Als je paus wilt worden moet je dan maagd zijn?

Ik vind het vreemd dat de paus niet getrouwd mag zijn, geen kinderen mag maken en ook geen seks mag hebben.
Seks is een uitvinding van God, dus waarom mogen geestenlijken daar dan geen gebruik van maken?
In de bijbel staat toch 'ga heen en vermenigvuldig u'.
Er staat niet bij dat dit niet geld voor pauzen, priesters, bischoppen, kardinalen, nonnen en moeders overste.
Heeft men dit er later bijverzonnen?

De behoefte aan seks blijft toch aanwezig, men loopt het gevaar dat bijvoorbeeld priesters kinderen sexueel misbruiken.

Een mannelijke maagd wordt ook wel knaap genoemd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
9K
jc54
14 jaar geleden
Seks is geen uitvinding, en al helemaal niet van God. Seks was er al lang voordat die God uitgevonden werd.
jc54
14 jaar geleden
En de bijbel kwam ook pas lang nadat de mensheid er was.
En daarvoor hadden dieren ook al seks. (Voortplantingsdrang).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik het is meer ironisch bedoelt, om de gelovigen te laten nadenken over de tegenstrijdigheden in het geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is geen tegenstrijdigheid in het geloof. Bijv. bij de protestantse kerk zijn dominees gewoon getrouwd en hebben kinderen (en dus ook seks :-)
Dit is gewoon een regel binnen het katholicisme. Celibatair leven betekent voor hen je leven primair wijden aan het geloof, en daar dus de hele dag mee bezig zijn. Je doet afstand van aardse geneugten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afstand van aardse geneugten? Waarom wonen ze dan zo groot en is er zoveel geld en rijkdom binnen het Vaticaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha dan krijg je dus een gang-bang in de hemel als Maria al die geestelijken wilt ontmaagden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed opgmerkt Meesleepbee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hele pausgebeuren vind ik gewoon idioot.
ze benoemen verschillende bischoppen tot leider of wat dan ook terwijl die persoon dan homo is. Ik heb echt niets tegen homo's maar ik lees toch ergens duidelijk dat het niet hoort en niet zo mag.
Tuurlijk heb ik respect voor ze en moeten ze zelf weten wat ze doen.
maar of die bisschoppen die mensen aanstellen als leider of hoofd ergens van terwijl ze vallen op hetzelfde geslacht dan spreken ze zichzelf tegen, en ik geloof dat God het niet zo bedoeld heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wist niet dat de paus een homo was.
Altijd gedacht dat het a-sexuelen zijn.
Ze beoefenen zelf de sport niet maar bemoeien zich wel met de spelregels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh sorry je bedoelt dat een bisschop een homo kan zijn, niet de paus zelf.

Het beste antwoord

Een paus mag niet getrouwd zijn en volgens de katholieke kerk mag seks pas na het huwelijk.... dus het lijkt mij logisch dat de paus maagd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed gevonden! Maar als een man trouwt en dan, binnen het huwelijk, geoorloofd sex heeft. Als God daarna de vrouw tot zich neemt. Dan is die man weduwnaar, en geen knaap meer. Mag deze man dan uiteindelijk paus worden? Ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me logisch dat dit het beste antwoord is.
Maar dan wel in theorie.
Wie weet wat de paus in zijn jeugd heeft uitgespookt.

Andere antwoorden (5)

Nee, je hoeft geen knaap te zijn.

Je moet wel celibatair leven om RK-priester, bisschop, kardinaal en paus te worden. Je kunt dus eerst sexuele activiteiten ontplooien, je dan bekeren tot het celibaat, en zo "carriere" maken binnen de RK-kerk.

Overigens heb je sowieso een probleem met de bewijsbaarheid van celibatair leven. Het is dan ook meer een gelofte en een gedragsregel dan iets dat kan worden gecontroleerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
De paus en de overige katholieke leiders moeten de kerkleden leiden. Daartoe mogen ze niet worden afgeleid door aardse beslommeringen zoals sex. Ze moeten al hun liefde volledig op God richten - vandaar het celibaat.

Door goede leiders te zijn, houden ze hun kerkleden op het rechte pad. Op die manier dragen ze indirect bij aan het gebod "gaat heen en vermenigvuldigt u".

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, wat dat vermenigvuldigen betreft: 2 maal 2 is 4. Ik begrijp dus niet waarom katholieke gezinnen traditioneel zo groot zijn...   ;-)
14 jaar geleden
Je hoeft, zoals Cryofiel al betoogd, geen maagd te zijn om paus, of , for that mather, priester, te worden.

Het was meen ik de heilige Franciscus die (ongeveer) schreef:

'O Heer, geef mij de kracht om kuis te zijn. Maar nu nog niet Heer, nu nog niet.'

Toegevoegd na 58 minuten:
Ter Info:

Franciscus was, voor hij zijn leven aan Jezus gaf, een levensgenieter waar Ramses Shaffy bleek bij af zou steken...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daaruit blijkt maar weer dat celibetair leven tegen de natuur is.
Ja...

Voor een paus geld ook verbeter de wereld en begin bij jezelf... Hoe kun je een ander trouwen verbieden als je zelf getrouwd bent?...

De behoeft aan seks blijft bestaan, daarom is het celibaat een grote flop, maar het wordt nog steeds als een groot goed gezien en dus mag de paus dat zelf niet...

Ik heb die regels niet verzonnen, als het aan mij lag schafte ik dat vandaag nog af... En daarmee het gevaar ondervangen van nog meer seksueel geweld in de katholieke kerk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu nog wel, maar over een tijdje niet meer.Dan mag een vrouw ook solliciteren naar de baan Pause.De inspraak word al beter binnen het pastorale.Ze hoeven de kleding ook niet aan te passen.De Jurk blijft bestaan.En een stevige hak onder de hoge schoen geeft meer elan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je hoeft geen maagd te zijn ,iedere mannelijke katholiek kan in principe gekozen worden tot paus oook al is hij bij wijze van spreken getrouwd, dit omdat volgens de statuten god degene is die de stemmmen aanstuurd bij de verkiezing van de kerkelijk leider. In de praktijk is het naturllijk zo dat van de kardinalen diegene die het best gelobbyt heeft en het meeste bestuurlijke ervaring en de minste vijanden binen het Vaticaan de nieuwe paus word als deze verkozen word.