Kun je van alle 'kruissplinters' echt een kathedraal bouwen?

Ik hoor wel eens dat je van alle zogenaamde splinters van Jezus' kruis een kathedraal kunt bouwen. Nu geloof ik best dat er veel te veel van die splinters zijn, maar een kathedraal ervan bouwen lijkt me wel erg onwaarschijnlijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, van de splinters van Jezus' kruis kun je geen kathedraal bouwen. Er van uitgaande dat het kruis echt bestaan heeft zouden er veel te weinig splinters zijn om een kathedraal te bouwen. Met de opmerking bedoeld dat er zo veel valse relikwieën van het Kruis in omloop zijn, dat ze vele, vele malen het ware volume van het kruis innemen. Dus de opmerking is lichtelijk sarcastisch bedoeld, om aan te geven dat er heel weinig klopt van al die zogenaamde relikwieën.

In 1970 heeft een Fransman, Rohault de Fleury, alle relikwieën van het kruis gecatalogiseerd, inclusief de relikwieën die volgens overlevering bestaan hebben, maar verloren gegaan zijn. Hij mat de bestaande relikwieën en schatte de grootte van de verloren relikwieën. Hij telde alles bij elkaar op en stelde vast dat wanneer je alle aan elkaar lijmt, dat je dan hooguit genoeg hebt voor een derde van het kruis. Het schandaal is dus niet dat er te veel hout is. Maar het schandaal is dat het grootste deel van het ware kruis, nadat het in de vierde eeuw in Jeruzalem opgegraven was, opnieuw verloren gegaan is. Hugo Bos

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100