Waarom is de evolutietheorie geen geloof? (zie uitleg)

Ik vind eigenlijk van wel, maar er zijn veel mensen die zeggen van niet. Ik begrijp dat niet helemaal, mede omdat het ook niet is bewezen voor echt 100%. Want als je dingen maar moet aannemen omdat het niet te bewijzen valt, dan geloof je toch dat het zo op die manier ongeveer moet zijn gegaan?
Kan iemand mij dat dan uitleggen? Men neemt zoveel aan en is niet zeker enzo, dat zie/hoor ik vaak hierover.
Ik zie dan niet in waarom je het geen geloof kunt noemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ook in jouw ogen is ook het geloof een theorie die niet is bewezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja geloof is ook niet bewezen.
Darom heet het ook geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, maar voor mij is geloof onzin. En een theorie een onderbouwde stelling.
Cryofiel
14 jaar geleden
@Jeroen1962, een theorie hoeft niet onderbouwd te zijn. Een theorie is een beschrijving van de werkelijkheid. Er zijn zowel bewezen als onbewezen theorieën. De relativiteitstheorie is een voorbeeld van een bewezen theorie. De evolutietheorie is een voorbeeld van een bijna volledig bewezen theorie. De snaartheorie is een voorbeeld van een onbewezen theorie. Daarnaast zijn er natuurlijk theorieën die bewezen fout zijn. De klassieke homeopathie is daar een voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een stelling hoeft niet waar te zijn. (Komt voor mij weer in de buurt van geloven.)
Cryofiel
14 jaar geleden
SNE legt dat heel duidelijk uit in zijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 goeie vraag Koolwitje :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaak en op welke andere manieren komt deze vraag terug?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Rick
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Oke, maar voor mij is geloof onzin. En een theorie een onderbouwde stelling." Volgens jouw eigen logica, jouw geloof in onderbouwde stelling is puur onzin.

Het beste antwoord

De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie maar er zijn mensen die er in geloven :)

Hierbij halen ze vaak het hele verhaal uit zijn eigen context en proberen ze erin argumenten vinden om hun geloof "wetenschappelijk" te bevestigen.

Ze zien dan de genetische transformatie als de manier waarop mensheid is ontstaan.

In feite, genetische transformatie is nog NOOIT - wetenschappelijk of hoe dan ook - geobserveerd. Zeker niet op de niveau van zo'n complex organisme als mens.

Darwin's theorie is geldig alleen binnen de context van biologie, het is een genetische classificatie tabel van de bekende soorten. Lang niet alle soorten zijn bekend, lang niet alle soorten zijn eens ontdekt. Het is een moment opname.

Buiten dit context heeft de evolutietheorie weinig waarde.

Genetisch gezien heeft mens jaren - duizenden jaren, vele vele generaties - nodig om te kunnen evolutioneren. Terwijl de omgeving van de mens verandert veel sneller. Als men voor ontwikkeling en transformatie zo veel tijd zou nodig hebben, zou hij al lang geleden uitsterven.

Uiteindelijk, de evolutietheorie is niet voor niets een theorie. Technisch gezien heeft het absoluut geen verschil met welke andere theorie dan ook. Het kan en mag niet gebruikt worden als een argument tegen andere theorieën.

Maar geloven, ja, men kan en men doet geloven in veel verschillende dingen, inclusief de theorieën.

Waarvan Darwin's theorie is lang niet het meest plausibel.

Toegevoegd na 4 minuten:
PS: volgens genealogie is homo sapiens 200.000 jaar oud. Volgens "uit context gehaalde evolutietheorie" lijkt het alsof mens sindsdien niet veranderd is. Geloof je het zelf? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

de evolutietheorie is geen geloof, maar werkelijkheid. Het is bewezen en dus waar. Dan hoef je er niet in te geloven.. Het is gewoon zo.. Je moet het gewoon aan nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk geloof gaat uit van een bepaald idee, of van een bepaald boek, of van een overlevering.

Voor de evolutietheorie geldt dat niet.

