Weten de Nederlanders veel over de Sjiieten/Sjiisme?

Zijn er percentages of onderzoek rapporten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Het antwoord is Nee. We weten zo ongeveer wat de Islam is en wat meer culte personen zullen gehoord hebben van Sjiieten en soennieten. Dan houdt het zo´n beetje op.
Volgens de CSB-statistien zijn er bijna een miljoen moslims in Nederland, waarvan de meeste turken en Marokanen zijn, deze zijn toch voornamelijk aanhangers van de Soennieten. De Iraanse vluchtelingen in Nederland zijn toch vooral van Christelijke stroming. Het aantal/percentage Sjiieten in Nederland zal dus erg laag zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om even wat duidelijkheid te scheppen. En ook omdat ik zelf niet zou ben van die stempels en hoe de gemiddelde niet moslim over ons vertelt of discussiëert. Wij zijn geen "aanhangers" van een bepaalde "stroming".
Een ware moslim zal zich moslim noemen. Ik zeg nooit tegen iemand, ik ben een Sunni, vind ik totaal niet nodig.
Ik geloof in Allaah, Hij is de Enige die ik aanbid en ik schaar me niet achter een bepaalde menigte, want hierdoor onstaat dus al die dwaling en verkeerde boodschap Ja ik volg de Sunnah en de Quraan zoals ik al eerder heb uitgelegd. Maar dat is ook de enige manier om deze religie te volgen. Vandaar dat ik ook zei: Er is maar 1 Islam en van stromingen zou geen sprake moeten zijn. Ik ben toch benieuwd, waarom ben je hier in geinteresseerd in Marleen. Ik bedoel dit echt niet vervelend, maar heb je uiteindelijk iets aan de info?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel ;)

Andere antwoorden (2)

Een flink aantal mensen zal weten dat het "een" stroming is binnen de Islam. Iets minder zullen weten dat de Soennieten de andere hoofdstroming is. Wat beiden inhouden zullen niet heel veel mensen je kunnen vertellen (ik incluis) zonder het op te moeten zoeken.

Bij mijn weten is daar niet serieus onderzoek naar verricht, maar de eventuele reden daarvoor ontgaat me ook volledig. Je mag al blij zijn als een meerderheid van de mensen precies weet wat de Islam inhoudt ; en daar heb ik al mijn twijfels bij.

(De meeste Nederlanders hebben al moeite het verschil uit te leggen tussen katholiek en protestant, en dat is nog wel 'eigen'. )

Toegevoegd na 4 minuten:
Veel mensen weten wel dat de Islam uit landen als Iran, Pakistan, Irak, affijn, het 'centrum' van de Islamitische wereld veruit de grootste bedreiging voor de mensen daar, het vrije denken, de demovratie en 'het westen' vormt, maar dat dat toevallig de Sjiitishe laden zijn die de meest fundamentele tak van de Islam vormen, is denk ik niet wijd en zijd bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben zelf moslim. Bekeerd dan wel. nu ruim 6 jaar. Ik weet wel wat van de Shi3a,maar laat ik t zo zeggen, Shia is geen Islam.

En stromingen horen niet te bestaan binnen de Islam. al zijn er die helaas wel.
Er is een overlevering van de Profeet Mohammed v.z.m.h waarin hij zegt dat er 72 sekten zullen zijn en er zal er 1 zijn die het juiste pad volgt.

Een echte moslim die zal je vertellen dat er maar 1 Islam is en dat er maar 1 manier is om dit geloof te beleiden.
Aan de hand van de Quraan, t boek van Allaah, en aan de hand van de Sunnah: dit zijn de overleveringen van de Profeet Mohammed, Allaahs vrede en zegeningen zijn met hem. En de Sunnah is ook hoe een moslim zijn leven moet invullen en moet leiden. Dus ook de handelingen van de geliefde Profeet v.z.m.h

Alles wat buiten de Quraan en sunnah valt is een toevoeging, en dit wordt niet toegestaan binnen de Islam.
Want dit zijn toevoegingen door de mens. En t boek van God is t ultieme en ware woord en niks mag daar aan toegevoegd worden. Wij noemen dit Bidah (toevoeging) en dit kan leiden tot Shirk, wat betekent dat je mensen naast God gaat plaatsen, en dat is een zeer grote zonde.

