Waarom zijn er niet of nauwelijks ongelovigen in islamitische landen?

Vele ongelovigen zijn ex-christenen en ex-boedhisten. Toch heb ik het nog nooit gehoord dat er een ex-moslim is die ongelovig is geworden.

11 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Turkije is 0.9 % atheist en 2.3% agnost. Samen 3.2% van de 75 miljoen is ruwweg 2,4 miljoen mensen die niet (meer) in de Islam geloven. Daarnaast gaat zo’n 24.5% nooit naar de moskee…Bron: wikipedia
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb je in sommige landen gewoon het probleem dat je geen afvallige MAG zijn, maar dat heel veel mensen gewoon stiekem niet geloven. Tik ook eens op Google in 'ex-moslims'. Misschien vind je dan ook wel iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De officiële cijfers uit die gebieden zijn heel erg misleidend. Als je gevangenisstraf en zelfs de doodstraf riskeert door openlijk atheïstisch te zijn leer je wel je mond te houden. Dat geld overigens ook voor christelijke landen. In de VS bijvoorbeeld kwamen bij een onderzoek (heb geen zin om te googelen) zelfs veroordeelde pedofielen als betrouwbaarder uit de bus als atheïsten in de opinie van de onderzochte mensen. Openlijk atheïstisch zijn kan je ook daar je carrière kosten (om nog maar te zwijgen van politieke ambities). Er zitten heel wat mensen in kerken/tempels/moskeeën/etc. die volslagen ongelovig zijn en alleen maar ja en amen zeggen om vooral geen last te hebben van de (veel te vaak gewelddadige) reacties van gelovigen.

Antwoorden (3)

Ik heb het wel gehoord. Sterker nog, ik ken hier in Nederland ook een aantal moslims die nog voor de vorm aan wat tradities meedoen maar eigenlijk niet geloven. Zo zijn er ook in islamitische landen natuurlijk veel niet-gelovigen te vinden. Alleen ze schreeuwen dat niet van de daken. Dat kan verschillende redenen hebben, waarvan de onderste twee de belangrijkste zijn:

1) Sociale druk van de omgeving: Een vergelijkbare druk met die uit de de jaren 50 á 60 van de vorige eeuw het in het - toen nog overwegend christelijke - Nederland. Destijds was het 'not-done' om toe te geven dat je wel braaf elke zondag naar de kerk ging, maar al lang niet meer in welke god dan ook geloofde. Als je dat wel deed werd je niet zelden verstoten uit de gemeenschap en zelfs uit je familie en vriendenkring. De emancipatie van de niet-gelovigen in christelijke landen loopt dus wat voor op de emancipatie van de niet-gelovigen in islamitische landen.

2) Het kan levensgevaarlijk zijn: in streng islamitische landen wordt een citaat uit de Koran misbruikt om afvallige moslims en hun gezinnen te vermoorden of andere gruwelijke dingen aan te doen. Je ziet dat zelfs een aantal bekende ex-moslims die gevlucht zijn uit hun land en daarna openlijk de islam hebben afgewezen, ook in het 'vrije' Westen moeten vrezen voor hun leven.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik ben nog even gaan spitten en geloofsafval in de islam heet Ridda (zie bron 1). In de meeste islamitische landen is geloofsafval (van de islam) verboden en strafbaar. De volgende sancties zijn van toepassing (maar worden niet altijd consequent opgelegd):

(onvolledige lijst)
Afghanistan – doodstraf
Bahrein – verboden en strafbaar
Egypte – doodstraf
Irak – doodstraf
Iran – doodstraf
Jemen – doodstraf
Koeweit – doodstraf
Libanon – verboden en strafbaar
Maleisië – verboden, gestraft met boete, gevangenis en geseling (in 5 van de 13 provincies)
Mauritanië – doodstraf
Nigeria – verboden en strafbaar (in 12 van de 37 provincies)
Pakistan – doodstraf (vanaf 2007)
Qatar – doodstraf
VA Emiraten - doodstraf

Dus ja, ik snap dat je daar niet te koop mee loopt, zeker in islamitische landen. Maar ook in Nederland is het niet ongevaarlijk om openlijk afvallige moslim te zijn, getuige een artikel in Trouw (zie 2e bron):

