Hoeveel (wettelijke) macht heeft de paus?

Toegevoegd na 11 minuten:
Forbes zet de Paus op plaats 5 in hun top 100 van de meest machtige mensen op Aarde. Maar wat is zijn macht dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Het beste antwoord

De meeste machtige mensen hebben weinig tot geen formele macht.

Obama, de president van de V.S. heeft formeel alleen macht over de V.S. toch luistert vrijwel de gehele wereld naar hem.

Dat geldt ook voor de Paus, hij is baas van vaticaanstad, maar daarbuiten is zijn macht informeel. Vele gelovigen wereldwijd luisteren echter naar hem en naar zijn kerkelijke onderdanen (bsichoppen e.d.). Die informele macht, je invloedsgebied, is wat de Paus zo machtig maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De paus heeft buiten de kerk geen wettelijke macht en dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De paus is staatshoofd van Vaticaanstad en daar heeft hij de volledige wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De katholiek kerk heeft als enige godsdienst de status permanent observer bij de Verenigde Naties. Brandende Kwesties laat zien dat zij met die speciale positie over de hele wereld beslissende invloed uitoefent op terreinen als homoseksualiteit en abortus, met vaak desastreuze gevolgen