Hoe kan ik in contact komen met ex-christenen?

Dus mensen die eerst Christen waren, en nu atheïst zijn. Contact via internet, fora etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Cryofiel
10 jaar geleden
Met welk doel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon, om daarover te praten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Met welk doel? --  Het vinden van een nieuw doel in je leven?
--  Het omgaan met familie die jou nu verstoot?
-- Schelden op dat domme geloof dat je nu hebt verlaten?
--  Praten over een nieuw geloof in een hogere macht, niet zijnde god?
--  Verwerken van je rouwproces over de verloren geborgenheid?
--  ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon, ervaringen uitwisselen, praten over twijfels, praten over wat zij denken over (de zin van) het leven etc. En nee, gelukkig ben ik níet verstoten door m'n familie ofzo, zoals u als mogelijkheid hebt genoemd!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Woon je in Vlaanderen of Nederland? Maar ben je echt ongelovig, het is niet omdat je je niet thuisvoelt in het christendom of een andere abramistische godsdienst dat je vrijzinnig of atheist bent, een atheist gelooft in totaal niets. Je kunt ook agnost zijn (je gelooft dat er een hogere macht kan zijn) en je kunt ook een spiritualiteit beleven en zingeving vinden in andere religies. Ik begrijp dat je het christendom laat voor wat het is, heb ik al jaren geleden gedaan. Ik vind zingeving in de voorchristelijke religie hoe deze ontstaan is uit voorouders en hoe zij het hoe en waarom probeerden verklaren vanuit hun culturele achtergrond en hun waarden en normen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik woon in Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vanwaar precies ex gelovigen. Ik zou zeggen probeer in je kennisen kring het onderwerp gewoon eens aan te snijden. Mensen reageren veelal heel anders dan je verwacht. Bovendien is de questie wel/ niet geloven vaak geen ja/nee. Twijfels, gebeurtenissen maken dat je telkens je mening bijstelt. En ja, opvoeding maakt toch de basis van al je opvattingen, hoe graag we soms ook anders willen.
Wil je antwoord op je twijfels?? Je krijgt niet op al je vragen antwoord in je leven, maar voel je vrij om gesprekken aan te gaan met wie dan ook. Soms kom je tot fijne inzichten en ben je onbewust ook anderen tot inspiratie.
Ik wens je alle goeds toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wilt ervaringen uitwisselen, praten over twijfels, praten over wat zij denken over (de zin van) het leven etc. Maar dat kun je ook met christenen hoor. Heel veel christenen hebben ook niet overal pasklare antwoorden op en lopen soms wel eens met twijfels rond. Ik vermoed dat je vervelende ervaringen hebt gehad. Dat is jammer. Natuurlijk kun je op zoek gaan naar atheïsten. Ik wil niets verkeerds zeggen van mensen die dat 'geloof' aanhangen, maar ook daar zul je op 'vervelende' mensen stuiten. Ik wens je heel veel sterkte in je zoektocht en hoop dat je toch nog eens de weg naar Jezus vindt en op die weg ook 'goede' mensen tegenkomt. Mensen bij wie je terecht kunt met je vragen, je twijfels, je ervaringen etc. Gods zegen toegewenst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wil niets verkeerds zeggen van mensen die dat ‘geloof’ aanhangen, Als je dat niet wil, zal je moeten stoppen om atheïsme een geloof te noemen. Het is net zoveel een geloof als dat het niet-verzamelen-van-postzegels een hobby is. Misschien is het zo beter te begrijpen: Geloof je dat het monster van Loch Ness bestaat? Nee, nou dan heb je dus (volgens jouw theorie) twee geloven. Het christelijke geloof en het non-Lochness geloof. Geloof je in de verschrikkelijke Sneeuwman? Nee? Dan heb je drie geloven. En zo