Welk geloof had Jezus?

Welk geloof had Jezus en waar geloofde hij allemaal in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
8.4K

Het beste antwoord

Jezus geloofde in de Torah, de Mozaische Wet of de Wet die aan Mozes werd gegeven. Ook wel het oude verbond genoemd.

Jezus was de grondlegger van het Christelijk geloof en stelde vlak voor zijn dood het nieuwe verbond in.

Het nieuwe verbond zou volgens Jeremia 31 in de harten geschreven worden in plaats van naar de letter zoals het oude verbond.

Romeinen 2: " 28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis.
29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God. " zie ook hebreeen 9:15

In het christelijk geloof zijn er toch wat verschillen in interprataties kwestie bepaalde leerstellingen.
Maar het belangrijkste is, en dat is de het fundament van het christelijk geloof, dat geloof in Jezus redding zal betekenen wat trouwens ook de betekenis is van Jezus Naam.

Jezus geloofde in de opstanding hij is trouwens na drie dagen uit de dood opgestaan.

Geloof in Jezus houdt dus in dat wij in aanmerking kunnen komen voor een opstanding des levens.

Je kan even googelen op "christelijk geloof " en "opstanding des levens" zo kom je heel wat meer te weten over de verschillen in het christelijk geloof maar ook wat
" opstanding des levens" inhoud, en dit is het voornaamste wat Jezus geloofde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat is de bron voor jouw antwoord, als ik vragen mag? Jezus wordt ook in de Q'ran genoemd; daar wordt hij Issa genoemd (wat, voor zover ik weet, een betere weergave is van de werkelijke uitspraak van zijn naam destijds - maar dat zou ik verkeerd kunnen hebben). Weet je toevallig ook wat de Q'ran zegt over Jezus' geloof?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als leidraad voor mijn antwoord heb ik mij gebaseerd op de bijbel,
zoals je kan merken aan de aangehaalde bijbelteksten. Aangezien er zoveel verschillende christelijke denominaties zijn met elk hun eigen zienswijze, heb ik mij in mijn antwoord beperkt tot de betekenis van Jezus Naam en/met als basis/uitgangspunt de opstanding van Jezus. Dit heb ik bewust gedaan omdat ik voor zover ik weet, dit een gezamelijk overeenkomst is in het christendom zonder (hopelijk) discussies uit te lokken met respect naar ieders overtuiging toe. Daarom de aanmoediging naar de vraagstelster toe om te googelen
naar het christelijk geloof en de betekenis naar de opstanding des levens ook al is dit een hele brok om te onderzoeken natuurlijk. Er zullen ongetwijfeld antwoorden komen die haar zullen helpen in haar onderzoek. Voor zover ik weet zou volgens de koran, Isa de zoon van Miriam
zijn verwekt door de geest van Allah en zou hij niet alleen een belangrijk profeet zijn maar ook de Messias / verlosser.
Moslims geloven ook in de wonderen van Isa, maar dat deze verricht zijn door G-d /Allah via Isa. zij aanvaarden Isa/Jezus niet als G-d/Allah. Of Isa een betere weergave is dan Jezus, weet ik niet. is voor mij ook niet belangrijk voor zover bijde partijen maar weten over wie het gaat. Volgens een Marokkaans forum zouden sommigen Jezus dan weer associeren met Horus.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide en respectvolle reactie. (Overigens was mijn reactie eveneens respectvol bedoeld, zij het wellicht voor sommigen licht prikkelend - maar intellectueel gezien is 'prikkelend' juist een vorm van respectvol.) Ik ken weliswaar diverse christelijke stromingen, maar ik ken ze niet allemaal. Vandaar dat ik je vroeg naar je bron. Ik wilde weten of je misschien vanuit één bepaalde stroming had geantwoord. Aan de hand van je reactie weet ik dat dat niet zo is, en dat je juist expliciet hebt gezocht naar de "grootste gemene deler" van alle christelijke stromingen. Ik vertrouw erop dat dat is gelukt, aangezien jij hieromtrent een diepgaandere kennis hebt dan ik. Bedoel je met Horus de Egyptische god met de vogelkop? Ik had nog niet eerder gehoord dat die in verband zou kunnen staan met Jezus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is veel over te vinden trouwens. http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2444295&s=081e6fe5c2fe31dd51e492d8ff146fed http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom_en_syncretisme http://www.youtube.com/watch?v=F2bQAi9_DhU http://www.youtube.com/watch?v=LxjS4VVZ6b4 etc. zie ook zeus en jezus. "Overigens was mijn reactie eveneens respectvol bedoeld,"
Weten we Cryo... ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadeus je haalt Jeremia 31 maar dat gaat over het volk Israel en niet over Jezus of een messias. Daarnaast wordt bedoelt dat men automatisch weet hoe men moet handelen, wat verdere bijbelstudie overbodig maakt, lijkt mij. Er wordt bij dit soort antwoorden wel aan allerlei verzen in de bijbel gerefereerd, maar dit gebeurt vrij kritiekloos. Het lijkt erop of we iets gevonden wat over het onderwerp gaat en roepen we dat maar. Het is nog een heel gedoe om Jermia en Romeinen op een zinvolle en logische manier met elkaar te verbinden. Daarnaast vraag ik mij af of losse contextloze citaten uit zo'n omvangrijk werk als de bijbel uberhaupt zin hebben. Wat ik mij dan afvraag is of dit eigen interpretaties van je zijn of dat hier ook naast bronstudie (de bijbel) ook verhandelingen, comentaren en historisch onderzoek bij betrokken is (en of je daar referenties naar hebt)? De reden dat ik hier wantrouwig naar ben is omdat ik op dit forum een keer een discussie heb gehad over een verhaal uit een evangelie waarbij Jezus een klein meisje weer tot leven wekt. Degene met wie ik de discussie voerde stelde dat dit bewezen was omdat het als een lopend vuurtje door het dorp ging. Ik heb toen de betreffende passage gepakt en het verhaal eindigt dat jezus de aanwezige bezweert om het vooral geheim te houden wat gebeurd is. Ik werd dus in de discussie door een zich zeer Christelijk voordoend persoon op een bijzonder onchristelijke wijze bedondert, alleen om zijn (of haar) gelijk te kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hollo mullog, in de context van mijn antwoord op de vraag spreek ik over een nieuw verbond dat G-d zal aangaan met het volk Israel.
vers 31: De Heer kondigt aan: ‘De tijd komt, dat ik een nieuw verbond zal sluiten met Israël en Juda. zie ook het antwoord van Aimeetje. Romeinen 2 sluit perfect aan op jeremia volgens mij.
Het maakt duidelijk dat het nieuwe verbond niet naar letter is maar naar geest. een jood is men innerlijk, niet uiterlijk.
vroeger waren letterlijk ,joden het uitverkoren voilk van G-d. deze leefde naar letter. de wet van mozes Met naar geest bedoel ik onze christelijke levenswijze.
Deze levenswijze komt tot uiting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is maar hoe je het leest. Jeremia heeft het, uitgaande van een grondige analyse van de gebruikte taal (zie bijvoorbeeld http://skipmoen.com/tag/jeremiah-3122/) niet over een nieuw verbond maar over de vernieuwing van het bestaande verbond. Een ander punt is dat Jeremia alleen over het volk van Israel spreekt terwijl Romeinen uitspraken over niet Joden en heidenen doet. Dat maakt de relatie die er ligt op zijn minst uitermate zwak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik op je link druk krijg ik het volgende : Not found
"Sorry, but you are looking for something that isn't here. Try something else. In de volgende bijbelvertalingen kan ik toch opmerken dat het om een nieuw verbond gaat. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jeremia+31%3A31&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&id58=1&id49=1&id36=1&id55=1&id43=1&id46=1&id51=1&id56=1&id52=1&id57=1&l=nl&set=10 Ik begrijp niet wat je bedoeld met "vernieuwing van het bestaande verbond" Dit is nieuw voor mij, wil je me dit uitleggen ?
Wat houdt dit in " vernieuwing van het bestaande verbond ? """terwijl Romeinen uitspraken over niet Joden en heidenen doet.""" Hier wil ik later op terug komen, maar ik wil eerst even je gedachtengang begrijpen. Aanvaard jij Jezus als jouw messias ?
En waarom ?
Cryofiel
10 jaar geleden
amadeus, mullog had een haakje-sluiten direct achter het URL geplaatst. GV maakt dan de fout te denken dat dat haakje-sluiten bij het URL hoort. Haal het haakje-sluiten handmatig weg uit de adresbalk van je browser, of gebruik de volgende link:
