Mijn dochter (12) wil graag moslim worden, wat moet ze hiervoor doen?

Mijn man is 1 jaar geleden gestorven en mijn dochter wil graag moslim worden. Ze zegt dat dit haar steunt met het verlies van haar vader. Ik vind dat goed maar haar vader wilde echt niet dat ze moslim werd. Hij had liever gehad dat ze een boeddhist werd. Wat moet ik nu doen en als de het toch wil wat moet ze dan allemaal doen om moslim te worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd dat ze moslim wil worden omdat dit haar helpt in het verlies van haard vader, terwijl diezelfde vader liever had gezien dat ze boeddhist wordt. Wat zegt ze op die tegenspraak (als je begrijpt wat ik bedoel, want ik weet niet of ik het helemaal duidelijk zeg). Daarnaast zou ik haar adviseren het besluit uit te stellen tot ze een jaar of 18 is.

Antwoorden (6)

waarschijnlijk wordt ze in haar omgeving beinvloed door iemand of iets. of heeft ze iets over de islam op de televisie gezien. het enige dat u nu kunt doen is met haar in gesprek gaan, haar laten uitleggen wat ze van het geloof verwacht, en haar informatie geven over het geloof. ze zal uiteindelijk zelf moeten beslissen welk pad ze kiest. keur het niet te veel af, want dat zal haar van u afdrijven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat ze waarschijnlijk wordt beinvloed door iemand ze zit namelijk in een klas waarvan de helft moslim is maar mijn man wil niet dat ze moslim wordt wat moet ik nu doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg haar ook eens de nadelen uit !
Ik ben niet zeker dat ze weet wat haar te wachten staat, maar ja daar zal ze wel geen oor meer naar hebben, liefde is blind.
Het ontwaken zal des te pijnlijker zijn.
12 jaar vind ik wel erg jong voor zo'n belangrijke besluit, dat waarschijnlijk onder invloed van vriendjes of vriendinnetjes tot stand is gekomen. Ik zou tegen haar zeggen dat ze die beslissing maar moet uitstellen tot ze meerderjarig (of ten minste 16 jaar) is. Dan kan ze haar eigen gang gaan. Tot die tijd zou het veel verstandiger zijn om eens rustig 'rond te kijken' wat er in de (religieuze) wereld allemaal 'te koop' is: er zijn zóveel stromingen en mogelijkheden dat je daarover pas een doordacht besluit kan nemen als je met verschillende geloofsrichtingen hebt kennisgemaakt. Overtuig haar dat het verstandig is om zich de komende jaren eens te verdiepen in de verschillende religieuze stromingen zodat ze een weloverwogen keuze kan maken, zoals haar vader dat gewild had. En laat haar eens kennismaken met verschillende kerken, het boeddhisme en andere richtingen. Als ze van lezen houdt kan dat via boeken, maar ook met behulp van internet, video's, open dagen en bijeenkomsten.

Ik wens je veel wijsheid, want het lijkt me een moeilijke situatie!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed punt, voed haar op en laat haar dit beslissen als ze 16 is. Net als tatoeages!
Als je haar goed ondersteunt en samen met haar een bezoek aan bijvoorbeeld de moskee brengt of iemand die haar alle aspecten van het geloof kan vertellen zul je snel genoeg merken of dit een bevlieging is of niet. Zodra je negatiever reageert op haar 'keuze' zal ze zicht juist af gaan zetten (aangezien haar leeftijd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig, en toch weer niet. Sowieso moet je ervoor zorgen dat het een oprecht besluit is, en niet iets uit groepsdwang. Verder moet je gewoon de volledige openheid in acht nemen. Laat haar haar gang gaan, en zichzelf verdiepen. Wanneer ze het echt iets vind, gaat ze ermee door, en zo niet, dan niet maar heeft ze wel wat maatschappelijke kennis opgedaan. Het is haar besluit, je hebt er zelf niets mee te maken. Ga je haar dwingen, heb je de kans op anti-reacties.

Hooguit kun je er met haar over praten, wanneer je betrokken wil zijn, en vragen waarom bijv. andere levensbeschouwingen haar dan minder aanspreken. Je zou dan ook mee kunnen geven dat verschillende culturen/levensbeschouwingen prima naast elkaar kunnen leven, en wat de levensbeschouwing is die jullie van thuis uit meegekregen hebben.

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat je op 12-jarige leeftijd opeens die interesse ontwikkelt en besluit gelovig te worden. Dus in de gaten houden van de al dan niet aanwezigheid van groepsdruk is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van 12 kan die keuze nog niet uit overtuiging maken. Je kan je kind, net zoals bij piercings en andere ingrijpende zaken, vertellen dat zij die keuze mag maken als ze volwassen is: Op haar 18de heeft zij meer tijd gehad om er achter te komen wie zij is en wat zij echt wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
k zou haar vertellen dat er meerdere geloven zijn.
Dat ze erg jong is om een keuze te maken en alles nog niet goed heeft onderzocht.
Dat is ze zich eerst ook verdiept behalve in de islam ook in het boedishme en Christendom.

Ondertussen kan ze bidden tot God om te vragen dat ze de Waarheid mag leren kennen en af en toe de Bijbel kan lezen of Koran.
Later als ze meerderjarig is kan ze een eigen keuze maken.

Maar wees toch voorzichtig met de Islam, want je kunt je dochter kwijtraken afhankelijk van de stroming.
De Bijbel is ook geaccepteerd in de Islam, maar een ander boek.
Zeker het Nieuwe Testament.