Waarom zondag een rustdag volgens christenen?

Nergens in de bijbel staat dat het persé de zondag moet zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
4.8K

Het beste antwoord

Zie onderstaand artikel.
Nergens is er in de bijbel te vinden dat de zondag een rustdag moet zijn.
De zondag als rustdag is gewoon een menselijke uitvinding.

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article796076.ece/In_de_Bijbel_is_de_zondag_geen_rustdag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (8)

God schiep de aarde in 6 dagen en had daarna een rustdag nodig. Logisch zou ik ook hebben na 6 dagen werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de zevende dag is de rustdag; staat in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het oorspronkelijk ook niet de sabbat was de zaterdag.
maar we hebben het al veranderd dus.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de joodse mensen is het volgens mij nog wel de zaterdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat hun niet het Nieuwe Testament in hun Bijbel hebben staan.
Op de zondag is Christus op gestaan. En daarom is de zondag de rustdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zondag is de eerste dag van de week. Zaterdag daarmee de zevende. Deze is hiermee de Sabbat en God gebied die dag rust te houden en hem te ere. Wand God werkte zes dagen en de zevende dag rusten Hij.
Om precies te zijn is de Sabbat van vrijdagavond tot zaterdagavond. Hoe weet ik dit? Jezus hielt de Sabbat van vrijdagavond tot zaterdagavond. God scheef in de tien geboden dat de Sabbat in ere moest worden gehouden. Jezus was zondeloos dus is de Sabbat van vrijdagavond tot zaterdagavond.
Dat we nu de zondag rust houden komt doordat Jezus deze dag is opgestaan uit de dood. Deze dag moeten we gedenken. Let wel: gedenken niet per definitie rusten! Omdat mensen deze dag tezamen kwamen om de wederopstanding te gedenken heeft Keizer Constantijn rond het jaar 329 besloten dat dit een officieel vrije dag werd. Hier opvolgend hebben de kerkleiders besloten dat dit de nieuwe rustdag werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel Christus op de eerste dag van de week (thans zondag genoemd) uit de doden werd opgewekt, bevat de bijbel geen instructie om die dag van de week als geheiligd terzijde te stellen.

„Het behoud van de oude heidense naam ’Dies Solis’ of ’zondag’ voor de wekelijkse christelijke viering, is grotendeels te danken aan de samensmelting van heidense en [zogenaamd] christelijke gevoelsoverwegingen op grond waarvan de eerste dag van de week door Constantijn [in een edict in 321 G.T.] zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen werd aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag [voor de verering] van de Zon’. . . . Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen.” — Lectures on the History of the Eastern Church (New York, 1871), A. P. Stanley, blz. 291.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Sabbat: de dag van God
Na de schepping van hemel en Aarde hield God zelf een rustdag. De zevende dag van de week werd hiermee symbool van de schepping van God. Wij gedenken met het houden van de Sabbat deze gehele schepping en behoren op deze dag onze dankbaarheid te tonen. Een rustdag die begint met zonsondergang van de vrijdagavond en eindigt met de zonsondergang van zaterdagavond.

Hou de Sabbat; het 4e gebod van de 10-geboden.
Veel later kreeg Mozes de 10 geboden van God mee voor zijn volk. Een het vierde gebod luidde: "heilig (=hou) de Sabbat". De 10 geboden gaven formeel vorm aan een nieuw verbond van God met de mens.

Jezus en de Sabbat
Ook Christus zelf hield de Sabbat in ere en was, zo zegt de bijbel, met de Sabbat vaak in de Synagoge te vinden. Jezus zegt ook in Mattheus dat de Wet van zijn vader (de 10-geboden) niet met Zijn komst is afgeschaft, maar dat Hij "ze" de ware inhoud komt geven. De geest van de Wet.

Letterlijk: regels dienen als veilige basis om te komen tot een bloeiende relatie met God en je naaste met als doel om zelf te veranderen naar Zijn beeld.

Figuurlijk: Jezus gaf ons de Heilige Geest om in ons te helpen de Wet te houden, maar ook om ons te helpen te bidden tot de Vader.

Jezus Christus, het levende voorbeeld voor iedere Christen, maar tevens ook Jood, zei hiermee zeer duidelijk dat de Wet van God blijft bestaan. Dus ook de Sabbat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorspronkelijk hielden de vroege christenen zich aan de Sabbat (onze zaterdag). Toen Constantijn de Grote het christendom verhief tot staatsreligie moest hij ook nog een paar fanatieke zon-aanbidders te vriend houden. Zondag als christelijke rustdag was dus een politieke beslissing, evenals zijn eigen "bekering" tot het christendom.