http://skipmoen.com/tag/jeremiah-3122/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, bedankt voor het corrigeren van de link @Amadeus de link die over Jeremia 31 gaat is http://skipmoen.com/tag/jeremiah-3131/ Het draait hierbij om de vertaling van het hebreewse woord hadash. Dit betekent volgens de auteur van die site (Skip Moen) vernieuwing en niet nieuw. Hij heeft daarbij een redelijke argumentatie. Dit betekent dan dat Jeremia het heeft over de vernieuwing van het oude verbond (alsof je samen in Las vegas in een kerkje je trouwbelofte nog eens een keertje overdoet). Een nieuw verbond betekent dat er iets verandert is (alsof je na een scheiding in hetzelfde kerkje in Las Vegas met een nieuwe partner....). Skip Moen argumenteert dat dit laatste niet zo is want de overeenkomst is nog hetzelfde alleen staat hij niet meer op de stenen tafelen maar is het in je hart geschreven. In je Biblija links wordt over een nieuw verbond gesproken als vertaling. Maar omdat de inhoud niet verandert (er wordt nergens gezegd dat de inhoud verandert, alleen gemeld dat de Israelieten het verbond verbroken hebben) zou vernieuwing m.i. een legitieme woordkeus kunnen zijn. En volgens mij ontstaan daar fundamentele problemen door omdat als je Jezus interpreteert met dit als achtergrond alle Christenen Jood zijn omdat het verbond dat god met de Israelieten had is vernieuwd of er is een nieuw verbond en dat gaat Jeremia ergens anders over en is er geen relatie tussen Jezus en Jeremia. Ik hoop dat dit verduidelijkt wat ik bedoelde. Waarbij ik aanteken dat ik niet weet wat de waarheid is, maar wel weet dat het nog niet zo eenvoudig is een paar citaten uit de bijbel zomaar aan elkaar te plakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Bijbel is een tijdsdocument geschreven door mensen, en het is discutabel, als het gaat om citaten van 'God zei', is het maar de vraag of mensen dat subjectief hebben overgebracht. In veel gevallen kan je wel degelijk stellen dat er wetten in staan, die de schijn hebben dat een hoger wezen zich er mee heeft bemoeid. Zoals de besnijdenis op de 8e dag. -- Op de 8e dag is er meer stollingsfactor aanwezig bij babies -- . En in veel andere gevallen zie je zelfs veroudering van wetten. Zoals het stenigen van vrouwen (en mannen) die overspel pleegden. Volgens Johannes 8, bracht men een vrouw (de man ging 'natuurlijk' vrijuit) naar Jezus die deze wet dus niet heeft toegepast. Dus, daaruit blijkt slijtage en of het woord hadash nu vernieuwing of nieuw betekent, ik heb daar geen moeite mee. http://www.encyclo.nl/begrip/Hadash Voor mij is het duidelijk dat "iets" is veranderd aan de wet of er iets zou veranderen. Of je deze verandering “nieuw” moet noemen of “vernieuwing” omdat mensen het woord hadash anders vertalen dan durf ik stilletjes mijn mening uiten, in de zin van, dat ieder voor zichzelf dit in de context dient te plaatsen zoals hij of zij bepaalde delen van de bijbel begrijpt op het moment zelf. Later kunnen meningen altijd veranderen doordat men meer kennis of bredere inzichten vergaart heeft over bepaalde onderwerpen. Trouwens bedankt voor je duidelijke uiteenzetting. enkele teksten. vergelijk leviticus 19:18 en johannes 13:34
Jezus zei: ik geef u een nieuw gebod ....
deze wet bestond al in leviticus. Verder : het geschreven document ... kolossenzen 2:10-14
let vooral op vers 14.
Galaten hoofdstuk 3
2 korinthiers 3: 6
Ik haal deze verzen aan omdat ik ze bezie in hun context als puzzelstukjes die uiteindelijk toch op hun plaats kunnen vallen. je schreef: """... als achtergrond alle Christenen Jood zijn omdat het verbond dat god met de Israelieten had is vernieuwd of er is een nieuw verbond... """ dit is uiteindelijk wat ik hieruit begrijp,
Lees daarom Romeinen 2:25-30. --- """Waarbij ik aanteken dat ik niet weet wat de waarheid is, maar wel weet dat het nog niet zo eenvoudig is een paar citaten uit de bijbel zomaar aan elkaar te plakken.""" ---
Mee eens. http://www.goeievraag.be/vraag/maatschappij/religie/houden-christenen-wet-mozes.335183
Cryofiel
10 jaar geleden
De bijbel is inderdaad een document van zijn tijd - of liever: van zijn tijden. De bijbel is namelijk niet binnen enkele jaren geschreven. De dingen die in het boek staan, geven dan ook de kennis en de meningen weer van de mensen uit die tijden. Ken de maatschappijhistorische context, en je kunt de bijbel beter interpreteren. Interpreteer de bijbel, en je leert de maatschappijhistorische context kennen. Dat besnijdenis persé op de achtste dag zou moeten plaatsvinden, is waarschijnlijk heel gewoon proefondervindelijk vastgesteld. Klinkt cru, maar hetzelfde geldt voor kennis over de eetbaarheid van bessen en paddenstoelen. Enkele decennia, wellicht via de overlevering zelfs eeuwen, aan besnijdings-ervaring zorgen ervoor dat deze kennis wordt opgebouwd en doorgegeven. Omdat men destijds nog niet wist WAAROM het zo was, maakte men uit de ervaringsregel een goddelijk voorschrift. Dit heeft twee voordelen: het vergroot de kans dat mensen zich aan de ervaringsregel houden, en het versterkt de geloofwaardigheid van de god van dat moment.
Cryofiel
10 jaar geleden
Omtrent vernieuwing heeft een religie twee keuzes. We gaan uit van het gegeven dat een religie voortkomt uit de maatschappij van dat moment, zoals hierboven beschreven. De twee keuzes waarvoor een religie zich na verloop van tijd ziet geplaatst zijn: zich wel aanpassen aan de veranderende maatschappij, of zich niet aanpassen. Religies die zich niet aanpassen zullen verdwijnen. Ofwel geleidelijk, ofwel via opstand en revolte. Religies die zich wel aanpassen zullen overleven. Weliswaar in een andere vorm, maar ze zullen blijven bestaan. Als we nu, dus na vele, vele eeuwen nog eens kijken, zien we alleen die religies die zich hebben aangepast. De rest is immers verdwenen. Het is daarom fout om terug te kijken en te zeggen: "zie je wel, de religie heeft zich vernieuwd". NATUURLIJK heeft de religie zich vernieuwd! Zo niet, dan hadden we namelijk niet terug kunnen kijken om te constateren dat de religie zich heeft verniewd! Kortom, het enkele feit DAT we terug kunnen kijken naar de historie van een religie, *impliceert* al dat we zullen zien dat de religie zich heeft vernieuwd. Wat dat betreft is een religie dus geheel vergelijkbaar met een levende soort. De nu nog levende soorten hebben zich in de loop van de miljoenen jaren continu vernieuwd en zich zo aangepast aan de veranderende omgeving. Soorten die dat niet deden, leven nu niet meer. Kijken we dus nu terug op de historie van de mens, de haring, de spar of de duif, dan zullen we tot de conclusie komen dat ze zich allemaal regelmatig hebben vernieuwd. Is dat verrassend? Nee, het is een noodzakelijke logica.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@amadeus als ik hier verder mee zou gaan dan begin er een soort van discussie en bijbel excegese. Dat is niet mijn bedoeling en is ook niet van toegevoegde waarde voor de vraagsteller. Volgens mij is mijn punt (nog dank voor het compliment daarvoor) goed overgekomen en ik begrijp jou redenatie. Wat mij betreft is dit een bevredigend einde van onze uitwisseling van standpunten. @Cryofiel Eens dat je je de bijbelhoofdstukken in context vann hun tijd moet lezen en begrijpen. Of je redenatie klopt over vernieuwing weet ik zo net nog niet. Er zijn tal van orthodoxe stromingen binnen verschillende religies in de wereld die zich in hun habitat uitstekend weten te handhaven. Maar dat heeft verder ook niks meer met de vraag te maken, dus die discussie ga ik ook niet verder voeren.
Cryofiel
10 jaar geleden
@mullog, er zijn inderdaad onveranderlijke stromingen die zich, je constateert het correct, in hun habitat weten te handhaven. Hetzelfde zie je met levensvormen: ook daarvan zijn onveranderlijke soorten die zich in hun habitat weten te handhaven. Maar inderdaad, ik denk dat we alle standpunten hebben uitgewisseld, en ik ben blij dat dit op een onderling respectvolle manier heeft kunnen gebeuren. Verdergaan voegt weinig meer toe, dus ik ben het met je eens het hierbij te laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryo en mullog, dankjewel

