betekenis van het leven is voor iedereen namelijk anders. Zo ook de invulling daarvan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen,want een "gelovige"is bang dat hij iets verkeerd doet in de ogen van zijn god. En zal daarom een minder onbekommerd leven leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heel herkenbaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of juist andersom. Zoals ik heb begrepen uit eerder gestelde vragen, vergeeft Jezus alle zonden wanneer je in hem gelooft. Lijkt me aardig onbekommerd ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In lang niet alle geloven is god liefde1 Er wordt nog al eens met hel & verdoemenis gedreigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies Peter +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloven uit angst vind ik zeer gevaarlijk. Mensen nemen de geschriften nogal letterlijk voor wat op de persoon van toepassing lijkt/is. We maken er zelf een potje van.
Een gelovige zal over het algemeen meer angsten, en drempels tegen kunnen komen dan iemand die niet gelooft. Het geloof kan je behoorlijk belemmeren in de dingen die je gevoelsmatig zou willen doen.
Alsmaar dat stemmetje die je tegenhoudt om....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gelovige haalt volgens mij juist minder uit het leven, en meer uit de geestelijk leider waar hij/zij volgeling van is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het van wel. Als je je realiseert dat alle leven uit God komt en alle leven daar ook weer naartoe gaat na de lichamelijke dood, bepaalt dat zeker je leven.
Je gaat daardoor veel bewuster leven, en je realiseert dat alle daden gevolgen hebben.
Zo kan ik mij verheugen om straks mijn overleden tweeling en mijn ouders weer te zien die reeds zijn overleden.
Ook zal ik sneller dingen loslaten en achter me laten, omdat ik weet dat er een God is die voor mij zorgt en van mij houdt.
Voor de rest zal het niet veel verschil maken, ook niet gelovige mensen kunnen liefhebben, respect hebben voor elkaar, en bewust leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik betwijfel of er überhaupt iemand in staat is alles uit het leven te halen.

Maar ieder leeft zijn leven op z'n eigen manier, en nou lijkt het wel eens zo dat gelovigen een beetje gelijk leven leiden, maar hier zijn grote verschillen en sommige diep gelovigen leven meer gelijk als niet-gelovigen die een volgens hun zo goed mogelijk leven proberen te leiden.

Het idee van alles uit het leven halen vind ik trouwens niet echt passen bij het geloof. Daar draait het toch om andere zaken dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gelovige leeft met een dankbare houding ten aanzien van zijn schepper.Daardoor heeft zijn genot dat hij uit het leven haalt er een facet bij.
Een gelovige zal ook bepaalde grenzen in acht nemen en dat zal hem voor HEEL VEEL valkuilen beschermen.

Ja een gelovige zijn vrijheid LIJKT misschien beperkt.
Een ongelovige is nogal vlug even de SLAAF van zijn vrijheid.Hij DACHT vrij te zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets uit je leven halen is meer karakter gebonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens heeft van nature uit de nood om het onverklaarbare te verklaren. Vandaar 'geloof'.

De bijbel op zich moet je ook niet zien als waarheid of onwaarheid. Het oude testament is merendeel geïnspireerd op het verklaren van het onverklaarbare. Wat orde met zich meebracht. Als wij mensen iets niet kunnen verklaren gaan we vaak voorzichtiger om met situaties. Toen het vuur niet te verklaren was werd dit ook aanzien als iets goddelijk. Het nieuwe testament is eerder een set van moraal-ideeën om mensen te inspireren tot ethisch handelen.

kortom geloof is langs 1 kant het verklaren van het onverklaarbare en langs de andere kant een gids om als goed en ethisch mens door het leven te gaan.

Wat ons dus tot de vaststelling brengt dat geloof enkel kan inspireren om het leven op een bepaalde manier te gaan genieten. In essentie draait het nog steeds om de eigen persoon die beslissingen maakt. In dat opzicht zijn zowel ongelovigen en gelovigen gelijk. (bijna) elke mens heeft van geboorte uit een besef van goed en kwaad. We hebben daar geen geloof voor nodig. Een geloof kan het enkel 'gemakkelijker' maken om de 'juiste' beslissing te nemen of het nu gedreven is uit angst (het onverklaarbare) of het morele gedachtegoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Haalt een gelovige, op een andere manier,
‘alles uit het leven’, dan een ongelovige?"