De evolutietheorie is van helemaal *niets* uitgegaan. We zijn blanco begonnen. Vanuit die blanco, onbevooroordeelde toestand zijn we rond gaan kijken.

We hebben levensvormen gezien, en gezien hoe ze zich voortplanten. We hebben gezien hoe erfelijke eigenschappen worden overgedragen van de ouders op de kinderen. We hebben gezien hoe er soms fouten ontstaan bij die overdracht.

We hebben ook gezien hoe zwakkere of onhandigere levensvormen minder overlevingskansen hebben dan sterkere, handigere, of slimmere levensvormen.

Als je dit allemaal combineert, kom je tot de evolutietheorie. De levensvormen die stomtoevallig het beste zijn aangepast aan hun omgeving, hebben een hogere levensverwachting, en kunnen hun genen dus beter doorgeven aan de volgende generatie.

Voor die volgende generatie geldt weer precies hetzelfde. Ziedaar de evolutie.

Wat we hebben gedaan om tot die conclusie te komen is: Kijken en Combineren. Dat is ook bekend als wetenschap.

De dingen die we zo hebben bedacht, hebben we kunnen zien gebeuren in het fossielenarchief. Dat is dus een mooie bevestiging van de evolutietheorie.

Toegevoegd na 6 minuten:
(vervolg in reactie)
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Daarnaast hebben we de evolutietheorie wel degelijk in werking gezien. Niet op heel grote schaal - dus geen verandering van een vis in een zoogdier. Die processen zijn zo langdurig, dat we ze alleen in het fossiele archief kunnen terugzien. Wat we wél hebben gezien, gewoon in de praktijk, is de evolutie van levensvormen die een heel korte generatietijd hebben. Denk daarbij aan virussen en bacteriën. Bij virussen kennen we allemaal de Mexikaanse Griep nog. Bij bacteriën zien we de opkomst van de MRSA-bacterie, of meer in het algemeen de ontwikkeling van resistentie tegen antibiotica bij bacteriën. We zien ook het verdwijnen van die resistentie wanneer wij antibiotica niet al te ruimhartig meer inzetten. Precies wat de evolutietheorie voorspelt. We zien ook de eerste aanzet tot evolutie bij grotere levensvormen. In het Victoriameer zagen we hoe bepaalde vissen zich begonnen te splitsen in verschillende soorten. Recenter kwam het nieuws dat Duitse en Poolse vogels zich aan het splitsen zijn in twee ondersoorten: de ene volgt de traditionele migratieroutes naar Spanje, de andere neemt de kortere route naar Engeland, waar ze worden gevoerd door de mensen. We zien dat de Engelandvliegers al een andere vleugelvorm aan het ontwikkelen zijn. Kortom: evolutietheorie is geen geloof, maar het is een beschrijving van de werkelijkheid die is ontstaan door Kijken en Combineren, en die we daadwerkelijk om ons heen in aktie zien. Evolutietheorie is praktijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dus dat fossielen zijn ontstaan door de zondvloed, door een enorme kracht platgedrukt! En de bomen die nog rechtop staan dwars door zogenaamde aardlagen van miljoenen jaren oud.
Ik vind de zondvloed toch echt een veel betere verklaring voor de fossielen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Wat doe je met de dinosauriërs? Wat vind je van de dateringsmethoden, waaruit duidelijk blijkt dat het ene fossiel veel ouder is dan het andere? En als je dan de fossielen op volgorde legt van gemeten ouderdom, dat je dan een ontwikkeling ziet? En van de voorbeelden van hedendaagse evolutie die ik noem? En natuurlijk kan het altijd zijn dat we het toch bij het verkeerde eind hebben. Net zo goed als het zou kunnen dat de maan van kaas is gemaakt - zou kunnen toch? Maar wat is nu waarschijnlijker - zomaar een wild idee, of een combinatie van alles wat we hebben ontdekt door Kijken en Combineren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie de dvd van kent hovind, legt het uit over de dinasaurussen en fossielen. Te lang verhaal voor mij om uit te leggen. Ben niet alles met hem eens maar dat lijkt mij heel logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou kunnen ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een plusje, ik vind dat je het mij wel duidelijk uitlegd allemaal.
(Ook al ben ik het er dan niet helemaal mee eens, ik snap je wel nu)
Cryofiel
14 jaar geleden
Die Hovind is een nogal controversieel figuur. Zelfs creationisten mogen hem niet. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind .
Cryofiel
14 jaar geleden
Dank voor je plusje, heel fideel van je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat hij controversieel is, maar zijn wetenschappelijk onderzoeken kloppen volgens mij wel.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, die kloppen ab-so-luut niet! Lees maar eens de kritieken die alleen al op die Wikipedia-pagina worden genoemd. Als zijn "wetenschappelijke" onderzoeken zouden kloppen, zou de wetenschap de evolutietheorie al hebben afgewezen, of op z'n minsta aangepast. Zo werkt dat in de wetenschap. Aangezien de wetenschap nog steeds 100% achter de evolutietheorie staat, kunnen we onze conclusies trekken over de "wetenschappelijke" kwaliteiten van Hovinds onderzoeken.
Rieneke1
14 jaar geleden
dikke plus cryo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Cryofiel, ik begrijp de strekking van je antwoord en ik ben het in grote lijnen met je eens, echter je begint met dit stuk:
_________________________________________________
Elk geloof gaat uit van een bepaald idee, of van een bepaald boek, of van een overlevering. Voor de evolutietheorie geldt dat niet. De evolutietheorie is van helemaal *niets* uitgegaan. We zijn blanco begonnen. Vanuit die blanco, onbevooroordeelde toestand zijn we rond gaan kijken.
_________________________________________________ Het kan aan mij liggen, maar On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life. is toch echt een boek. Dan over het van 'niets' uitgaan, er waren wel degelijk al theorieën en ideeën voor Darwin, dus geheel onbevooroordeeld kun je hem zeker niet noemen. Dit alles neemt niet weg dat veel dingen die hij geschreven heeft blijken te kloppen en zeer waardevol zijn geweest (en nog zijn) voor de wetenschap. Wat ik eigenlijk een beetje mis is waarom we nog steeds over de evolutietheorie spreken en niet over bijvoorbeeld de 'Wet van Darwin'. Is je bewering dat de wetenschap van nu nog steeds 100% achter de theorie staat dan ook wel correct? Ik bedoel de theorie klopt zeker voor het grootste deel, maar 100%? Ik meen gelezen te hebben dat er toch wel degelijk dingen doorontwikkeld zijn in het denken over hoe evolutie werkt.
Cryofiel
14 jaar geleden
The Origin of Species is inderdaad een boek. Wetenschappers "geloven" echter niet in de evolutietheorie omdat dat boek er is. Ze zijn geen blinde aanhangers van dat boek. Wetenschappers "geloven" in de evolutietheorie omdat datgene wat in het boek staat, bij controle waar bleek te zijn. Vergelijk het met de bewering dat het vandaag regent. Als ik onbevooroordeeld naar buiten loop en constateer dat het regent, is dat een observatie. Als ik over deze observatie een boek schrijf, "Over de Regen op Vrijdagochtend", kun jij dat boek lezen. Als jij mijn boek leest in jouw studeerkelder, en puur op grond daarvan gaat geloven dat het regent, dan ben jij een gelovige (of erg goed van vertrouwen). Als jij mijn boek leest, daarin leest hoe ik tot mijn conclusie ben gekomen, het eens bent met mijn methode, vervolgens naar buiten loopt, en daar dezelfde constateringen doet als ik, dan ben je geen gelovige meer, maar een wetenschapper. En natuurlijk ging ook Darwin uit van alles wat er in zijn tijd reeds bekend was. Als iedereen alles voor zichzelf helemaal opnieuw zou moeten bedenken en uitvinden, zouden we geen steek verder komen. Ook dat is wetenschap: combineer nieuwe observaties met alles wat we al weten. Niets staat op zichzelf! Was het niet Newton die, toen hij werd geprezen over zijn zwaartekrachtstheorie, zei dat hij alleen maar zo ver heeft kunnen zien doordat hij op de schouders van reuzen stond? (Die reuzen waren zijn wetenschappelijke voorgangers. Newton maakte zichzelf met deze uitspraak relatief klein, hij gaf de meeste eer aan die "reuzen".)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, duidelijk, nu begrijp ik beter hoe je het bedoelt. Regent het trouwens echt? ;)
Geloof en wetenschap staan op gespannen voet met elkaar... Ook hier dus... Daarom dat mensen het niet GELOVEN... Er zijn geen bewijzen voor de evolutieTHEORIE, daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je deze vraag ZELF niet al eens eerder gesteld? Wat heb je met de antwoorden op die vorige vraag gedaan, als je dit nu nogmaals moet stellen?