kan ik wel even door gaan. "Ik vermoed dat je vervelende ervaringen hebt gehad." Nog zo'n mooie. Iedereen die atheïst geworden is (en gelovig opgevoed) zal wel een vervelende ervaring gehad hebben. De meeste mensen die ik gehoord en gesproken(lees: gelezen op fora) heb zijn atheïst geworden omdat ze het logisch gezien niet meer aan elkaar konden knopen, de bijbel gelezen hebben en ervan overtuigd zijn geraakt dat dat nooit het woord kan zijn van een hogere, alwetende, liefdevolle macht, maar gewoon van de mensen uit die tijd (of later dan gesuggereerd) met ook exact die normen en waarden. De vervelende ervaring (die dan wel velen meemaken) is er vaak een die dan compleet in het eigen hoofd afspeelt. Namelijk dat je beseft dat je hele bloedlijn voor de gek is gehouden tot je ouders aan toe, met een verhaal vol magie en gruwelijkheden met als allerwalgelijkste de manier waarop het in stand gehouden is; niet geloven>hel. "Ik wens je heel veel sterkte in je zoektocht en hoop dat je toch nog eens de weg naar Jezus vindt" De reden dat veel atheïsten die dat net geworden zijn even geen behoefte hebben aan goedbedoelende gelovigen (want dat zal je zonder twijfel zijn), toch weer moeten zeggen dat het wel waar is.
Overigens mag een christen noepetote (noch mij, noch een andere ongelovige) niet bij hem thuis uitnodigen noch groeten: Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Helder uitgelegd, MrTomaat. Ik ben zelf ook zo'n ex-Katholiek. Ben door zelf na te denken tot de conclusie gekomen dat het bestaan van een god weliswaar mogelijk is, maar niet bepaald waarschijnlijk. En dat elk ander idee net zo geloofwaardig is als één van de christelijke ideeën. JanF, bedenk je eens hoe jouw gevoel zou zijn als iemand jou vanuit alle oprechtheid toewenst dat je ooit noch eens je dwaling inziet en de weg naar Allah en Zijn Profeet (znwg) vindt, en jou vervolgens de Zegen van de Allerhoogste toewenst. Voel wat dat met jou doet. Ik vermoed dat jij dan hetzelfde gevoel zult ervaren dat jij nu bij anderen opwekt.
Kristal
10 jaar geleden
MrTomaat, ik al ex-gereformeerde heb niets aan je betoog toe te voegen.
Je zegt precies wat ik dacht toen ik de reactie van JanF las.
Ik ga je ergens plussen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
J "hi, ik ben Paul, kom uit Amsterdam. Ik ben opgegroeid in de Pinkstergemeente en was daar aktief in tot mijn 35ste. Ik heb op een discipelschapschool gezeten en op een bijbelschool. Vanaf mijn 40ste dorst ik mezelf de vraag te stellen of er überhaupt wel een god bestond. Na een lange worsteling kwam ik tot de voor mij onthutsende conclusie dat er geen god bestaat. Ik heb er heel lang niet over durven praten, was erg op zoek naar gelijk gestemden. Het heeft voor mij ook even geduurd voor ik mijzelf atheist kon noemen. Ik ben erg benieuwd of je inmiddels iets gevonden hebt, ik zie dat je vraag al drie jaar staat."

Antwoorden (2)

Net als in Vlaanderen is er in Nederland een vereniging voor atheïsten, iedereen kan er lid van worden. Deze verenigingen geven antwoorden op vragen en reiken alternatieven aan voor het vieren van bepaalde punten in het leven.

Vraag is natuurlijk of u een atheïst bent, het is niet omdat u zich afzet tegen de christelijke dogma's of de katholieke kerk je niet op een of andere manier gelovig kan zijn. Het is niet zo dat het christendom het monopoly op het geloof heeft. Er is gerust nog heel wat leven na en naast het christendom en de katholieke kerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet het perse atheisten zijn? Zo niet dan weet ik wel een leuke internetfora voor je waar je een heleboel ex-christenen tegenkomt die nu moslim zijn waaronder ikzelf. Neem maar is een kijkje op de fora die ik hieronder als bijlage heb gevoegd.