Waarom zondag een rustdag volgens christenen?

Nergens in de bijbel staat dat het persé de zondag moet zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

God schiep de aarde in 6 dagen en had daarna een rustdag nodig. Logisch zou ik ook hebben na 6 dagen werken

"In het christendom is de zondag de wekelijkse rustdag. Maar de eerste Joodse christenen hielden nog de sabbat, zoals dat nu nog steeds in het jodendom, zevendedagsbaptisten, zevendedagsadventisten en de Orthodoxe Kerk, het geval is. In het Oude of Nieuwe Testament is niet te lezen dat de zondag de rustdag is, echter de meeste kerken houden op zondag hun eredienst. Professor Henk Jan de Jonge, Nieuwe Testament en vroegchristelijke literatuur in Leiden, is van mening dat de zondag zeker niet ontstaan is uit de sabbat en het dus geen gekerstende zaterdag is. Volgens hem dankt de zondag zijn speciale positie aan het feit dat de vroege christenen in de eerste eeuw na Christus op die dag ’s avonds altijd samen aten. Zij kozen voor de zondag doordat de zaterdag afviel. ‘De zaterdag was uitgesloten omdat de eerste christenen joden waren. En als joden namen ze op zaterdagavond al deel aan een familiemaal in huiselijke kring.’ Dat betekende dat voor de christelijke viering moest worden uitgeweken naar een andere dag. ‘Juist het idee dat het christelijk groepsmaal een soort aanvulling en correctie was op het joodse familiemaal kan de wens ingegeven hebben het christelijke avondmaal dan maar zo spoedig mogelijk na het zaterdagse familiemaal te houden, dus op zondagavond.’ Doordat deze zondagse maaltijd voor de vroege christenen het hoogtepunt van de week was, straalde dat af op de dag zelf." --- Persoonlijk vind ik het niet zo aardig dat er zondag naar de kerk gegaan wordt en er tot God gebeden wordt. De beste God heeft een rustdag, en dan moet je Hem niet gaan lastigvallen met allerlei vragen en wensen vind ik. Bidden tot Hem en Hem daarin om gunsten vragen enzo, weest aardig voor mij en mijn naasten bladiebla. Hem vereren met liederen en toespraken, hij heeft een vrije dag, moet hij nu alweer naar iedereen luisteren? Ne erg leuk allemaal, maar moet dat nu net op zijn vrije dag? Toegevoegd na 6 minuten: Verder in reactie

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag

Oorspronkelijk hielden de vroege christenen zich aan de Sabbat (onze zaterdag). Toen Constantijn de Grote het christendom verhief tot staatsreligie moest hij ook nog een paar fanatieke zon-aanbidders te vriend houden. Zondag als christelijke rustdag was dus een politieke beslissing, evenals zijn eigen "bekering" tot het christendom.