Welke kerkgemeenschappen trouwen mensen die gescheiden zijn zonder dat de enige gegronde Bijbelse reden; namelijk overspel aan de orde is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Het beste antwoord

In de Protestantse Kerk Nederland mogen gescheiden mensen zonder probleem met een nieuwe partner trouwen. In oecumenische kerkgemeenschappen zal het ook geen enkel probleem zijn. Alleen de strenge groeperingen zullen er misschien bezwaar tegen maken.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. Op welke grond doet de Protestantse Kerk Nederland dit dan?
Amadea
10 jaar geleden
Omdat twee mensen die van elkaar houden en elkaar trouw willen beloven dat ook voor God mogen doen. De reden waarom een eventueel vorig huwelijk stuk is gegaan doet niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het nog wat complexer te maken; dan handelt de PKN toch niet naar hetgeen schreven staat in de Bijbel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het nog wat complexer te maken; dan handelt de PKN toch niet naar hetgeen geschreven staat in de Bijbel?
Amadea
10 jaar geleden
De regels in de bijbel waren van toepassing op de mensen die toen leefden. Als het zoals in Godom en Somorra een losbandige zedeloze bende was, dan was het zeker nodig daar een eind aan te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verschilt het in deze nog welke PKN? Er zijn namelijk vele stromingen in.
Amadea
10 jaar geleden
In de voormalige gewone gereformeerde, hervormde, en lutherse kerken. Die zijn vrij in de leer, en staan open voor nieuwe vormen van kerk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, bedankt voor uw antwoorden, ik ga deze vraag de kerkenraad van de PKN inslingeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Adriaan,
Ik deel je mening. Maar wat dan te doen als de HEERE een heel duidelijk antwoord geeft in het hart wat tegen de Bijbel in gaat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Huuzer, Je helemaal gelijk. Jezus zei dat al wie zich van zijn vrouw laat scheiden, behalve op grond van hoererij, en een ander trouwt, overspel pleegt.” (Mattheüs 19:3-9) (Maleachi 2:13-16)
...en jegens de vrouw van uw jeugd mag niemand trouweloos handelen. 16 Want hij heeft echtscheiding gehaat”, heeft Jehovah, de God van I̱sraël, gezegd; „en degene die zijn kleed met gewelddaad overdekt heeft”. „En GIJ moet U hoeden met betrekking tot UW geest, en GIJ moogt niet trouweloos handelen. Soortgelijke teksten die Jezus gezegd heeft kan je vinden in:
Matheüs 5:31-32
Markus 10:11
Lukas 16:18
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ieder kan hier zijn eigen sausje over gieten (en doet dat ook). Ik denk dat wat Huuzer wil, het voorleggen, beter is dan een discussie uit de weg gaan. Door wrijving komt glans.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allemaal hartelijk bedankt voor de antwoorden!!

Andere antwoorden (3)

Elke kerk waar het niet draait om regels, maar om God en mensen. Dat zijn er helaas niet zoveel. Misschien is het handig een kerk te zoeken met coaching bij je huwelijk? Zo eenvoudig is getrouwd blijven namelijk niet, zoals je blijkbaar ook gemerkt hebt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook evangelische gemeenten etc trouwen mensen die zijn gescheiden om verschillende redenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De enige Bijbelse grond om opnieuw te mogen trouwen is de dood van de echtgenoot(e), zie o.a. Rom 7: 1-4 en 1 Kor. 7: 39. De Rooms Katholieke Kerk houdt zo ongeveer als enige hieraan vast. Alle protestantse geloofsgemeenschappen zijn rekkelijker en laten hertrouwen ook toe na overspel door de echtgenoot(e) en/of na moedwilige verlating. Naarmate de geloofsgemeenschap vrijzinniger is wordt er meer toegelaten, tot elke vorm van hertrouwen toegestaan is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1. Kijk goed waarnaar deze clausule verwijst. Jezus maakt een uitzondering op de regel die echtscheiding verbiedt, Hij geeft géén uitzondering op de regel die hertrouwen verbiedt. Hij had immers net zo goed kunnen zeggen: ‘Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat en een andere trouwt, anders dan om hoererij, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.’ Maar in plaats daarvan heeft Hij gezegd: ‘Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.’
2. Jezus beschrijft in vers 9 een man die zijn vrouw wegzendt en een ander trouwt, deze man pleegt, zo zegt Jezus, overspel. Maar hoe zit het nu met die vrouw, zij is immers onschuldig in dit voorbeeld. Het is de man die haar weggezonden heeft en die een ander heeft getrouwd. Mag zij, als onschuldige nu hertrouwen? NEE: ‘en die de verlatene trouwt, doet ook overspel’
3. Wie vers 9 leest moet ook doorlezen. In deze verzen klagen Zijn discipelen bitter tegen hun Meester. ‘Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.’ Waarom zeggen de discipelen dit? Wanneer echtscheiding zo gemakkelijk is en hertrouwen is toegestaan wanneer er schuldbelijdenis is gedaan, waarom zouden de discipelen dan zeggen dat het beter is om niet te trouwen? Er is geen andere verklaring dan dat de discipelen zien wat Jezus echt bedoeld, namelijk hoe ze zich hebben te gedragen na een echtscheiding (vanwege overspel).
Wanneer hertrouwen soms zou zijn toegestaan dan had Jezus niet hoeven leren dat sommigen zich omwille van het Koninkrijk moet snijden. Hij weet dat dit moeilijk is: ‘Die dit vatten kan, vatte het’ Hij is immers de Redder die meeleeft met Zijn kinderen.
4. Paulus legde Jezus leer uit in 1 Kor. 7. In vers tien zegt Paulus: ’maar de Heere’ Wat gebiedt de Heere? ‘Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide. En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate.’ Paulus zegt dat de HEERE Jezus twee opties geeft aan een gescheiden vrouw: 1. ongetrouwd blijven 2. verzoenen met haar man. Het zou natuurlijk uitermate wreed en onrechtvaardig zijn wanneer Paulus slecht deze twee opties geeft, terwijl Jezus een derde optie zou geven: ’hertrouwen’.