God schiep niet in Genesis 1, hij scheidde?

http://www.ru.nl/actueel/persberichten/theology/hoogleraar/

http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?oId=25

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat ene woord hoeft niet per se alleen en altijd één van de twee genoemde betekenissen hebben. Sterker nog, gezien wat de Bijbelse verhalen eigenlijk zijn, zo'n mening kan misleiden. Ik weet bijna zeker dat die mensen die de Bijbel in het Hebreeuws waren wel bewust over de dubbel betekenis van de woord 'bara'. Ik zou eerder denken dat wij lang niet alle betekenissen van alle Hebreeuwse woorden in dat boek echt goed (kunnen) begrijpen. Het is zowiezo taal van wat hogere niveau. Dus beide betekenissen zouden heel makkelijk kunnen kloppen, afhankelijk van de context waarin ze worden gebruik en van dat wat ermee wordt bedoeld. 1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde. 1 In den beginne scheidde God den hemel en de aarde. 1 In den beginne schiep en scheidde God den hemel en de aarde. En dat draaide hij het onderste boven en binnenste buiten. Dan deed Hij alsof het niet gebeurde en ging door met de 2de regel van Genesis. Zowat?

God heeft alles geschapen dat staat in de Bijbel. En dat geloof ik ook. Toegevoegd na 5 uur: Hij heeft beide gedaan, als je het mij vraagt.

Lijkt me sterk. Waar blijf je dan met vers 9? Daar wordt ook al droog land van de wateren gescheiden. In elk geval is het academisch: god heeft iets moois voor elkaar gekregen en wij bouwen er onze huisjes op.

Het schijnt dat dat een betere vertaling is van wat er staat. In de officieel erkende geschriften. Niet dat het er veel toe doet, gelovigen zullen toch altijd blijven geloven wat ze denken dat waar is. Toegevoegd na 52 seconden: En uit de heilige schrift natuurlijk dat, wat ze van pas komt.

Het schijnt dat je beide begrippen kunt vertale als schiep en ook als scheidde. Dat laatste zou dan betekenen,dat hij iets scheidde,wat hij zelf niet geschapen had.

Mijn Hebreeuws is ondertussen wat roestig, maar het is een aardige hypothese. Nader onderzoek naar de (contextuele) betekenissen van "bara" lijkt mij geboden. En niet te vergeten of dit spoort met andere scheppingsmythen uit Sumerië, Egypte etc.

Grappig. Bijbel'geleerden' en gelpvigen doen nu opgewonden over de interpretatie van een verhaalde door en voor de mens in de vroege Middeleeuwen. Toegevoegd na 1 minuut: de hoofdpersoon in dat verhaal scheidde of schiep. Het is toch een pot nat..

Grappig. Bijbel’geleerden’ en gelovigen doen nu opgewonden over de interpretatie van een verhaalde door en voor de mens in de vroege Middeleeuwen. de hoofdpersoon in dat verhaal scheidde of schiep. Het is toch een pot nat.

Klopt. Veel dingen in de bijbel kunnen op verschillende manieren worden vertaald. De Hebreeuwse bijbel bestaat uit om de nabij 8000 verschillende woorden de Engelse bijbel al uit 10.000 keer zoveel. Je snapt dus wel dat veel woorden aan de interpretatie van de vertaler(s) zijn overgelaten. Ook is het zo dat de eerste weet ik zoveel jaren het bijbelse verhaal van vader op zoon werd verteld. Het kan dus ook best dat er fouten zijn in geslopen.

Niemand gelooft ook nog dat er een mannetje op een wolk met zijn hamer gooit als het bliksemt. Zo gaat dat, naarmate de mens meer weet wordt de rol van de goden bescheidener.

Wat ik jammer vind aan de redenering van professor Van Woolde, is dat zij uiterst inconsequent is. Zij gebruikt 'scheiden' wanneer het haar uitkomt, maar de plaatsen waar 'bara' niets anders dan 'scheppen' kan betekenen, negeert zij in haar onderzoek.

In genesis 1 lees je in 1 van de eerste versie: De aarde nu was woest en ledig. Oftewel er was nog helemaal niets dan alleen de aarde. Hoe kan je dan iets scheiden als er niets is? God heeft dus de dingen wel degelijk geschapen en later dus een scheiding gemaakt dus water en land, lucht en aarde, dag en nacht. Maar dat neemt dus niet weg dat hij het water en het land niet heeft geschapen/gemaakt.

God heeft alles eerst geestelijk geschapen, en dat getransformeerd naar grondstoffelijkheid. Zijn adem schiep, en schept nog steeds, De mens heeft hij als laatste geschapen om het voor ons zielen mogelijk te maken ervaring op te doen en dingen te doorleven.