Is het mogelijk dat over (pak'm beet) 150 jaar het Christendom tot een oud geloof behoord?

Zoals ook het o.a Egyptische geloof ten onder is gegaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Natuurlijk is dat mogelijk. Waarschijnlijk echter zou ik het niet willen noemen.

Je praat over een geloof systeem dat 4 pest epidemieën, 2 wereldoorlogen, verschillende splitsingen, godsdienstoorlogen, keizerrijken, globale natuurrampen en 2000 jaar wetenschappelijke vooruitgang heeft overleefd.

Je kan ook het Christendom (en de andere grote godsdiensten van dit moment) zeker niet vergelijken met lokale godsdiensten uit de oudheid. Egypte was maar 1 land. Toen dat minder invloedrijk werd gold dat ook voor de lokale religie. Toen Egypte meer en meer onder invloed van andere culturen kwam (de Grieken, Romeinen, Moslims) is het nog meer van die oude cultuur kwijt geraakt.

Als je nu kijkt naar hoe verbreid Christendom (Katholieke, Orthodoxe, Protestantse stromingen), Jodendom (relatief klein maar erg veel invloed op Christelijke en Islamitische tradities), Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme, Taoïsme, Confucianisme bijvoorbeeld zijn dan praat je over ongekende aantallen volgelingen verspreid over de hele wereld. Er is behoorlijk wat voor nodig daar een einde aan te maken.
Zou bv de gehele westerse wereld omvallen op cultureel, militair EN economisch gebied (en voorlopig neemt ons westen nog steeds toe aan invloed) dan heb je een kans dat het Christendom op den duur niet overleefd maar anders dan dat zie ik niet hoe.
Dat 1 land zo sterk veranderd is nog voor te stellen maar je hebt heel sterke wereldwijde veranderingen nodig (als beperking van vrijheid en informatie stromen) en een nieuwe levensbeschouwing met voldoende aantrekkingskracht om de oude orde aan de kant te schuiven om zoiets op een globale schaal te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ja, dat is mogelijk.
Maar ik kan niet zover in de toekomst kijken om een sluitend antwoord te geven. Het zou zomaar kunnen dat we over 150 jaar nog steeds in een christelijke god geloven. Maar het kan ook zijn dat hij van sokkel is gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben jij optimistisch, pas over 150 jaar?

Nee hoor veel sneller, de tijden gaan sneller en sneller... Er is geen jongere meer die toetreedt en de ouden sterven uit... Hooguit 50 jaar en dan is het passé...

En het Egyptische geloof (was geen geloof tussen haakjes, het was een weten) Dat is niet teloor gegaan, maar van binnenuit vernietigd... Elk boek en elk geschrift is vernietigd, door wijze mannen die nog niet corrupt waren... Dus de Egyptische wetenschap, zo noem ik het liever, is niet doodgebloed, maar bewust vernietigd en heel grondig, want nergens is meer iets te vinden... Er zijn mensen die zich dat kunnen herinneren, zoals Jozef Rulof, en die spreken er over, hoe dat toen in zijn werk ging...

Maar dat vroeg je niet...

DE RK kerk is nu stervende, voldoet niet meer... En is over 50 jaar nagenoeg passé... Er zullen altijd die-hards zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin die voorspelling.
Je vergeet hoezeer het RK geloof verweven is met niet alleen onze cultuur, maar nog veel meer met de cultuur in zuid-europese, midden en zuidamerikaanse, en afrikaanse landen.
Dat het RK geloof niet meer voldoet leid jij af aan de ontkerkeling wat betreft die stroming in Nederland, en ook puur en alleen in Nederland. Verder gaat je uitspraak volledig mank
Ha, die Lotus;

Is natuurlijk mogelijk, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Daarvoor heeft het christendom zich in teveel rijke en machtige kringen vast weten te wortelen, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is al gebeurd. Al een poos geleden hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat best zou kunnen gebeuren, maar niet over 150 jaar.
Daarvoor is het Christendom te diep verankerd in de maatschappij.

Religies die hun basis vinden in de veronderstelling dat er een persoon naar de aarde is gekomen om te prediken, zijn meestal religies die duizenden en duizenden jaren stand houden. Dit heeft te maken met het feit dat deze personen tot de verbeelding spreken, en een duidelijk houvast bieden voor mensen.

Bv het Christendom, het Boeddhisme, de Islam.

Als het ooit al gebeurd dat het Christendom tot een antieke religie gaat behoren, zal het zeker nog weer duizenden jaren gaan duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand van ons kan overzien wat over 150 jaar de status is van een religie.
Op basis van de ontkerkelijking van de afgelopen jaren zou je kunnen extrapoleren en stellen dat het niets meer zal zijn.
Op basis van andere ontwikkelingen zou het zomaar kunnen dat het Christendom de komende jaren weer in een opgaande lijn terecht komt.

Maar het ligt in de lijn der verwachtingen dat technische wetenschappen meer en meer bewijzen kunnen aandragen voor alle gebeurtenissen, zodat er minder en minder behoefte is om allerlei zaken toe te schrijven aan God.
Maar dat geldt voor alle religies, niet alleen voor het Christendom.
14 jaar geleden
Ik kan al dagen geen reacties meer geven, daarom maar een antwoord (aan XiniX). I.d.d. waarom die 150 jaar?
150 jaar geleden is ongeveer 1850. Toen was Europa nog stevig geboeid door kerken en geloven. Aangezien eenmaal ingezette verschijneselen zich versnellen. Kun je waarschijnlijk wel zeggen dat over 50 jaar het geloof - godzijdank :-) - verdwenen is als organisatie en dat iedereen zijn eigen interpretatie heeft ontwikkeld. iedereen zijn hoogst eigen Jomanda
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nog lang niet.
Mensen zullen zowieso een verschillende geloven en religies willen om houvast te hebben in het leven en in het maatschappelijke leven.
Het Christendom (evenals het Jodendom, Islam) zal hier nog minstens 500 jaar als die 'functie' dienen. Vermoed ik.

Ik denk overigens wel dat godsdiensten in de loop der tijd veranderen- interpretaties worden aangepast naarmate de maatschappij daar om vraagt.

Maar op een deel van je vraag: is het MOGELIJK? Ja, dat denk ik wel. Misschien zet de Sciencetology Church wel echt voet aan de grond over enkele jaren, wie weet! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopenlijk vandaag afgeschaft.We weten dat het 2009 negen is.Dus de christelijke telling mag gewoon doorgaan maar daar is ook alles verder mee gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in het westen denken wij dat de wetenschap alles kan verklaren. Wij zijn zogenaamde vrije denkers en redden het prima zonder de God uit de bijbel. Alleen hoe bepaal je wat goed en slecht is als geen absolute waarheid hebt? Het alles is relatief cultuurtje wat wij hebben gaat niet op. Niet alles is gerelateerd aan jezelf. Deze discussie ga ik graag aan! Vraag er naar.

Echter dit ras "vrije denkers" is uitstervend. In Afrika bijvoorbeeld komen 23.000 mensen per dag tot geloof in de God van de bijbel.

Ik hoop dat het rooms katholieke geloof zal verdwijnen, maar dat zit er waarschijnlijk niet in ivm macht en geld inderdaad.
Er zijn andere denominaties die veel dichter bij bron blijven (Jezus Christus) en sterk groeien.

Christen zijn heeft echter niets te maken met macht en geld. Dit is waar het o.a. om gaat:
Lucas 6
37 Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. 38 Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’

Ik ben christen (geworden) en zal mijn kinderen opvoeden als christen met de gezonde leer van Jezus Christus, want hij is de weg de waarheid en het leven.