God schiep niet in Genesis 1, hij scheidde?

http://www.ru.nl/actueel/persberichten/theology/hoogleraar/

http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?oId=25

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je vraag eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of God heeft gescheiden i.p.v. geschapen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de redevoering van Van Wolde wel. Tenminste zo kun je die lezen. Ik had toen ik het las overigens meer de indruk dat het hier over de woorden ging en niet zozeer over de implicaties van die woorden. Ik zie in ieder geval geen conclusies terug waarin staat dat dit betekenen zou dat God de wereld niet geschapen kan hebben, wel wordt duidelijk dat hij zich in het begin van Genesis kennelijk met iets heel anders bezighield dan tot nu toe gedacht werd.

Het beste antwoord

Dat ene woord hoeft niet per se alleen en altijd één van de twee genoemde betekenissen hebben.

Sterker nog, gezien wat de Bijbelse verhalen eigenlijk zijn, zo'n mening kan misleiden.

Ik weet bijna zeker dat die mensen die de Bijbel in het Hebreeuws waren wel bewust over de dubbel betekenis van de woord 'bara'.

Ik zou eerder denken dat wij lang niet alle betekenissen van alle Hebreeuwse woorden in dat boek echt goed (kunnen) begrijpen. Het is zowiezo taal van wat hogere niveau.

Dus beide betekenissen zouden heel makkelijk kunnen kloppen, afhankelijk van de context waarin ze worden gebruik en van dat wat ermee wordt bedoeld.

1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
1 In den beginne scheidde God den hemel en de aarde.
1 In den beginne schiep en scheidde God den hemel en de aarde. En dat draaide hij het onderste boven en binnenste buiten. Dan deed Hij alsof het niet gebeurde en ging door met de 2de regel van Genesis. Zowat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx...

Andere antwoorden (11)

God heeft alles geschapen dat staat in de Bijbel.
En dat geloof ik ook.

Toegevoegd na 5 uur:
Hij heeft beide gedaan, als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Het punt is juist dat er in de bijbel iets anders staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''God heeft alles geschapen want dat staat in de Bijbel. '' OMG (letterlijk), ga nou eens voor jezelf denken ipv alles maar voor zoete koek aannemen. begrijp me niet verkeerd, ik weet ook wel dat er meer is tussen hemel en aarde, tuurlijk is dat zo kijk om je heen, maar als je alles uit een boekje haalt en niet voor jezelf kan denken wat voor geïndoctrineerd mens ben je dan? een robot! wat voor een onderzoek (behalve het lezen van een boek) heb jij gedaan om tot deze conclusie te komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet dat ik het met deze beredenering niet geheel eens ben koolwitje.
Ik ben het dan ook niet eens met je antwoord om de discussie die we al eens hebben gevoerd :-). Niet alles is goed vertaald vanuit het Hebreeuws en er kunnen dus vertaalfouten in de bijbel zitten en sommige woorden kunnen ook in twee of meerder dingen worden vertaalt. Tevens is de bijbel de eerste weet ik veel hoeveel jaar een mondelinge overlevering geweest en er kunnen best veel foutjes in zijn geslopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees deze link die ook hierboven staat eens Koolwitje http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?oId=25
Ik heb hem zonet ook even vlug door gelezen. Je bent het toch met me eens dat het zou kunnen dat dingen verkeerd zijn vertaald? Tenslotte klopt alleen de Hebreeuwse bijbel. Alles daarbuiten kan door de mens verkeerd worden vertaald door interpretatie fouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rick: tuurlijk kan dat in haar /zijn beleving niet, het staat immers in het Almachtige Boek...DUS HET IS ZO...oren dicht, oogkleppen op en op zondag lekker psalm huppeldepup van huppeldepup zingen..........vooral niet voor jezelf denken nee, brrrrrrr. dat is eng........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zo min als over smaak valt over wat je wel en niet gelooft te twisten. Genesis begint met "En in den beginne schiep God de Hemel en de Aarde en al wat daar op is".
Dat geloof je wel of je doet het niet. Een + en een dikke kus voor Koolwitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof zeker in een hogere macht, maar niet dat die hogere macht in een weekje het helaal heeft geknutseld....daar is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer aan vooraf gegaan. en tsja, dat wordt te ingewikkled, dus staat niet in een boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje en anderen die eventueel geïnteresseerd zijn. Via de tweede link bij de vraag is (onderaan) ook een link naar de PDF versie van de redevoering waar het hier over ging. Die heb ik net even in zijn geheel doorgelezen. Dat in het begin van Genesis sprake is van scheiden in plaats van scheppen is me nu wel duidelijk geworden. Ik volg mevrouw Van Wolde niet in alle conclusies die verderop in de redevoering lijkt te trekken, maar dat kan ook komen door mijn gebrek aan inzicht in de taalkundige en exegetische kant van de zaak. Dit alles neemt niet weg dat ik nog steeds niet weet wat hier nu eigenlijk de vraag is, dat vind ik jammer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus een kunstenaar die de ene vorm na de andere op het doek zet, voor van achtergrond, licht van donker enzovoorts is geen scheppende kunstenaar? Maar een scheidende kunstenaar? Nou van mij mag je dat zeggen hoor. Maar Koolwitje om héur geloof straffen is wel erg vreemd. Dat is intolerantie. Protest daarom.
Bovendien is het onzin. God schiep het licht. De scheiding met de duisternis (die er dus daarvoor was) is daarvan het gevolg. Hij schiep! Het staat er duidelijk. Daar wil Koolwitje graag aan vast houden en dat verdient jullie minpunten niet. Dat zien jullie niet he? En zo bedroevend is jullie nivo. Het enige wat jullie scheppen zijn haarkloven "kijk nu heb ik er twee". Gefeliciteerd hoor!
rose
14 jaar geleden
Tetrapilotomie. Zo heet de kunst van het in vijven kloven van een haar. @nmd. De discussie is juist of het er staat, (God schiep het licht). Niet dat Koolwitje daarvoor minnetjes verdient, dat slaat nergens op. Koolwitje mag geloven wat zij wil. Deze discussie gaat immers niet over wat zij gelooft, maar over hoe de heilige schrift naar het nederlands vertaald zou moeten worden. Ik ben overigens een groot liefhebber van hoogstaande tetrapilotomie. Maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je rose
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolwitje verdient daar inderdaad geen minnetjes voor NMD. En inderdaad, zoals Rose ook zegt het gaat er hier helemaal niet om of God de aarde schiep of niet, het gaat er om wat er volgens Van Wolde (zie links bij vraag) zou staan in Genesis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en jij ook bedankt mlodewijk
Lijkt me sterk. Waar blijf je dan met vers 9? Daar wordt ook al droog land van de wateren gescheiden. In elk geval is het academisch: god heeft iets moois voor elkaar gekregen en wij bouwen er onze huisjes op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
We gaan toch niet ineens verwachten dat het logisch consistent is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neej, niet gemeten tegen Darwin. Maar intern, wel een beetje. De bijbel spreekt zichzelf niet zó vaak tegen. En binnen 10 versen twee keer hetzelfde godswonder laten toeslaan?
Het schijnt dat dat een betere vertaling is van wat er staat. In de officieel erkende geschriften.

