Op dag 4 schiep god de zon, hoe kan het dat dat op dag 4 is gebeurd, terwijl er geen dagen voorbijgaan zonder zon..?

Vraag me gewoon af hoe god die eerste 3 dagen heeft kunnen "opmeten" zonder de dag en nacht te creëren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
4.2K
Amadea
11 jaar geleden
Die vraag kan alleen de Schepper beantwoorden.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat heb je als je god bent dan kun je alles als je dat wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zorg ik dat de schepper mij daarop antwoord geeft?
Amadea
11 jaar geleden
Schijnbaar weet wikipedia dat....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag gaat uit van een onbewezen veronderstelling.
De vraag mag niet van een stelling of veronderstelling uitgaan, tenzij deze wordt onderbouwd en de vraag zelf een kennisvraag is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wiki citeert hier gewoon de bijbel Amadea...., de bron staat er in ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemd eigenlijk, er zijn zoveel onwerkelijkheden in dat boek. Toch zijn er miljoenen volwassen mensen die er daadwerkelijk nog in geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Robin: daarom heet het ook geloven en niet weten en bewezen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is alleen een vraag, ik heb respect voor elke geloofsovertuiging, en om te reageren op momopoli, er kan niks bewezen worden uit de bijbel, dus dab zou ik helemaal niks over dit onderwerp mogen vragen...

Het beste antwoord

Hij had op dag 1 al licht geschapen en zelfs al dag en nacht gemaakt (vraag me alsjeblieft niet hoe).

Dag 1
God scheidde licht en duisternis. Het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht.
Dag 2
God schiep het hemelgewelf, het uitspansel, dat de watermassa onder het gewelf scheidde van het water erboven.
Dag 3
God liet het water samenvloeien. Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. Voorts liet God zaadvormende planten en bomen ontkiemen.
Dag 4
God schiep de lichten aan het hemelgewelf, zon, maan en sterren als markering voor seizoenen, dagen en jaren. Het grote licht (de zon) om over de dag te heersen, het kleine (de maan) om over de nacht te heersen.
Dag 5
God liet het water wemelen van levende wezens, en boven de aarde liet hij vogels vliegen. En God zegende hen, opdat de vogels en de vissen talrijk zouden worden.
Dag 6
God schiep de landdieren

Toegevoegd na 17 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheppingsverhaal_%28Genesis%29#Scheppingsweek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar waar kwam dat licht dan vandaan? Als de zon pas op dag 4 werd geschept ..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is maar een scheppingsVERHAAL Luna. Net als heel veel andere boeken. Maar goed dat is een andere discussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik al zei Luna: "VRAAG ME ALSJEBLIEFT NIET HOE...."

Andere antwoorden (1)

Tsjaa...
Helaas blijft een antwoord hierop een mysterie.. Logica en religie gaan niet samen.

Je zou dan bijvoorbeeld ook kunnen vragen; hoe het komt dat de mens precies weet wanneer God op welke dagen de wereld heeft geschapen, terwijl de mens in die eerste dagen niet bestond.
Of hoe het komt dat elk mens door God geschapen wordt, terwijl je ziet dat een kind uit een moeder komt?

Relgies kunnen niet wetenschappelijk geformuleerd worden. Dat is de kracht namelijk van een religie. Het onbekende , onaantastbare en het onbegrijpelijke, dat is.... God.
Als je wetenschappelijk een antwoord wilt weten op deze vraag, wat dus eigenlijk "niet hoort" zou ik bijvoorbeeld denken aan dat de "tijd" langer bestaat dan onze zon. Namelijk vanaf de Big Bang. Maar deze kennis is vanaf de middeleeuwen pas ontwikkeld en niet tijdens het scheppingsverhaal.

"Dagen" zijn ACHTERAF ontstaan in ons begrip aan tijdsaanduiding. Een goed voorbeeld hiervan is ook de vraag; hoe men komt aan jaren "voor Christus". Zie vraag hieronder.

De "dagen" zijn dus pas toegekend (of waargenomen?) door de auteurs van het scheppingsverhaal. Die hun zintuigelijke waarneming(schattin van tijd in dagen) van de schepping beschrijven. God heeft dat scheppingsverhaal niet geschreven.

Waarom de zon na de aarde op dag 4 is onstaan zou je je moeten verplaatsen in die tijdsgeest..
Mensen hebben tot ver in Middeleeuwen gedacht dat de aarde vierkant was en dat de zon bewoog om de aarde, en niet andersom. De zon ging letterlijk op, en onder. De aarde was het centrum van bestaan. En niet de zon.
Met "hun logica lijkt het enigzins begrijpelijk dat daardoor de aarde eerder bestond dan de zon.
Nu had Copernicus eeuwen later voor een revolutie gezorgd door te beweren dat de aarde rond is en dat de aarde draait om de zon... Wat vervolgens de kloof vergrootte tussen wetenschap en religie.

Www.goeievraag.nl/Vraag/400946