Is vers 18:6 van Mattheus nu een oproep om 'zelfmoord' te plegen (zoals Judas) of door iemand de doodstraf opgelegd te krijgen?

Het is mij niet duidelijk wat de vertaling van dat vers precies inhoudt. Moet je nu zelf die molensteen om de nek doen of zou dat een gepaste straf zijn door de gemeenschap opgelegd. Maw voorstond Jezus om zelfmoord te plegen (voor dat concrete geval)?

10 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

Nee, het betekent niet dat wij iemand mogen doden, maar je moet dit in het geheel bezien.
Jezus spreekt hier in dit hoofdstuk over kinderen die bij Hem komen en aandachtig naar Zijn Woord luisteren en het ook geloven .
En dan waarschuwd Jezus de volwassen mensen , wij volwassenen voelen ons vaak te volwassen om het geloof aan te nemen, maar Jezus geeft hier een les aan de volwassenen, wij grote mensen moeten net zo worden als de kinderen bedoelt Jezus , het geloof aannemen wat Hij zegt , onbevangen zoals een kind het aanneemt , niet met allerlei tegenwerpingen, nee gewoon geloven wat Jezus zegt.
En dan gaat Jezus verder met spreken, en komt bij vers 5 waar Hij de volwassenen aanspreekt als zij een echte gelovige ontvangen , hiermee wordt bedoelt dat je respect voor ze heeft en niet uitlacht en bespot om hun geloof dat U Jezus dan ook niet veracht en bespot en dat u dan ook Jezus ontvangt .
Maar zo lezen we dan in vers 6 , als we een gelovige niet willen ontvangen (dus we gaan gelovigen bespotten en verachten) dan bespotten en verachten we in feite ook Jezus Christus en dan zegt HIj (niet dat wij dit moeten gaan uitvoeren ) , maar Jezus spreekt dan in feite het oordeel over deze mens uit.
Als deze mens dus een gelovige niet met respect behandeld en deze gelovige veracht en bespot (dus je ergert je aan een gelovige ) dan bespot je in feite en veracht je in feite Jezus zelf en daar doe je zo'n grote zonde mee dat Jezus dan zegt , " Maar zo wie een van deze kleinen(gelovige ), die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee. " Dus Jezus vindt dat zeer erg als je gelovigen bespot en veracht , en dat is zo erg in Gods ogen dat diezelfde mens beter niet had kunnen leven je bent dan in Gods ogen nutteloos op aarde.
Maar dit zegt Jezus , over mensen die gelovigen bespotten en verachten , want dan bespot je Christus ook en erger je er ook aan en dan was het dus beter geweest dat je niet meer geleefd had bedoelt Jezus te zeggen , dan deed je ook deze zonden niet meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is op verschillende manieren te interpreteren. Dit zie je bij erg veel dingen in de Bijbel, ook in de Koran, terug. Het kan dus zijn dat er gedoeld werd op zelfdoding, maar dat is volgens de Bijbel niet toegestaan. Logischerwijs zou je dus kunnen verklaren dat ermee wordt gedoeld op een gepaste straf door de gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je het stukje ook gelezen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit baseer ik op algemene kennis met betrekking tot de levensbeschouwing en de Bijbel.
Geworpen worden betekent dat een ander het doet(geen zelfmoord), maar door de woorden "zou beter" wordt er niet echt opgeroepen worden wat te doen, dat is gewoon een uitdrukking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, volgens mij is het een vergelijking om aan te geven hóé erg de situatie is. Zoals wij wel eens zeggen: 'Was hij maar nooit geboren!' Dat betekent niet dat je vindt dat hij dood moet, maar het is een manier om aan te geven hoezeer je de situatie betreurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze tekst moet men in de context van de alinea lezen.
Matt 18 vers 6 Maar wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in volle zee gegooid worden.

Het gaat in Matteus 18 over God’s liefde voor de kinderen en de mensen.
God wil niet dat kinderen en volwassenen verloren gaan voor de hemel.
vers 2 Hij riep een kind, zette het in hun midden
vers 5 En wie één zo’n kind bij zich ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij.
vers 3 + 4 Voor God zijn kinderen en de eenvoud en zuiverheid als van een kind
zeer belangrijk om in de hemel te komen ( zie vers 3 en 4 )

Het ( vers 6 ) betreft een waarschuwing voor de mensen die kinderen proberen van God af te houden. Het hart van een kind kan van God afgebracht worden door verleiding, leugen of een dwaalleer.
vers 6 Maar wie één van deze kleinen die op Mij vertrouwen ten val brengt, kan beter met een molensteen om zijn nek in volle zee gegooid worden.

Deze mens van vers 6 die dat van plan is of doet kan beter direct sterven,
dan kinderen en mensen verleiden met dwalingen
( dit ook om er niet voor gestraft te worden )
vers 7 - wee de mens die een ander ten val brengt - in vers 8 gaat het zelfs over het hellevuur als straf.
Het is een symboliek die aangeeft hoe serieus dit onderwerp voor de Heer is.

14 Zo wil jullie Vader in de hemel niet dat één van deze kleinen verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antwoord op je hoofdvraag: Nee.

In aanvulling op de bovenstaande antwoorden.
In vers 7 wordt het helemaal duidelijk, daar staat (Groot nieuws vertaling): Ongelukkig de wereld waarin zoveel is dat de mensen van de rechte weg afbrengt! Dat is wel onvermijdelijk, maar wee degene die er de oorzaak van is!

Het gaat dus om een waarschuwing om niet degene te zijn die een ander op welke wijze ook van God afbrengt.