Niet dat het er veel toe doet, gelovigen zullen toch altijd blijven geloven wat ze denken dat waar is.

Toegevoegd na 52 seconden:
En uit de heilige schrift natuurlijk dat, wat ze van pas komt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet alleen wat mij van pas komt, het tegendeel zelfs. Ik geloof ook dat de duivel bestaat en ik kan je verzekeren die komt mij NIET te pas.
rose
14 jaar geleden
Niet dat hij bestaat, wellicht, wel dat je het geloofd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof (weet het voor mijzelf) dat de duivel bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch wel apart. Een minuut geleden stond hier een tekst van Roos en wel: "Dat staat er niet".
Ik tiep een vraag aan haar in wat er dan volgens haar wel staat en ineens is haar oorspronkelijke vraag verdwenen en staat wat er nu staat. Nou ja....
rose
14 jaar geleden
Ik ben de draad kwijt, nmd, ik weet echt niet meer wat ik geschreven heb, ik kan er mij ook niets van herinneren, maar wat er niet staat, althans, volgens de nieuwe inzichten, is, dat God hemel en aarde schiep.
Het schijnt dat je beide begrippen kunt vertale als schiep en ook als scheidde. Dat laatste zou dan betekenen,dat hij iets scheidde,wat hij zelf niet geschapen had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn Hebreeuws is ondertussen wat roestig, maar het is een aardige hypothese. Nader onderzoek naar de (contextuele) betekenissen van "bara" lijkt mij geboden. En niet te vergeten of dit spoort met andere scheppingsmythen uit Sumerië, Egypte etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig. Bijbel’geleerden’ en gelovigen doen nu opgewonden over de interpretatie van een verhaalde door en voor de mens in de vroege Middeleeuwen.

de hoofdpersoon in dat verhaal scheidde of schiep. Het is toch een pot nat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in! Vannacht schiepik idd een pot nat en vanochten heb ik dat nat weer gescheiden van de pot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Onbenullig: als het een pot nat zou zijn, zou er niet zoveel aandacht aan Van Woldes studie geschonken worden toch? ^^
Klopt. Veel dingen in de bijbel kunnen op verschillende manieren worden vertaald. De Hebreeuwse bijbel bestaat uit om de nabij 8000 verschillende woorden de Engelse bijbel al uit 10.000 keer zoveel. Je snapt dus wel dat veel woorden aan de interpretatie van de vertaler(s) zijn overgelaten. Ook is het zo dat de eerste weet ik zoveel jaren het bijbelse verhaal van vader op zoon werd verteld. Het kan dus ook best dat er fouten zijn in geslopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand gelooft ook nog dat er een mannetje op een wolk met zijn hamer gooit als het bliksemt.
Zo gaat dat, naarmate de mens meer weet wordt de rol van de goden bescheidener.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kennis van mij heeft een zuster en die haar buurmans neef heeft toen ie van een bruiloft naar huis ging op zijn fiets zelf die hamer op z'n kop gekregen,dus dat mannetje zat wel op die wolk!
Wat ik jammer vind aan de redenering van professor Van Woolde, is dat zij uiterst inconsequent is. Zij gebruikt 'scheiden' wanneer het haar uitkomt, maar de plaatsen waar 'bara' niets anders dan 'scheppen' kan betekenen, negeert zij in haar onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In genesis 1 lees je in 1 van de eerste versie: De aarde nu was woest en ledig. Oftewel er was nog helemaal niets dan alleen de aarde.
Hoe kan je dan iets scheiden als er niets is?

God heeft dus de dingen wel degelijk geschapen en later dus een scheiding gemaakt dus water en land, lucht en aarde, dag en nacht.
Maar dat neemt dus niet weg dat hij het water en het land niet heeft geschapen/gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft alles eerst geestelijk geschapen, en dat getransformeerd naar grondstoffelijkheid.
Zijn adem schiep, en schept nog steeds,
De mens heeft hij als laatste geschapen om het voor ons zielen mogelijk te maken ervaring op te doen en dingen te doorleven.