Andere antwoorden (6)

Jezus Christus had als Jood zijnde het Joods geloof.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En helaas kunnen we hem dat niet vragen anders wisten we het zeker, overigens is dat met alles uit de geschiedenis, het is altijd: Dat zegt men.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tenzij het, in verschillende bronnen, is opgeschreven.
kort samen gevat in alles: in moeder natuur. de kracht van de zon , wind en water om je vraag helemaal te beantwoorden, kijk dan eens de film: The Passion of the christ A mel gibson film. hier heb je de trailer van de film: http://www.youtube.com/watch?v=IdCppzXnPfs ik heb hem gezien en die is echt hard. maar wel een bom vol geschiedenis tussen jezus en de keizers. want vroeger hadden ze geen koningen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ah, vroeger hadden ze dus geen koningen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, de geschiedschrijver van de hele wereld woont tegenwoordig in Hollywood, daar en alle belangrijke personen zijn geboren en gestorven in Amerika of op een Amerikaanse wijze.
Computoon
10 jaar geleden
Vroeger geen koningen?
En David dan? Saul? Salomon?
Jezus kwam op aarde om een opdracht te vervullen. Hij was Zich bewust wie Hij was en wat Hij hier kwam doen.

Zijn geloof bestond er uit dat Hij deze taak tot het einde toe zou volbrengen. Vandaar Zijn uitroep aan het einde van Zijn leven aan het kruis: Het is volbracht!

“Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Heb+10
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar welk geloof had hij nu? Dat hij die taak moest volbrengen was geen geloof maar een opdracht.
Cryofiel
10 jaar geleden
Waarbij we niet weten of het echt een opdracht was die hij had gekregen, of een opdracht die hij zelf had bedacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theodbn. Zoals ik al zei: Jezus wist wie Hij was.
Daar heb je geen geloof voor nodig. Als Hij het Joodse geloof zou hebben, zoals jij als antwoord gaf, dan had Hij Zich daar aan onderworpen.
Lees de tekst in Hebreeën 10 daarom in zijn context: Hij legde het oude, het Joodse geloof, terzijde om het nieuwe, waar Hij mee kwam, te laten gelden.
De vraag van de vraagsteller is dan ook verkeerd gesteld, maar dat vond ik om als antwoord te geven niet sympathiek overkomen . . . @Cryofiel. Met dit ‘inzicht’ kan het niet anders dan dat je alle levende wezens, de mens incluis, ziet als voortplantingsproducten.
En de wereld waarin wij leven als een soort perpetuum mobile.
Klopt dat?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je bedoelt met "alle levende wezens zien als voortplantingsproducten". Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met "de wereld zien als perpetuum mobile". Tot slot begrijp ik niet wat deze vragen te maken hebben met het ontbreken van kennis over de bron van Jezus' (al dan niet zelfbedachte) opdracht. Maar misschien zie ik de relatie slechts niet omdat ik de vragen zelf niet begrijp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit uit jouw reactie: "Hij legde het oude, het Joodse geloof, terzijde om het nieuwe, waar Hij mee kwam, te laten gelden. " Geeft toch duidelijk aan dat tot het moment Jezus er zelf op uit trok om het nieuwe geloof te gaan prediken hij het Joodse geloof aan hing, tot aan zijn dood was dat het geloof dat hij predikte, na zijn dood werd dat het Christelijke geloof. Hij kon dus tot op dat moment geen geloof aanhangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Mijn logische conclusie van jouw reactie: “Waarbij we niet weten of het echt een opdracht was die hij had gekregen, of een opdracht die hij zelf had bedacht” is, dat deze opmerking natuurlijk ook geldt voor de koningin, de paus, Mohammed, Boeddha enz. enz. en niet alleen op Jezus. Daar reageerde ik op. Dat jij nu schrijft “het ontbreken van kennis over de bron van Jezus’ (al dan niet zelfbedachte) opdracht” heb ik al meer keren beantwoord o.a. aan @theodbn dat in Hebreeen 10 staat. Misschien is het een idee om de relatie tussen actie en reactie goed te lezen voordat je weer hier weer op reageert . . . . .
Cryofiel
10 jaar geleden
Je hebt gelijjk dat ook voor de Paus, Mohammed enzovoort geldt dat we niet weten of er echt een opdracht van buiten hen kwam, of dat ze daar slechts zelf van overtuigd waren terwijl ze in werkelijkheid hun eigen opdracht hadden bedacht. Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde met mijn opmerking over Jezus. Hebreeën is voor mij geen geschikte bron om deze vraag te beantwoorden. Die tekst gaat namelijk uit van een bepaald standpunt, en beantwoordt vervolgens de vraag. Dan is het natuurlijk geen wonder dat het antwoord luidt dat het gekozen uitgangspunt correct is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theodbn. Jezus genoot een Joodse opvoeding. Maar dat wil niet zeggen dat Hij ook het Joodse geloof aanhing. Jouw opmerking “tot aan zijn dood was dat het geloof dat hij predikte” is niet in overeenstemming met de evangeliën. Die vermelden dat Hij het evangelie van het Koninkrijk Gods verkondigde. Zijn discipelen verbreidden daarna dit evangelie van het Koninkrijk over de wereld zoals we in het Nieuwe Testament kunnen lezen. Als Hij het Joodse geloof verkondigde was er geen reden voor de kerkautoriteiten van toen om daar aanstoot aan te nemen. Welke meerwaarde had Zijn komst bovendien gehad; er was immers al een tempel met een keur aan kerkleiders die het Joodse geloof aanhangen? Jezus was bezig met Zijn opdracht van kindsbeen af. Hij was een jaar of 12 dat Hij in de tempel leerde.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Luc+2
Zoals de Hebreeënbrief ook al aangaf dat Hij moest weten wat er over Hem geschreven stond om Zijn opdracht te kunnen vervullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Dus eigenlijk heb jij geen enkele betrouwbare bron tot jouw beschikking dan alleen jijzelf . . . .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hij van kindsbeen af bezig was met voorbereiden op zijn taak is duidelijk echter elk Christelijk geloof geeft er zijn eigen uitleg aan de periode voorafgaande aan die waarop hij zijn manier van geloven ging verkondigen, ook het door jouw aangehaalde gebeurtenis; Hij zat te midden der leraren, terwijl Hij naar hen hoorde en hun vragen stelde. Allen nu, die Hem hoorden, waren verbaasd over zijn verstand en zijn antwoorden. Wordt door de verschillende geloven anders uitgelegd, wat over het algemeen vertelt wordt is dat hij daar zat om zijn kennis over het oude testament (Torah) te vergroten, daar hij de Torah kende mag duidelijk zijn dat hij opgevoed was als Jood en daar hij de Tempel betrad en toegelaten werd om over de Torah een discussie te voeren mag aangenomen worden dat hij het Joods geloof aanhing omdat op dat moment ongelovige de tempel niet mochten betreden. Nadat hij zijn taak aanvaard had predikte hij zijn geloof wat toen nog niet als geloof gezien kan worden, hij was in principe niet meer dan een sekteleider die zijn geloof verkondigde en daarmee in aanvaring kwam met de leiders van het Joods geloof, pas na zijn dood werd zijn geloof geaccepteerd.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee hoor, ik kijk gewoon naar het geheel. Soms kunnen we daaruit niet alle kennis halen die we zouden willen hebben. Mijn idee is dat we dan maar beter kunnen accepteren dat onze kennis onvolledig is. Dat is realistischer dan zelf iets te gaan bedenken, en vervolgens net doen alsof dat echte kennis zou zijn. Jij haalt jouw kennis uit de evangeliën. Ik heb echter geen reden om aan te nemen dat die de waarheid zouden bevatten. Ook geen reden om aan te nemen dat er leugens in zouden staan, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Maar om nu de evangeliën te gebruiken om "aan te tonen" dat de evangeliën juist zijn, is een foute redenatie. Ongeacht of de evangeliën 100% waarheid, 100% leugens, of iets er tussenin bevatten: de evangeliën gebruiken om de juistheid van de evangeliën aan te tonen is hoe dan ook niet zinvol. Daarom zoek ik naar een andere bron. Een bron die er niet op is gebrand de eigen juistheid aan te tonen. Om een voorbeeld te geven: Romeinse geschiedschrijving zou een goede bron zijn. Als daarin staat dat er "een of andere rare malloot" (sorry, ik leef me even in in de Romeinse denkwereld van destijds) wegens opruiïng aan een kruis is genageld, dan weten we in ieder geval dat er een historische figuur heeft bestaan die dit lot heeft moeten ondergaan. Als hetzelfde verhaal (maar dan natuurlijk in positievere bewoordingen) in de bijbel staat, zegt dat veel en veel minder. Begrijp je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Een bron die er niet op is gebrand de eigen juistheid aan te tonen." Tevens een bron die door verschillende personen anders wordt uitgelegd. Hierdoor is het Christelijk geloof behoorlijk verscheurd en roept elkeen om het hardst dat zij het ware geloof verkondigen en daardoor wordt het nog onbetrouwbaarder.
Cryofiel
10 jaar geleden
