Komen engelen ook voor in de Protestantse kerk?

En hoe staan deze t.o.v. de katholieke stroming?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
5K

Antwoorden (4)

Engelen zijn boodschappers van God. Een engel vertelde aan Maria dat zij een bijzonder kind zou krijgen. In dit bijbels opzicht zien protestanten net als katholieken engelen.
In figuurlijke betekenis worden mensen die zonder eigenbelang iets goeds voor een ander doen ook wel beschouwd als engelen. In het woordgebruik zegt die ander dan ook wel eens: Je bent een engel!
Het verschil met de katholieken is denk ik dat wij protestanten engelen niet zien als wezens die om ons heen zweven om ons te behoeden tegen gevaren. Wij doen niet zo mystiek.
Amadea
10 jaar geleden
Ja wel, binnen het protestantisme wordt alleen de aartsengel Michaël (Judas 1:9; Openbaring 12:7) als de enige echte gezien maar ook de engel Gabriël komt voor (Lucas 1:19, 26) in de bijbel. Michaël komt in de christelijke, joodse en in de islamitische kerk voor.

Omdat het christendom uit het jodendom is voortgekomen, is de aartsengel Rafaël in het christendom terechtgekomen maar omdat het boek Tobit als apocrief/deuterocanoniek boek bij protestanten weinig gezag heeft, wordt Rafaël voornamelijk als katholieke engel gezien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Engelen hebben in de protestantse traditie een veel kleinere plaats dan in de Katholieke Kerk. Ze geloven welliswaar dat engelen bestaan, maar besteden er verder toch weinig aan. Zo worden ze vrijwel nooit genoemd in de kerkdienst. Maar er is ook geen interactie tussen mensen en engelen. Protestanten gaan er niet vanuit dat je je beschermengel om hulp kunt vragen, de idee van een beschermengel leeft sowieso niet bij protestanten. Bij Katholieken leeft het bewustzijn van de constante strijd tussen het goede en het kwade, tussen de goede engelen en de kwade (duivel en zijn trawanten). Zoals ook blijkt uit dit mooie Katholieke gebed:

Heilige Aartsengel Michaël, verdedig ons in de strijd;
wees onze bescherming tegen de boosheid en de listen van de duivel.
Wij smeken ootmoedig dat God hem Zijn macht doe gevoelen.
En gij, vorst van de hemelse legerscharen, drijf Satan en de andere boze geesten,
die tot verderf van de zielen over de wereld rondgaan,
door de goddelijke kracht in de hel terug. Amen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
af gezien van de boven staande antwoorden , die ook goed zijn
komen engelen ook voor in versiering van bedehuizen
bijvoorbeeld van oude katholieken kerken die door de tijd protestants zijn geworden
bijvoorbeeld op kerk orgels , ik begrijp dat dit misschien niet helemaal jouw vraag is
maar het antwoord past wel bij je vraag