Een ‘gelovige’ zal zeer waarschijnlijk
‘niet alles uit het leven’ halen,
omdat een gelovige
met ‘geboden’ en ‘regels’ heeft te maken.

Een ‘gelovige’ beperkt zichzelf meestal
(door gehoorzaamheid en nederigheid),
voor dat wat de meesten ‘god’ noemen.

Wie dus aan ‘het geloof’ is ‘gebonden’,
die móet doen, en laten, wat het geloof wil.

Maar wie met ‘zichzelf’ is verbonden,
die mág doen wat ‘een vrije’ het wil.

Als een vrije (de ‘ongelovige’ dus)
‘alles uit het leven’ mág halen,
dan is het slechts de vraag of hij/ zij dat WIL;

en áls een ongelovige dát WIL,
dan zal hij/ zij dát op ‘een aardse manier’ doen.

Een ‘gelovige’ zal waarschijnlijk
‘alles uit zichzelf’ proberen te halen,
om, op ‘een geestelijke manier’,
god te eren, god te dienen en god te behagen;

waarschijnlijk is dát die 'andere manier’.

Gelukkig bestaan er ook nog gelovigen,
die alles uit zichzelf én uit het leven halen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet. Momenteel heb ik wel eens het gevoel dat ik teveel bezig ben met mijn ontwikkeling. Dat ik soms het normale mis.

Maar als ik naar de lange termijn probeer te kijken, dan denk ik wel veel dieper te kunnen gaan genieten en meer uit het leven kan halen. Ik hoop alleen dat dit zal lukken voordat ik in dit leven de pijp uit gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een moeilijke vraag, want doel je dan op een persoon die de bijbel na streeft?

Ik geloof niet dat bovengenoemde alles uit het leven haalt, zij leven zelfs beperkt.
Vergeten dat God niet (ver)oordeelt!

Alles uit het leven halen, is juist proberen één te zijn met de Goddlijke Energie. Genieten van alles dat is!
Fouten kunnen maken, leren van fouten, genieten van je reis hier op aarde!

Je weet vaak wanneer je fouten (zwaar uitgedrukt) maakt, is het juist niet genieten dat wanneer je leert van je fouten? Zónder daarbij je zelf of een ander te veroordelen!

Ik geloof niet dat iemand in staat is om alles uit het leven te halen, wel zoveel mogelijk, het is maar net waar iemand van kan genieten of wat hij of zij nodig heeft. En neemt men wat hij nodig heeft of houden wij rekening met de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierbij is er niet alleen verschil tussen gelovigen en ongelovigen: ook tussen verschillende geloven en religies, binnen deze geloven en religies... en ook niet-gelovigen zullen dat allemaal op een andere manier doen, afhankelijk van waar en hoe je leeft, en wat jij uit het leven wilt halen!

Iemand denkt misschien wel dat ik niet alles uit het leven kan halen, omdat ik geloof, terwijl ik zelf het idee heb dat ik juist richtlijnen heb waardoor ik mijn tijd niet verdoe met dingen die er niet toe doen.
Andersom heb ik wel eens het gevoel dat niet-gelovigen heel veel fijne dingen missen, terwijl zij dat helemaal niet zo hoeven te ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...een voetballer en een korfballer halen precies hetzelfde uit hun spel...samenspel...triomf....verlies...inspanning...gezelligheid etc. Ze spelen het spel alleen volgens andere regels.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dat gaat ook op voor gelovigen vs niet-gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel.

Een gelovige geeft zijn/haar geest/ziel een toekomst en daar kun je ook aan werken. Dit is een essentieel onderdeel van je leven.

Dit betekent overigens niet dat een niet gelovige minder of meer uit het leven zal halen dan een gelovige. Verder is het zo dat wij dat nooit voor een ander kunnen bepalen, gelovig of niet.

Zoek niet naar bewijs. Mensen die zich bewust zijn van God, het begrip en de waarheid hebben een ander doel.