De viering van Pesach herinnert aan de uittocht uit Egypte. In de Tora wordt in het boek Exodus verteld dat Mozes de opdracht van God kreeg om de joden uit Egypte te leiden. De Farao (de koning van het Egyptische rijk) wilde de joden, die als slaven leefden, niet laten gaan. Pas nadat er tien plagen over Egypte gekomen waren, liet hij de joden vrij.

Het is een opdracht om het verhaal van de uittocht uit Egypte van geslacht op geslacht over te leveren.

Pesach betekent 'overslaan': de term houdt verband met het feit dat bij de tiende plaag - de dood van de eerstgeborene - de huizen van de joden werden overgeslagen. Tijdens Pesach viert men de bevrijding. In de eerste plaats van de slavernij, maar ook van winterkou.

Ieder jaar met Pesach denken de joden na over onderdrukking en vieren ze de
vrijheid. Niet alleen hun eigen vrijheid, maar ook die van alle mensen in de hele wereld.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
correct antwoord. +
zie exodus 12 feest der ongezuurde broden.
Het ongezuurde brood is een afbeelding van het lichaam van Jezus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@amadeus
Er wordt expliciet naar het jodendom verwezen. De verwijzing naar Jezus lijkt me een beetje op buiten de lijntjes kleuren :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Ozewiezewoze, sorry, maar moet altijd een beetje lachen met je nicknaam :-)). "Vlak voor Zijn dood stelde Jezus het laatste avondmaal ( pesach) in ter nagedachtenis, het brood dat gebruikt werd, was ongezuurd brood net als bij het feest der ongezuurde broden.
De wijn betekende zijn bloed.
Betekenin svan de eersrgeborenen zie bloed aande deurposten. Kijk hier wat de bijbel zegt over het brood ivm Jezus lichaam: " [23] Zelf heb ik van de Heer de overlevering ontvangen die ik u op mijn beurt heb doorgegeven: dat de Heer Jezus in de nacht waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, [24] het dankgebed sprak, het brood in stukken brak en zei: ‘Dit* is mijn lichaam; het is voor jullie. Blijf dit doen om Mij te gedenken.’ " http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=69451,69468 Volgens kolossenzen zijn dingen die in het verleden ( het OT)
een schaduw van hetgeen nog moet gebeuren in de toekomst.
Dit wil zeggen dat het verleden nog een vervulling moet kennen met een grotere betekenis. zie: http://www.willibrordbijbel.nl/?p=page&i=70343,70364 groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De laatste zin uit het antwoord roept bij mij twijfels op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadeus, dus als ik het goed begrijp is Jezus, als niet door de Joden erkende messias, een belangrijke onderdeel in een antwoord op een vraag die niet alleen de Joodse naam voor het paasfeest geeft maarvook nog eens in de toelichting expliciet naar het Jodendom verwijst? ,
Amadea
9 jaar geleden
@mullog, hoezo? Is toch vergelijkbaar met wat Nederlanders op 5 mei doen? Dat er mensen zijn die daar anders mee omgaan impliceert niet dat het doel anders zou zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De reacties en antwoorden op deze vraag zijn juist voor zo ver het orthodoxe en liberale Joden betreft.
Naast deze twee stromingen is er een sterk groeiende stroming die zich houdt aan de joodse traditie (Sjabbat, feesten, voedselwetten) maar Jezus (Jeshua) ziet als de Messias. Voor hen heeft Pesach dus een ruimere betekenis.
Deze Joden worden Messiaanse Joden genoemd. Deze naam is overigens niet terecht, want elke Jood verwacht de Messias en kan dus aanspraak maken op de benaming Messiaans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog,
Pesach is zowel belangrijk voor de joden in de oorspronkelijke betekenis als voor christenen in de vervulling ervan. Ik zie niet in de vraagstelling alsdoende alleen voor de joodse gelovigen bedoeld. Wat ik daarentegen opmerk is, men kan van elke vraag, antwoord en reactie een discussiepunt maken al dan niet nodig. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo henkharen,
Je maakt een interessante opmerking.
Ik was van mening dat de benaming "Messiaanse joden" , alleen van toepassing was op
joodse gelovigen die in het Jezus offer geloven .
groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@henkharen messiaanse Joden horen formeel tot het christendom. De Joodse godsdienst erkent nu eenmaal Jezus niet als messias. Het NT is ook geen onderdeel van de Thora. Als je dat niet strak houdt zijn alle christenen voor een moslim straks allemaal moslims want tenslotte is Mohammed na Jezus gekomen en die wordt ook nog eens genoemd in de koran. Dat christenen de koran dan niet in hun definitie van de bijbel hebben staan kan ook afgedaan worden als een onbelangrijk detail.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadeus het vieren van de uittocht uit Egypte of het vieren dat Jezus is herrezen lijken mij toch echt heel verschillende dingen. Daarnaast zie ik een trend om geen antwoord te geven op vragen maar vooral het uitdragen van een eigen visie. De vraag kent zeven woorden en bestaat uit "Wat is het doel van" gevolgd door de woorden Pesach en als extra vermelding het woord "Jodendom". Waar dan de relatie met Jezus is, is mij een raadsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@amadea ongetwijfeld zullen er Joden zijn die tijdens het vieren van Pesach daar een bredere kijk op hebben. Maar als je de Israelische realiteit bekijkt en de postitie van de Palestijnen daarin dan vind ik de laatste zin weinig relatie hebben met het beeld van zoals het daar is. Overigens is het verder een prima antwoord, plus waardig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo mullog,
De grotere betekenis van pesach heeft niets vandoen met de opstanding of herrijzenis van Jezus, wel met zijn dood. De laatste plaag naar de farao toe had betrekking op de eerstgeborenen.
Redding betekende dat men bloed van een gaaf lam boven op de deurposten moest aanbrengen.
Pesach is een herdenking hiervan. Het bloed en het lam heeft een grotere betekenis gekregen.
Jezus zou zich als lam offeren voor de mensheid en brengt redding voor degenen die dit offer aanvaarden in hun leven. Hij stelde dit symbolisch in op 14 nissan en zei, neem deze beker
want dit is mijn bloed. Wat betreft het woord Jodendom, je hebt gelijk, ik had het niet gezien. :( groet amadeus.