Is er nog kans op het ontstaan van nieuwe wereldreligies? Waarom wel of waarom niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

Ik denk het wel. Er zijn genoeg mensen die van geloof wisselen, omdat ze de antwoorden die die andere religie geeft beter bij zichzelf vinden passen. Als er een religie gelanceerd wordt die erg veel mensen aanspreekt, kan die flink uit de kluiten wassen. Hare Krishna en de Baghwan zijn een aardig eindje gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, en wel om het volgende:

In de periode dat het geloof ontstond waren de meeste mensen niet geschoold en waren er een heleboel dingen die niet te verklaren waren, met komst van het geloof hadden mensen iets om in te geloven.

Nu hebben we wetenschap, en hebben we de adam en eva verhaaltjes niet meer nodig om rustig te slapen 's nachts.

Ik denk dat alle groeperingen die nu nog ontstaan meer te maken hebben met dagelijkse bezigheden, politieke voorkeur, afkomst zoals bijvoorbeeld: Paardenmeisjes, socialisten, neonazi's en Chinezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar toch heb je nog steeds mensen die in meer (willen) geloven.
Er ontstaat zo af en zo toe nog wel een nieuwe religie (zie bron.) Maar een nieuwe wereldreligie lijkt me stug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Sterker nog: Er is nu een beweging naar een nieuw religie, het ietsisme.

Toegevoegd na 39 seconden:
In september begint Elkerbout een eigen kerk in Nederland. Die legt ’een relatie met spirit, de natuur, God of Iets’ – en zo wordt de kerk die nu nog een ’beweging’ heet, de eerste officiële tempel voor het ietsisme.

Voor haar opleiding stapte de domineesdochter elke maand een andere religie binnen. „Ik onderging de bijpassende gebeden en rituelen zelf.”

Met de inzegening van Elkerbout in de Verenigde Staten is Nederland een pionier in interreligieus voorgaan rijker. Eenmaal in Nederland begint ze niet alleen het eerste interreligieuze kerkgenootschap, maar in de toekomst mogelijk ook een interreligieus seminarie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, religies komen en gaan... Maar er gaan wel vele jaren overheen, voordat een sekte een religie is en dat de religie weer weg is... Als je statistisch gaat kijken hoe snel de kerken leeglopen, dan kun je niet anders vaststellen dat het een aflopende zaak is, dat katholicisme... Maar er komen ook weer nieuwe hoor...