(Mijn vorige reactie was geschreven naar aanleiding van wolfijntjes opmerkingen. Doordat jij (theodbn) en ik tegelijk aan het typen waren, lijkt het nu net of ik op jou reageerde - maar dat is dus niet zo.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Had ik al begrepen, heb slechts mijn mening over de verschillende geloofswijzens er bij gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Min is ten onrechte, ook de plussen dienen in dit soort discussies achterwegen te blijven daar het een interpretatie is van historische geschriften die meermaals vertaald zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Ik begrijp helemaal wat jij bedoelt. Mijn insteek in deze is dat ik verder ben gaan spitten over het hoe en waarom van de gebeurtenissen zoals die in de Schriften, niet alleen de Bijbel, zijn opgetekend. Zelf de dingen onderzoeken levert namelijk meer op dan het oppervlakkig constateren dat er allerlei zienswijzen zijn en daar gemakshalve maar in te berusten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat laatste is precies datgene wat elke gelovige zegt. Ook gelovigen die het totaal niet met jou eens zijn. Ook salafieten, om maar eens een voorbeeld te noemen. Wat zou jouw reactie zijn als een salafiet (of kies een willekeurige andere gelovige, dat laat ik aan jou over) jou dit zou voorleggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Was dat maar waar wat jij daar in je eerste regel schrijft! Dan waren de reacties op mijn antwoorden van positiever aard. Elk Schriftwoord is nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid. Ik sta juist open voor gefundeerde(!) kritiek. En jij/jullie hier denken dat ik mij aangevallen voel en mijn gelijk wil halen op jullie reacties? En beweer geen onzin, Cryofiel, je weet dat de eerste regel nergens op slaat en met salafisten wil ik niets van doen hebben.
Cryofiel
10 jaar geleden
Laat ik mijn eerste regel nuanceren, want je hebt gelijk: niet elke gelovige bestudeert alle geschriften. Maar die gelovigen die dat wel doen, komen tot onderling tegenstrijdige conclusies. Dat betekent dat er altijd gelovigen zijn die de geschriften hebben bestudeerd, en die op grond daarvan van mening zijn dat jij het verkeerd hebt. Net zoals jij de geschriften hebt bestudeerd, en op grond daarvan van mening bent dat die andere gelovigen het verkeerd hebben. Zo doet ieder hetzelfde, en blijft er een enorme onenigheid. Jouw laatste alinea illustreert dat prima. Jij noemt mijn uitspraak 'onzin', maar tegelijk zeg je dat je niets met salafisten van doen wilt hebben. Waarom niet? Vanwaar dat gebrek aan respect? Waarom zie je hen niet als mensen die oprecht de geschriften bestuderen, en daarbij toevallig tot een andere conclusie komen dan jij? Andersom geldt hetzelfde (jullie zijn immers gelijk). Er zijn salafisten die de geschriften bestuderen en die het leerzaam vinden om van gedachten te wisselen met bijvoorbeeld JG's. Er zijn ook salafisten die meer jouw houding aannemen, en die zeggen dat ze niets met JG's van doen willen hebben.     Samenvattend: Vele gelovigen van vele stromingen. Binnen elke stroming zijn gelovigen die de geschriften bestuderen. Die komen allemaal tot andere conclusies. Sommige gelovigen komen na het bestuderen van de geschriften tot de conclusie dat het geloof dat ze tot op dat moment aanhingen, verkeerd is. Zij wisselen daarop van geloof. Daarbij komt een wisseling van geloof A naar geloof B even vaak voor als een wisseling van geloof B naar geloof A. Dit geldt voor een willekeurige A en een willekeurige B.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En jij/jullie hier denken dat ik mij aangevallen voel en mijn gelijk wil halen op jullie reacties? Dat denk ik dus niet, jij gelooft in iets en daar ga je voor, je staat daarvoor maar wilt leren en staat open voor kritiek die je probeert te weerleggen. Echter mijn grootste probleem met de gehele bijbel is dat kerkvorst Hiëronymus alle geschriften bij elkaar heeft gezocht, vertaald en er een leesbaar geheel van heeft gemaakt, hierdoor zijn er essentiële dingen verloren gegaan, mogelijk zelfs is het jaartal gewijzigd omdat het anders niet in elkaar paste. Na Hiëronymus zijn er nog vele geweest die de bijbel vertaald hebben en aangepast, hierdoor zijn er telkens kleine veranderingen in de bijbel en het geloof gekomen. De verandering die wij allen toch moeten weten dat in de huidige bijbel Jezus niet meer is geboren in een grot maar in een stal en zijn wieg is ook geen kribbe meer. Daarnaast legt ieder Christelijk geloof de bijbel uit naar haar eigen interpretatie, zo heeft Engeland haar eigen geloof (Anglicaanse kerk) omdat een koning de bijbel weer op zijn manier uitlegde. Dit is mijn bezwaar tegen het stellig beweren dat iets zo is wat in de bijbel is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. In jouw reactie komt een beeld naar voren waar ik mij niet herken.
Ik heb jou hier eerder het verwijt gemaakt dat jij eerst moet lezen (!) en dan reageren.
Als jij dit weigert te doen dan heb ik geen zin om verder met jou in discussie te gaan. Lees nog eens mijn laatste reactie door. Jij blijft beweren dat ik onenigheid heb met iemand die een andere mening er op na houdt. Dat heb ik niet. Ook niet met jou! Ik verwijt jou dat jij niet leest, en dat zeg ik jou dan ook. En omdat jij niet goed leest komt jouw reactie ook raar op mij over. Kijk eens naar deze reactie van jou: “Jij noemt mijn uitspraak 'onzin', maar tegelijk zeg je dat je niets met salafisten van doen wilt hebben”.
Dat zijn toch twee verschillende zaken? En dit vind jij een prima illustratie?
En dan jouw verwijt naar mij: vanwaar dat gebrek aan respect? Weet jij wel wat salafisten zijn? Salafisme is een fundamentalistische stroming binnen de islam. Zij beperken zich tot hun eigen godsdienst en staan niet open voor andere stromingen/godsdiensten.
Beweer dus niet zomaar wat en onderzoek eerst waar salafisten voor staan. En stop met jouw verwijt naar mij dat ik geen respect zou hebben; ik laat hen in hun waarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theodbn. Jij legt een goed beeld neer waar ik mij in herken. Ik ken het probleem wat jij beschrijft. En het klopt wat jij hier stelt en er is nog veel meer wat niet deugt, waar je achter komt als je je daar in verdiept! Mijn kennis is juist daarom niet beperkt gebleven tot het lezen van alleen maar de Bijbel. We moeten echter het kind niet met het badwater weggooien. De kunst is om de rode draad die door de Bijbel loopt te ontdekken en je daardoor te laten leiden. En daarvoor is het lezen van de Bijbel alleen helaas niet voldoende. Dit is o.a. de reden waarom ik mij heb aangemeld voor deze rubriek van GV. Ik sta open voor andere meningen en discussie maar het moet wel naar een doel leiden; zinvol, dat lezers daar meerwaarde aan hebben. Ik koester geen belangen voor/van wie dan ook. Bedankt voor jouw inbreng en wie weet komen we mekaar nog eens tegen op GV.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik zeg niet dat je onenigheid hebt met iemand die een andere mening heeft. Ik zeg dat er mensen zijn die precies hetzelfde doen als jij (geschriften bestuderen) en die precies hetzelfde reageren als jij, en dat die mensen een andere mening hebben dan jij. Of dat jij een andere mening hebt als die mensen. Dat is een constatering. En dat is alles. Geen verwijt, gewoon een constatering. Ik weet heel goed wat salafisten zijn. Salafisten zijn er in de bekende dogmatische vorm die jij beschrijft. Er zijn ook salafisten die wel degelijk belangstelling hebben voor andere stromingen zoals bijvoorbeeld het soennisme, het sjiïtisme of het alevisme. Ik ben zelfs eens in een goed gesprek geraakt met een salafist die op rondreis was (zowel fysiek als spiritueel) om actief andere stromingen te leren kennen. Hij heeft mij verteld over zijn stroming, en ik mocht zelfs met hem mee een moskee in (niet tijdens de dienst en niet alle ruimtes, maar toch). Hij wilde alles weten over het christendom in het algemeen, het katholicisme (nadat ik hem had verteld dat ik katholiek ben opgevoed), de manier van geloofsbelijden, en de positie van de vrouw in het christendom. Ik heb hem meegenomen naar een (katholieke) kerk en heb hem daar de kruisweg laten zien, verteld hoe gelovigen "contact opnemen" (zijn woorden) met god, enzovoort. Ik