"Hegener citeert arabist Hans Jansen: „Zelfs tegen hun beste vrienden en hun ouders durven twijfelaars hun twijfel niet te uiten want ze kennen de regels van de islam over afvalligheid en uittreden: daarop staat de doodstraf."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn meer dan 50 landen waar de Islam de grootste religie is. Met een lijstje landen komen waar geloofsafval strafbaar is en dan zeggen (ik weet het, je citeert wikipedia) dat dat de meest Islamitische landen zijn verteken je wel een objectief beeld. Vooral als er bijstaat dat sancties niet altijd worden opgelegd. Landen als Maleisie en Nigeria waar het in de minderheid van de provincies strafbaar is horen wellicht ook niet echt in het lijstje?
Er ontstaat zo een eenzijdig beeld van zowel de Islam als van de landen waar de Islam de hoofdgodsdienst is. Jammer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat het een eenzijdig beeld schetst. Je reactie gaat alleen over mijn toevoeging, dus ik vind je reactie wel wat eenzijdig. Ik begon bewust met het argument van de sociale druk; dat geldt wel voor alle islamitische landen en ook voor sociale groepen daarbuiten. De aanvulling over dat het gevaarlijk is is m.i. wel valide omdat er bij vermeld staat dat het een onvolledige lijst betreft en dat het niet in alle gevallen wordt opgelegd. Ook je punt over de provincies in Maleisie en Nigeria staat er keurig in. Los van al die nuanceringen is het een reeel gevaar als je openlijk afstand neemt van de islam. De kans dat je dat moet bekopen met mishandeling en/of de dood is zeker een factor die meespeelt als je ziet dat er weinig islamieten openlijk uitkomen voor hun ongelovigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OK, zijn we het niet eens. Geen punt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat we het juist wel eens zijn over dat alleen het lijstje een eenzijdig beeld zou hebben geschetst ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me af of dit lijstje wel zo eenzijdig is. Als je het plaatje (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Islam_by_country.png) erbij pakt dan kun je stellen dat het merendeel van de echt islamitische landen bepaald niet vriendelijk zijn voor geloof verlaters. Daarnaast vraag ik mij af of het klopt dat er 50 landen zijn waar de islam de grootste religie is want het plaatje geeft alle landen waar 10% de bevolking islamitisch is. Ik heb ze niet geteld maar dat lijken er mij geen 50. Daarnaast, maar dat is persoonlijk, kan ik geen enkel begrip op brengen voor het zetten van straffen op het feit dat je er andere denkbeelden op nahoudt. Dit geldt overigens niet alleen voor godsdienst maar ook voor b.v. politiek. Helaas heeft niet alleen de islam die kwaliteit. Ik zie daarom ook geen enkele reden om over dit soort zaken "genuanceerd" te gaan discussieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan durven ze nog te zeggen van zichzelf dat Moslims niet gewelddadig zijn.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och, moslims an sich zijn niet gewelddadig. Verreweg de meeste mensen uit islamitische landen zijn vriendelijke rustige types net als jij en ik. Helaas wordt uit naam de de Koran veel ellende veroorzaakt, vergelijkbaar met de golf aan moorden en onderdrukking die in het verleden uit naam van het christelijk geloof over de wereld raasde.
De Islam is een relatief jonge godsdienst, zo'n dikke 600 jaar jonger dan het Christendom.
Als je 600 jaar teruggaat in de jaartelling waren er in de westerse landen ook zo goed als geen ongelovige christenen (lees katholieken).
Er zal eerst een figuur van het soort Luther moeten opstaan, om daar verandering in te brengen.
Zodra moslims emigreren naar westerse landen zie je dat vele moslims hun geloof de rug toekeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een soort Luther opstaat worden het toch alleen maar een ander soort moslims? Voor een buitenstaander zit er ook weer niet zo veel verschil tussen katholieken en protestanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luther zelf wilde zich niet eens zozeer afscheiden, alleen maar wat punten bespreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het christendom is ook bepaald geen 2000+ jaar oud. Zo heel veel ouder dan islam is het niet. Zelfs de bijbel werd pas bekrachtigd op het concilie van Carthago in 419. Islam begon al zo'n 200 jaar later aan zijn opmars.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Roepi: We kunnen strijden wat we willen, maar het christendom is toch wel in de eerste eeuw begonnen, dat kunnen we uit allerlei bronnen vaststellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het christendom uit de eerste eeuw (wat overigens nog veel minder een eenheidsworst was dan nu) lijkt in de verste verte niet op het christendom van nu of zelfs maar dat uit de 3e en 4e eeuw. In die zin heeft islam een veel betere, snellere en meer efficiënte start gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het christendom uit de eerste eeuw (wat overigens nog veel minder een eenheidsworst was dan nu) lijkt in de verste verte niet op het christendom van nu of zelfs maar dat uit de 3e en 4e eeuw." Dat zegt ook niemand. Het is voortdurend in ontwikkeling, logisch dat het niet hetzelfde is. Geld evengoed voor de islam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt roepi, net als elke religie is ook het christendom als sekte begonnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er eigenlijk wel verschil tussen een (geaccepteerde) religie en een (veelal niet geaccepteerde) sekte? De een is gewoon groter dan de andere, maar verder zie ik niet zoveel verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij niet Widar, want een sekte is "een geloofsgemeenschap met opvattingen en gebruiken die zich onderscheiden van overige geloofsgemeenschappen die behoren tot dezelfde stroming als de sekte". Dus een sekte is altijd een afwijking van een gangbare religie. Totdat ze inderdaad zo groot zijn geworden dat ze een stroming op zich zijn geworden. Dan krijgen ze weer met hun eigen sekten te maken. Elke religie is dus ooit een sekte geweest, maar niet elke sekte wordt een religie. Gelukkig maar :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een definitie die gebaseerd is op het accepteren van grotere sekten als religies. Met mijn reactie ging ik dus voorbij die gangbare definitie. Maar ook als je die definitie wel hanteert, dan nog kun je de grote religies wel als sekte zien, want ze wijken af van hun soortgenoten. Zo wijkt het christendom bijvoorbeeld lichtelijk af van het jodendom en van de islam, terwijl ze wel alledrie abrahamitische geloven zijn. Ten opzichte van elkaar zijn ze evengoed sekten. Wat mij betreft is elke religie een sekte dus, de een wat groter dan de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van Widar, "Dat zegt ook niemand. Het is voortdurend in ontwikkeling, logisch dat het niet hetzelfde is. Geld evengoed voor de islam" Volgens mij ontbreekt in de islam sinds de oprichting iedere ontwikkeling. Voorbeeld, de positie van de vrouw in de islam is nu niet anders dan toen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mullog: net als bij de SGP bedoel je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Mullog: Dat verschilt per land/streek, net zoals dat het geval is bij het christendom. Zie de opmerking van Allknobe.
dat lijkt misschien zo omdat de nieuwsgaring geregisseerd wordt door de overheid.
wij zullen dus niet snel iets te horen krijgen over de ongelovige.
maar er zijn wel degelijk ongelovige moslims