Wetenschap zegt hoe dingen zijn.

Geloof zegt hoe dingen horen te zijn.

Geen enkele wetenschap is 100% bewezen, ook zwaartekracht niet. Dat is inherent aan de wetenschap - het besef dat er altijd iemand kan zijn die ontegenzeggelijk bewijs vindt voor het tegendeel. Behoorlijke wetenschap kan je zelfs precies vertellen wát bewijs zou zijn voor het tegendeel, mocht je gericht willen zoeken.

De evolutietheorie is niet 100% bewezen, dat is absoluut waar. Maar de evolutietheorie geeft wel een heel mooie verklaring voor vondsten uit de paleontologie, biomechanica, virologie, embryologie, genetica, taxonomie, en andere biologische velden. Het verklaart de samenhang tussen al deze dingen.

Het is bewezen binnen een redelijke foutmarge. Het verklaart zoveel binnen de biologie, het levert zelfs testbare voorspellingen die hebben geleid tot bijvoorbeeld de vondst van het fossiel Tiktaalik in 2004. Het is zelfs in de natuur waargenomen met een kleine hagedissenpopulatie op een eiland die sinds hun plaatsing op dat eiland in 1971 sterk afweek van de populatie waar zij vandaan geplukt waren - zoverre dat er zelfs geheel nieuwe organen ontstaan zijn die hun aantoonbare voorouders niet hadden.