zie echter tot nu toe geen verschil tussen salafisten en JG's (of noem willekeurge andere stromingen die nogal streng in de leer zijn). Binnen beide stromingen worden geschriften bestudeerd. Beide stromingen zeggen dat iedereen die de geschriften met een open hart bestudeert tot de conclusie moet komen dat hun geloof het enige juiste geloof is. Beide stromingen kennen zowel hardliners als mensen die open staan, en alles er tussenin. Als jij een gevoelsmatig bezwaar hebt tegen een vergelijking tussen jou en een salafist, dan mag je een willekeurige andere stroming invullen. Dat heb ik al geschreven, dus lees mijn vorige reactie nog even door (nu niet boos worden, precies hetzelfde heb jij ook tegen mij gezegd). De salafiet was slechts een voorbeeld. Kies een ander voorbeeld als je wilt, de inhoud van het onderliggende punt blijft identiek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. O, gelukkig maar. Wat sympathiek van jou om die salafist op rondreis mee te nemen en van hem dat jij zelfs mee mocht naar de moskee! Dan zijn wij het daar over eens. En zijn wij niet boos op elkaar. Tot de volgende keer, Cryofiel :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu je niet meer boos bent zou je dan kunnen reageren op het punt wat gemaakt werd? "Samenvattend: Vele gelovigen van vele stromingen. Binnen elke stroming zijn gelovigen die de geschriften bestuderen. Die komen allemaal tot andere conclusies. Sommige gelovigen komen na het bestuderen van de geschriften tot de conclusie dat het geloof dat ze tot op dat moment aanhingen, verkeerd is. Zij wisselen daarop van geloof. Daarbij komt een wisseling van geloof A naar geloof B even vaak voor als een wisseling van geloof B naar geloof A. Dit geldt voor een willekeurige A en een willekeurige B."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat. haha. Deze reactie was gericht aan Cryofiel. De discussie werd oeverloos. En ik wilde op mijn manier daar een einde aan maken. Nu mijn antwoord op jouw vraag: ja.
Je draagt je schoenen net zo lang totdat ze knellen of op andere wijze niet meer voldoen. Dan ga je naar de winkel en haalt andere die je passen. Je draagt ze totdat die weer knellen, enz. Zo is het ook met het zoeken naar waarheid. Niemand heeft immers de volle waarheid in pacht. Is dat nu het gemaakte punt?
Cryofiel
10 jaar geleden
@wolfijntje, je schrijft dat wij niet meer boos zijn op elkaar. Weet dat ik nooit boos op jou ben geweest - waarom zou ik?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Nee, dat weet ik ook wel. Het was mijn manier om de discussie te stoppen. Sorry! Het werd naar mijn idee oeverloos kennelijk vanwege ons verschil in referentiekader. De salafist die jij bedoelt is in mijn optiek gewoon een moslim. Want een salafist staat doorgaans niet open voor andere stromingen, anders is hij geen salafist. Dit soort verschillen leiden tot discussies die oeverloos/zinloos dreigen te worden. Wel bedankt, Cryofiel, voor jouw bijdragen en ik zal proberen wat serieuzer een discussie met jou als deze te beëindigen.
Cryofiel
10 jaar geleden
@wolfijntje, het simpele voorbeeldje van de salafist is, zoals ik al schreef, slechts ter illustratie bedoeld en zeker niet als stelling! Dit soort misverstanden is meermalen mijn probleem waar ik tegenaan loop bij het beantwoorden van vragen/reacties. Het ging mij om het verduidelijken van het idee dat er anderen zijn die voor mij niet te onderscheiden zijn van jou. Met referentiekaders heeft dat niets te maken, want ik denk dat je het met mij eens zal zijn dat ook andere gelovigen, die het volgens jou mis hebben, dezelfde woorden gebruiken om hun standpunt uit te dragen als jij. Dit puur als constatering, met alle respect voor eenieder. Het is gewoon wat ik zie gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mrTomaat Dit punt waren we allang gepasseerd en was door Wolfijntje ook erkend als zijnde een probleem. Waar jij wederom aan voorbij gaat is dat de de geschrifte die bestudeerd worden telkens de vertaalde versie is van kerkvorst Hiëronymus, de echte geschrifte zijn opgeborgen en voor (bijna) niemand toegankelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De echte geschriften bestaan al lang niet meer want ook de opgeborgen geschriften waar jij naar refereert zijn kopien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theodbn. Jouw stelling klopt en dat maakt dat die geschriften daarom betrouwbaarder zijn dan de ons bekende Bijbel die algemeen gehanteerd wordt. @mullog. Ook al zou jouw bewering kloppen, dan nog is het zeer de moeite waard om deze "kopieën" naast de Bijbel en andere Schriften
te lezen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wolfijntje Het maakt vooral dat het bestuderen van de bijbel en het komen tot conclusies een in mijn inziens wellicht zinloze bezigheid is. Voor hetzelfde geld staat er in de volgens jouw betrouwbaardere bronnen namelijk iets anders, dat hoeft soms maar 1 woord in een deel v.e. geschrift te zijn om een behoorlijk andere betekenis te hebben in de conclusie van dat stuk. Ook die betrouwbaardere bronnen kunnen al weer fouten bevatten. Mooi voorbeeld zijn de gelovigen die expres met slangen spelen(speelden) en vergif tot zich nemen zoals volgens de bijbel geen probleem zou moeten zijn voor diegene die in Jezus geloven. Probleem echter is dat het stuk zeer waarschijnlijk is toegevoegd. http://www.answering-christianity.com/mark16.htm @Theo "Dit punt waren we allang gepasseerd en was door Wolfijntje ook erkend als zijnde een probleem." Heb ik dan gemist, kan het, als ik het nu teruglees nog steeds niet echt vinden, zou je de initiële erkenning kunnen copy/pasten? Verder is het een van de dingen die ik niet snap van christelijke gelovigen, dat ze zo zeker zijn van hun geloof terwijl hun geschrift zo duidelijk beïnvloed is en er juist staat in dat geschrift dat dat niet het geval zou zijn. Laatst een heel stuk "Misquoting Jesus" gelezen, over kopiisten en vertalers die er bewust en onbewust een potje van hebben gemaakt. http://archive.org/stream/Prof.BartEhrman-MisquotingJesus/BartD.Ehrman-MisquotingJesus#page/n38/mode/1up Of voor de kiekers: http://www.youtube.com/watch?v=GgV4eU8YWWQ
Cryofiel
10 jaar geleden
Als je wilt begrijpen hoe de wereld waarin wij leven functioneert, zul je je blik moeten richten op de wereld waarin wij leven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat je link http://www.answering-christianity.com/mark16.htm wordt geschreven door personen die op mij overkomen als fundamentele islamieten (ik bedoel hier het type fundemanteel in het geloof, niet dat het terroristische, bommengooiende moslims zijn). Dat wil niet zeggen dat het allemaal onwaarheden zijn die geschreven worden maar de doelstelling van de hele site is de bijbel in diskrediet te brengen ten op zichte van de koran. Dat maakt de argumentatie bij veel punten op zijn minst verdacht. @Wolfijntje natuurlijk is het interessant om alle mogelijke geschriften die een relatie met het geloof hebben te lezen en te proberen te interpreteren. Een lijst is hier te vinden ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocriefen_van_het_Nieuwe_Testament ), geen idee of hij volledig is (zal wel niet). Maar men heeft in het Christendom niet voor niets een Canon opgesteld van boeken die tot de bijbel horen. Dat houdt het wel overzcihtelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat maakt de argumentatie bij veel punten op zijn minst verdacht. In dit geval kloppen de feiten, zover ik ze na kan gaan. Het is overigens nog steeds gaande: http://www.youtube.com/watch?v=cwBVcsWYJd8
Cryofiel
10 jaar geleden
