Wat is de betekenis van een "kapel" en een toren die los van een Georgische kerk staan?

Onderstaande foto is genomen vanuit de Qashveti-kerk in Tbilisi, de hoofdstad van Georgië. Het voorste gebouwtje is een soort kapelletje, daarachter staat een toren. Beide staan los van de kerk.

Dit verschijnsel (een losstaand kapelletje en een losstaande toren) zag ik vaker in Georgië.

Wat is de achtergrond / betekenis hiervan? Wat is de (religieuze of cultuurhistorische) gedachte om deze gebouwen los van de kerk te plaatsen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat betreft de toren heb ik geen verklaring, wat betreft de kapel vermoed ik dat het een zog. baptisterium is. Van Wikipedia: "De doopkapel of baptisterium is een gebouw met een aparte stijlvorm. In het baptisterium werden mensen gedoopt. In het vroege christendom verdween het gehele lichaam onder water en daardoor zijn de doopvonten groter dan we nu uit de hedendaagse kerken gewend zijn. Vaak was dit gebouw achthoekig. Dit is een verwijzing naar de wederopstanding, die acht dagen na Jezus' komst naar Jeruzalem plaats had. Afbeeldingen van Johannes de Doper die Jezus doopt in de Jordaan zijn vaak aangebracht aan de binnenzijde van een baptisterium. Een vroegchristelijk baptisterium stond meestal los van het kerkgebouw. Een bekend voorbeeld is het baptisterium van de orthodoxen in Ravenna. Ook in latere perioden bleef het baptisterium vaak los van de kerk staan, zoals bij het baptisterium van Florence." In Rome vind je zo'n vrijstaande doopkapel ook bij de Sint-Jan van Lateranen.