"Bovendien vraag ik me af waarom je specifiek de evolutietheorie eruit pakt. En niet kwantummechanica, of relativiteit, of de atoomtheorie, of al die andere wetenschappelijke theoriën waar de moderne maatschappij van opgebouwd is."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat heb ik gesteld, maar die was toch weer net ietsjes anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de verklaring van de Bijbel in alles toch het beste, en je krijgt er ook nog eens antwoorden op de levensvragen bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke verklaringen? Waar komen verschillende soorten vandaan? - Een geleidelijk, nog altijd durend proces van kleine aanpassingen in het nageslacht waar selectie op plaatsvind.
- God heeft ze gemaakt. Waar komen regenbogen vandaan? - Het is een eigenschap van licht als gevolg van de verschillende snelheden door diverse mediums van het licht waardoor refractie plaatsvind.
- God heeft ze gemaakt. Zo zie ik een heleboel antwoorden op vragen wie verantwoordelijk is, maar nauwelijks inhoudelijke antwoorden volgens welk proces dit precies is gebeurt. Vervolgens zijn er mensen die beweren dat hun god aan bepaalde regels gebonden is - zoals dat hij bijvoorbeeld geen gebruik mag maken van een simpel en logisch concept als bijvoorbeeld evolutie om verschillende diersoorten te ontwikkelen, ondanks dat dit de resultaten van zijn werk niet minder majestueus zou maken. In feite leg jij op die manier je eigen godheid beperkingen op. Antwoorden op levensvragen zijn leuk, maar daar zijn natuurlijk ook andere bronnen voor, en eigen ervaring speelt daar ook een hoop in mee. En ik heb nog altijd geen antwoord op de laatste alinea: "Bovendien vraag ik me af waarom je specifiek de evolutietheorie eruit pakt. En niet kwantummechanica, of relativiteit, of de atoomtheorie, of al die andere wetenschappelijke theoriën waar de moderne maatschappij van opgebouwd is." Het zijn allemaal theoriën. Waarom de fixatie op degene uit de biologie? Weet je dan niet dat bijvoorbeeld zwaartekracht een heel stuk minder sterk staat qua bewijsvoering? Ik bedoel, van de zwartekrachttheoriën die tegenwoordig rondgaan (relativiteit), wéten we dat deze niet klopt - hij geeft namelijk antwoorden in het oneindige, wat duidelijk weergeeft dat er iets niet klopt. Hij blijft echter gebruikt worden. En ik hoor je niet tekeer gaan tegen zwaartekracht.
Ik vind dat je gelijk hebt. Want wat moet Darwin met de vraag waar het leven vandaan komt? Hij beschrijft een opeenvolging van speciae en wel zo dat het hem toeleek dat de best passende de grootse kans heeft op nakomenschap. Niet de oorsprong. Darwin kan ook niks met breuken in de evolutie door catastrofes bijvoorbeeld. En laat staan met de moderne tijd waarin de mens niet langer een passief wezen is binnen de natuur maar één die zowat alles naar de hand zetten kan.
Maar je moet Darwin in zijn tijd lezen. En dat zouden zijn aanhangers ook eens moeten doen. Willen ze het debat technisch gezien overleven.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De evolutietheorie van vandaag is niet degene die Darwin heeft opgesteld. Alle respect voor die man, maar de laatste 127 jaar heeft hij bitter weinig toegevoegt aan onze kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oei, dat is wel een gedurfde veronderstelling..
Cryofiel
14 jaar geleden
@nmd, de evolutietheorie gaat - oh verrassing - over *evolutie*. De evolutietheorie zegt NIETS over het *ontstaan* van het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 nmd.
Door Charles is dat hele gedoe begonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door Charles? Het was Carolus Linnaeus die begon met het in groepen classificeren van organismen op basis van gelijkenissen, en die groepn weer ophing in grotere groepen op basis van gelijkenissen, etc. Darwin heeft toevallig een behoorlijke verklaring voor deze classificaties gegeven. Gelijktijdig, overigens, heeft ook Alfred Russel Wallace dezelfde conclusie getrokken. Echter, hij had veel minder tijd gestoken in daadwerkelijk experimenteren, en zijn zaak wat minder compleet gebracht.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, Charles is de eerste die er een boek over heeft uitgegeven. Dat deed hij alleen maar omdat iemand anders (Wallace) dezelfde theorie had ontwikkeld, en hem voor dreigde te zijn. Zoals bij zoveel wetenschappelijke doorbraken, was ook de evolutietheorie een doorbraak die "in de lucht hing". Het menselijk inzicht was zo ver voortgeschreden dat de ontdekking van de evolutietheorie onvermijdelijk was. Stel dat iemand zowel Darwin als Wallace had vermoord, dan was er wel iemand anders geweest die binnen enkele jaren hetzelfde idee zou hebben gepubliceerd. Op een gegeven moment is een bepaald nieuw inzicht onvermijdelijk. Je kunt proberen het tegen te houden, je kunt het ontkennen - maar dat inzicht komt er, hoe dan ook.
Elke wetenschappelijke theorie begint met een aanname in het hoofd van de onderzoeker.
De wetenschapper staaft zijn theorie door voorspellingen te doen en te toetsen om te zien of de wereld zich naar de theorie gedraagt.
Verder is er niet zo heel veel verschil tussen wetenschappers en gelovigen, beiden zien vooral bewijzen van wat ze geloven/ aannemen; dat is nu eenmaal een menselijke eigenschap.
Zelf hecht ik meer geloof aan de evolutie dan aan Thor, Zeus, Baäl en alle anderen, maar als je de evolutietheorie een geloof wil noemen dan zie ik niet dat je dat niet zou mogen; mijn zegen heb je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Mede gezien het feit dat de mens de natuur beinvloeden kan en daarmee nieuwe soorten kan maken en in stand houden, de fossielen die gevonden zijn,het reproduceren van eenvoudige aminozuren uit een brij van elementenen een hoge stroomstoot is het niet alleen bewezen dat niet alleen de evolutie geen theorie meer is maar een feit maar ook dat het leven ontstaan is door een toevallige mix van elementen en energie.
En dat is 1 reden dat het geen geloof is,de andere reden is dat er geen stipfiguur(almachtige) in voorkomt die uit niets van alles kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de fossielen vind ik de zondvloed een echt veeeeeel betere verklaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor ik ook(echt niet dus ) daarom zijn er dan ook fossielen gevonden in steenkoollagen op 3 km diepte, hoe deze daar gekomen zijn is helemaal niet van belang, er bestaat geen overtuigender bewijs voor de evolutie dan juist de fossielen van planten en dieren die zich uit dergelijke fossielen ontwikkeld hebben en waarvan de bloedlijn nu nog te zien is .
Er zijn verschillende niveaus van wat mensen de evolutietheorie noemen:

Niveau 1: feitelijk bewezen evolutionaire veranderingen. Dit heeft het niveau van theorie ver overstegen.

Niveau 2: de theorie dat alle soorten uit gezamenlijke voorouders zijn ontstaan. Het bewijs hiervoor is vaak getoetst en is erg sterk gebleken.

Niveau 3: vele theorieën over hoe bepaalde soorten uit andere zijn ontstaan. Dit gedeelte wordt met enige regelmaat herzien, getoetst en aangepast. De exacte geschiedenis van evolutie is nog onbekend, en derhalve uitermate geschikt voor het ontwikkelen van theorieën.

Niveau 4: de hypothese dat alles toeval en ongericht veranderd, zoals die door atheïstische gelovigenwordt beleden en verkondigd.

De eerste 3 niveaus zijn wetenschap, variërend van feit tot werkhypothese.

Niveau 4 gaat alle wetenschap te boven. Nooit is aangetoond dat evolutie doelloos is, en dit strookt niet met selectie. Selectie is immers alleen doelgericht mogelijk. De enige "doelloze" evolutie is de zogenaamde neutrale drift, die de meeste wetenschappers niet als evolutie zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed overzicht, waarvoor +1. Toch een opmerking over punt 4. De hypothese is inderdaad dat wijzigingen in het DNA ongericht gebeuren. Een nakomeling verandert in een willekeurige richting. Vaak zal dat een dodelijke richting zijn. Het embryo is al niet levensvatbaar. Deze wijziging gaat meteen verloren. Vaak ook zal de wijziging nadelig zijn. Het individu dat met deze wijziging is behept, zal snel sterven. Soms, heel soms, zal het een positieve wijziging zijn. Het individu dat zo'n wijziging draagt, zal meer nakomelingen krijgen dan andere individuen. Zo zal deze ene wijziging zich verspreiden over de populatie. De hele populatie zal veranderen; dit noemen we evolutie. De wijziging op zich is ongericht. De selectie gebeurt door de omgeving. Neem bijvoorbeeld een beer. Als het klimaat kouder wordt, zal een pup die toevallig veel lichter gekleurd is, een groot voordeel hebben bij de jacht. Hij valt immers minder op in de sneeuw. Op die manier is een ongerichte verandering toevallig voordelig, en zullen de beren na verloop van tijd steeds witter worden. Verandert het klimaat later weer terug naar een warm klimaat, dan zal een ijsbeer die toevallig een bruinige vacht heeft, juist in het voordeel zijn. Op die manier evolueren de beren mee met de eisen die de omgeving aan hun kleur stelt. De veranderingen in de vachtkleur zijn dus puur toevallig, en ontstaan ongericht. Het is de omgeving (sneeuw vs. bos) die, uit al die toevallige veranderingen, één bepaalde richting bevoordeelt. Zo ontstaat uit een ongerichte serie veranderingen toch een gericht evoluerende soort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wéér die niveau 4 ertussen. De enige plek waar ik die niveau 4 echt ben tegengekomen, is bij tegenstanders van de evolutietheorie, die op die manier proberen de theorie in discrediet te brengen. Geen serieuze bioloog die het stukje "selectie" uit de theorie haalt, en selectie is natuurlijk alles behalve willekeurig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel,
Je hebt gelijk dat mutaties willekeurig zijn, en het gerichte deel van evolutie zit in selectie. De combinatie van toeval en selectie (evolutie) is als geheel GEEN willekeurig proces! Simplynotedit,
Ik ben een SERIEUZE BIOLOOG en ik heb moeite met mensen die MIJN vakgebied misbruiken voor hun religieuze doeleinden! Een simpel voorbeeld is het spelletje Yathzee!