Wolfijntje, ik weet niet of je het zo bedoelt (ik hoop van niet...), maar jouw opmerking komt op mij behoorlijk denigrerend over. En dat terwijl MrTomaat jou juist heel respectvol tegemoettreedt. Het zou je sieren als je inhoudelijk in zou durven gaan op de argumenten die MrTomaat naar voren brengt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wolfijntje Want? Ik kan toch bestuderen wat ik wil en het daarna in twijfel trekken? Je bestudeert toch niet iets met als vooropgezet plan het betrouwbaarder te gaan vinden? "Maar ik zie al waar je mee zit (denk ik): "Het maakt vooral dat het bestuderen van de bijbel en het komen tot conclusies een in mijn inziens wellicht zinloze bezigheid is." Ik bedoelde dat niet als twee aparte dingen, maar als een ding. Dus niet dat de bijbel bestuderen op zich een zinloze bezigheid is. Maar hem bestuderen en er daarna een conclusie uittrekken zoals de mensen die gif drinken/slangen oppakken dat bijvoorbeeld gedaan hebben. Je weet namelijk niet wat betrouwbaar eraan is, als er ooit iets betrouwbaars aan is geweest. Door meer van die geschriften tot je te nemen kom je er niet dichterbij. Want ook al vind je het origineel en neem je dat door en is het vrijwel kloppend met de huidige tekst, je weet nooit of dat naar waarheid is geschreven. Dat moet je aannemen, van diezelfde geschriften. Dus ook al is de huidig aangehouden tekst 100% kloppend met het origineel, kan het nog steeds volledig onbetrouwbaar zijn. De zin die ik schreef, zie ik nu slaat echt nergens op, aangezien ik zelf natuurlijk ook een conclusie heb getrokken, na het lezen van de bijbel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat. Het zoeken naar de waarheid is een proces dat Jezus in een vergelijking noemt: het graven naar een schat dat verborgen is. Het is dus een individuele zoektocht. In een eerdere reactie heb ik de vergelijking gemaakt met knellende schoenen.
Dit betekent dat je een stelling nu voor waar houdt: zoals het oppakken van slangen en het drinken van gif zonder dat het gevolgen heeft. Gaandeweg, kan na jaren zijn, merk je dat deze bezigheid niet de bedoeling kan zijn om het eeuwige leven, zoals o.a. de Bijbel dit vermeldt, te bereiken. De schoenen beginnen te knellen omdat je twijfelt over die handeling of die juist is. Dus ga je verder (onder)zoeken of te wel: dieper graven totdat je één of meerdere stellingen vindt die jouw twijfel daarover wegnemen. Wanneer je die vindt, dan is de tijd aangebroken om de oude schoenen, stellingen/beweringen, die je eerst voor waar hield, te vervangen door nieuwe.
M.a.w. wat iemand anders voor waarheid houdt is voor mij op dat moment een gepasseerd station. Maar voor de ander, die daar nog steeds met die slangen bezig is, niet. Hij gelooft nog steeds dat hij langs die weg wel het eeuwige leven kan bereiken. Zo laat ieder de ander in zijn/haar waarde van zijn/haar overtuiging!
Het is immers een groeiproces van de waarheid tot de volle waarheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat. (vervolg)
De antwoorden die ik hier geef op de gestelde vragen in deze rubriek zijn op basis van mijn ervaringen/bevindingen uit mijn individuele proces zoals ik daarnet heb beschreven; uit mijn “graafwerkzaamheden” zogezegd. Gaandeweg ben ik er allang achter gekomen dat de Bijbel niet 100% betrouwbaar kan zijn om reeds vorenvermelde redenen en zoals jij terecht meerdere keren heb aangegeven en nu dus ook weer. Die constatering van onbetrouwbaarheid van geschriften mag niet jouw eindconclusie blijven; vandaar mijn opmerking over die leesportefeuille. Zoek verder want je was op de goede weg zoals ik opmaak uit jouw reacties. Het gaat juist om de ontmaskering van die onbetrouwbaarheid en leugens die zo wijd verbreid zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel. Ik constateer zonet dat MrTomaat goed in staat is om zelfstandig voor zichzelf op te komen. Heel aardig van je, dat wel.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je bent goed bezig, wolfijntje. Vooral met je inzicht dat elke gevonden waarheid hooguit een voorlopige situatie zal zijn. De volgende vraag is: als het dan kennelijk toch een continue zoektocht is, welke *methode* gebruik je dan voor je zoektocht? Waar kijk je naar? Hoe kijk je ernaar? Hoe bepaal je of iets dat je meent te hebben ontdekt, werkelijk zo is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Die constatering van onbetrouwbaarheid van geschriften mag niet jouw eindconclusie blijven." Waarom niet? Wie bepaalt dat? Overtuigd zijn van je eigen gelijk geeft je geen autoriteit over een ander, aan het eind van dit verhaal zal je wellicht snappen waarom. Als ik de bijbel ga lezen ga ik niet de methode volgen die in de bijbel aangegeven staat om te bekijken hoe ik de bijbel als waarheid moet gaan zien. Als ik de koran ga lezen ga ik niet de methode volgen die in de koran aangegeven staat om te bekijken hoe ik de koran als waarheid moet gaan zien. (Om de leesportefeuille erbij te houden nou jij hem er toch bij gehaald hebt):
Als ik de story ga lezen ga ik niet voorin kijken of de story beweert dat al hun verhalen waar zijn. Als ik iemand aanhoor dat hij iets onwaarschijnlijks kan, ga ik hem niet zomaar geloven omdat hij een vertelt dat hij altijd de waarheid spreekt. Dat jij het bij 1 van de bovenstaande toch zo goed als doet, doet het lijken dat je een speciale uitzondering maakt. Waarom? Ik lees de verhalen en kom vrij makkelijk tot de conclusie dat veel ervan ongeloofwaardig is, zoals in "door de mens verzonnen verhalen" en daardoor niet betrouwbaar of nog sterker nergens op gebaseerd. Dat is volledig buiten mij, de verhalen zijn gewoonweg ver van iets wat waar kan zijn. Verder lezen in een van die boeken of tijdschriften zo je wil, gaat me er daarna nooit meer van overtuigen dat het waar is. Sterker nog elk verhaal dat erbij komt maakt het onwaarschijnlijker, zeker als je die verhalen kan testen (en de testen niks uitwijzen of eerder iets compleet anders laten zien), of de bewijzen die het achter zou laten niet kan vinden. De conclusie dat de bijbel (grotendeels) waar is mag nooit jouw eindconclusie blijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervolg
(slaat net zo goed nergens op) Net zoals dat jij, wat in mijn ogen klinkklare onzin is, mag geloven, zo mag ik mijn eigen conclusies trekken. Zelfs volgens het dogma wat jij aanhoudt (als je het iig zo aanhoudt). Ik heb dan geloof ik het volste recht in de hel te branden als ik dat zou kiezen zover ik het begrepen heb (of in dit geval door verkeerde conclusietrekking). Klinkt hard, maar dat is dan ook een van de redenen dat het zo onwaarschijnlijk is dat het waar is. Welke morele god zou daar nou doen of er zelfs maar mee dreigen? Een woestijnbewoner in de bronstijd zou er minder moeite mee hebben, me dunkt. Hoe meer ik de bijbel lees hoe meer die schoen gaat knellen. "Het gaat juist om de ontmaskering van die onbetrouwbaarheid en leugens die zo wijd verbreid zijn." Precies mijn punt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wolfijntje48
@theodbn. Jouw stelling klopt en dat maakt dat die geschriften daarom betrouwbaarder zijn dan de ons bekende Bijbel die algemeen gehanteerd wordt. Zou willen dat ik hier het antwoord op had, weet alleen dat de mens het kort termijn geheugen prefereert boven de historie, met die wetenschap ga ik er dan ook vanuit dat de geschriften zelf betrouwbaarder zullen zijn dan de huidige bijbel. Zoals we al in een antwoord hierboven kunnen zien wordt een Hollywood film als betrouwbaarder wordt gezien dan de bijbel en helaas is die trend niet meer om te keren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zou het probleem zijn? Mocht de bijbel waar zijn, dan is dat blijkbaar zoals het moet gaan lopen, mocht het onzin zijn is er al helemaal niks aan de hand. Of ben je van mening dat je liever onwaarheid in de wereld hebt dan het verlies van een religie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de hoofdlijnen is het het ware woord wat er in de bijbel is opgeschreven, echter door de aanpassingen zijn er fouten in geslopen. Het verlies van een religie is geen punt, er zijn al zo veel gegaan en er zullen er nog wel meer verloren gaan, misschien wel het christendom.
Het Judaïsme

Toegevoegd na 16 minuten:
Het was het Judaïsme (oud verbond) die met Jezus dood zou vervangen worden door een nieuw verbond!

Voorzegt in Jeremia 31:31

In Jezus tijd moest men dus veranderen van geloof!
Zijn moeder bijvoorbeeld moest het Judaïsme laten varen en een Christen worden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Die site is niet zozeer een objectief-historische beschrijving, maar bevat een enorm aantal waarde-oordelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs op Wiki zullen bepaalde definities be¨nvloed zijn dooor waarde oordelen.
Jehovah's Getuigen zijn het als het op eerlijkheid aankomt ,de eerlijkste mensen die ik ooit heb ontmoet. Men kan zelfs geen Getuige van Jehovah blijven wanneer men zich aan oneerlijkheid schuldig maakt.
Vandaar het zeer grote vertrouwen die ik heb in deze site.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het gaat niet over de eerlijkheid van JG's. Het gaat over het al dan niet gebruiken van waarde-oordelen bij het beschrijven van gebeurtenissen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarnaast komt dan nog dat door allerlei vertalingen, te beginnen bij kerkvorst Hiëronymus, allerlei foutjes er in zijn geslopen en dat elk geloof haar eigen interpretatie geeft aan de teksten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Thedbn. Na dagenlange studies daarover gedaan te hebben,,moet ik u tegenspreken dat dit niet zo is! http://www.godswoord.nl/handschriften-van-de-bijbel/
Cryofiel
10 jaar geleden
Toch vreemd dat elk geloof er zijn eigen interpretatie aan geeft, als het zo eenduidig zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
aimeetje, bedankt voor de link
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze link (http://skipmoen.com/tag/jeremiah-3131/) is van mening dat Jer 31:31 niet om een nieuw verbond gaat maar om de vernieuwing van het bestaande verbond. Kortom het verschil is dat de wet niet meer op de stenen tafelen staat maar in het hart geschreven is. Als dat het enige verschil is dan is verandering van geloof niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
De Islam bestond in Zijn tijd nog helemaal niet.
De Islaam is volgens eigen zeggen de oorspronkelijke godsdienst. Adam, Noah, Abraham, Mozes en Jezus waren allen moslim. Èèn van de betekenissen van het woord moslim is "iemand die zich in vrede overgeeft aan de wil van God". De Heilige Koran stelt uitdrukkelijk dat Mozes, Jezus en alle andere profeten geen jood of christen waren, maar gebruikt er de term "hanif" voor, vrij vertaald, monotheïst.

Omdat de islaam niet geopenbaard was zoals wij deze nu kennen, is dat dus de oervorm van moslim. Volgens de islaam verdraaiden de joden en de christenen opzettelijk óf onopzettelijk de woorden die de profeten zeiden en creëerden zo het jodendom en het christendom. In de pure oervorm worden het jodendom en het christendom niet afgewezen, omdat het hetgeen was dat God openbaarde. Echter, de hedendaagse jodendom en christendom is niet 100% hetzelfde als wat was geopenbaard aan Mozes en Jezus (vrede zij met hen) maar er zit wel een Goddelijke oorsprong aan én er zit ook goeds in deze religies.In islamitisch opzicht is de islaam dus geen voortzetting van het jodendom en het christendom, maar de Goddelijke correctie.

Nogmaals dus; Jezus was geen jood (qua religie) noch christen. Jezus was een "hanif"/moslim