Je gooit met een dobbelsteen (toeval) en je selecteert de goede resultaten. Als je met 5 dobbelstenen werpt heb je gemiddeld 1 in de 1296 worpen Yathzee (5 keer hetzelfde getal). Doordat je echter goede delen van worpen opzij kunt leggen wordt 5 keer dezelfde ogen veel vaker dan 1 keer per 1000 worpen gehaald. Dit is een sterk vereenvoudigd, maar een goede beschrijving van evolutie. Voor meer over evolutie en ontwerp zie
http://www.kennislink.nl/publicaties/met-evolutie-kun-je-slimmer-eiwitten-ontwerpen
of
http://www.groenrondballetje.nl
De evolutietheorie is niet 100 procent bewezen. Dat is waar. Maar wel voor 98 procent. Creationisme is voor 0 procent bewezen. Dat is een verschil waar ik wel mee uit de voeten kan. Geloven is iets voor waar AANNEMEN en wetenschap is onderzoeken hoe iets waar zou kunnen zijn. Zodra iers vooe 100 procent zeker is, is het voor wetenschap ook niet interessant meer. Het gaat juist on de zoektocht en de manier waarop je dat doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam zegt het al: THEORIE! Wanneer is iets waar? Als feiten en omstandigheden kunnen aantonen dat het ook zo is. Als herhaling van bepaalde handelingen 100% dezelfde uitkomst geven. Het is niet gehuld in vage beschrijvingen en aanduidingen van tijd, die niet te bevatten zijn.
Spreken over een oerknal, waarbij er regelmaat, wetten, orde en schoonheid is voortgekomen, grenst aan de reinste stommiteit. Heb je na een explosie ontdekt dat het er beter uitzag als ervoor? Gezond verstand!
Darwin is met die theorie begonnen. Geloofde hij zelf in het bestaan van een Hogere Intelligentie die het allemaal gemaakt heeft? Neen!
De evolutietheorie is een troost die men gebruikt daar niet in te geloven.
Slaap maar lekker door!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
@Piertje, voordat je dit soort onzin neerzet, eerst even de andere antwoorden en reacties doorlezen. Dan zie je wat "theorie" daadwerkelijk betekent - namelijk iets heel anders dan wat jij ervan maakt. Dan zie je dat niet alles 100% dezelfde uitkomst hoeft te hebben. Zijn onze beschrijvingen van een regenbui verkeerd, omdat niet bij elke bui alle druppels in dezelfde volgorde op precies dezelfde plaatsen vallen? Heb je ooit gelezen waarom er toch structuur kon ontstaan na een explosie? Doe dat eens! Verdiep je eerst ergens in voordat je iets afkraakt. Zo niet: slaap lekker door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens cryofiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cyrofiel
Jij gelooft zeker dat na de aardbeving in Haiti en een bom ontploft is het er beter uitziet? Hoe DOM kan je zijn? Discussie met iemand die zo denkt is wasted of time!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@piertje Je bent nog van de ongeschoolde schare die meent dat het woord 'theorie' de volgende betekenis heeft:
sprookje, verzinsel, en *dus* in het geheel niet echt waar. Doe een investering in een woordenboek en lees wat het woord 'theorie' werkelijk betekent. Of lees het op wikipedia. Een goede theorie doet toetsbare voorspellingen. TOETSBARE!!
DAT is het verschil met de sprookjes van gelovigen. Als iets echt TOETSBAAR, is dan weet je niet zeker wat eruit komt. Anders hoef je niet te toetsen. Elke uitkomst, negatief of positief, voegt iets toe aan de menselijke kennis. Gelovigen weten alles al zeker en hoeven niet te toetsen. Denken ze. Hoe blind en dom kun je zijn?