De praktijken die Shi'iten uithalen zijn verre van vredig en verre van Islam, en ik neem echt bewust afstand van hen.
Zij aanbidden afbeeldingen, en maken ook afbeeldingen van de profeet bijvoorbeeld, maar ook van zijn metgezellen e.d., En dit is dus totaal niet toegestaan.
Ook ontkennen zij bepaalde facetten van de religie, en zij verspreiden heel veel leugens. En het allerergste: zij beledigen de metgezellen Omar en Abu bakr (moge Allah tevreden met hen zijn) ,van de Profeet v.z.m.h, en ook zijn echtgenote Aicha. En zo nog wel meer familieleden
Het gaat zelfs zo ver dat zij beweren dat de boodschap niet aan hem overleverd was, of had moeten worden. maar aan Ali, zijn schoonzoon.
Als je hier meer van wilt weten dan wil ik daar best over uitbreiden, want dat is ook nog een apart verhaal

Zij doen aan zelfverwonding tot bloeden toe, en dat is echt een walgelijk tafereel. Nergens is terug te vinden dat een mens zichzelf dat aan moet doen.Ook houden ze van die heilige stoeten, en roepen ze allemaal leuzen.

Moslims behoren bijvoorbeeld 5 keer per dag te bidden, dit vind je ook allemaal terug. Maar de Shi'iten bidden bijvoorbeeld maar 3 keer en zij leggen ook hun hoofd op een steen, wat ook weer helemaal nergens vandaan komt.

Vandaar dus dat je ook vaak leest over ruzie tussen Soennah en Shia.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand weet of zij of hij naar de hemel gaat.
Daar kan alleen God over oordelen
Wij als moslims geloven wel dat de Islam als laatste en ware religie is gekomen na het Jodendom en het Christendom, ook monotheïstische religies.
Moslims geloven ook in Jezus, Abraham, Mozes,Noah alle profeten.
Alleen Allaah heeft ons bevoorrecht op de rest van de volkeren, omdat wij moslim zijn en in Zijn woord "de Quraan" geloven.
De Quraan is dus niet geschapen, de woorden in de Quraan zijn letterlijk Zijn woorden geopenbaard door de Engel Djibriel (Gabriel) aan Mohammed v.z.m.h
Kort opgesomd
God zegt ons: Volg wat Ik heb geopenbaard, volg wat de boodschapper Mohammed v.z.m.h heeft gezegd en heeft gedaan en je zal slagen in dit leven en in het Hiernamaals. Ik mag niet zeggen: Jij gaat naar de Hel, jij naar de Hemel.Dat is ook een zonde en een gebied waar wij ons niet op moeten begeven. Wij kunnen wel iemand adviseren, wijzen op hun zonden en fouten, maar als allereerst moeten wij onze eigen zonden en fouten verbeteren, en om vergiffenis vragen. Want iedereen maakt zonden en er is geen perfecte moslim en geen perfect mens. Ik adviseer je om de Quraan te lezen, maar ook te bestuderen.Daar zal je heel veel antwoorden vinden op vragen, en ook op jouw specifieke vraag. Het beste is om de Quraan in het Arabisch te lezen, aangezien t ook een oorspronkelijk arabisch schrift is.
Jammer genoeg ben ik heel beperkt in t echte Arabisch.
Ik lees de vertaling. De engelse vertaling is daarvan t beste vind ik persoonlijk.( Dr Muhammad Muhsin Khan en Dr Muhammad Taqi-ud-Din Al Hilali)
Ik heb ook de Tafsier van de Quraan. Dit zijn negen boeken, en daarmee wordt de Quraan als t ware uitgelegd.Ook de Tafsier is van dezelfde auteurs
Omdat t de woorden van God zijn, is t een prachtig en uniek schrift. Soms interpeteer je dingen op een bepaalde manier, maar klopt t niet.Men zegt wel eens 1 deel van t boek kunnen wij zelf begrijpen, 1 deel wordt uitgelegd door de geleerden, en 1 deel is van t ongeziene, dus die kennis is alleen bij God.
Vandaar ook dat er een uitleg van is gemaakt, om die fouten te voorkomen, en eigenlijk om je religie op de juiste manier te volgen. Je kan wel begrijpen dat ik hier heel veel over kan vertellen. De Islam is als zoete honing, je proeft er n btje van en je wilt alleen maar meer....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoo, gelijk beginnen met beoordelen? Dankzij jullie wordt de Islam slecht bekeken, ik zal zeggen je moet eerst uitzoeken wat de Islam inhoud. Je bent misschien bekeert tot de Islam, maar je moet ook uitzoeken wat je volgt! Al eeuwen lang hebben jullie Profeet en zijn familie (Ahlalbait) belang en deugd verborgen, ik zal zeggen wees niet partijdig, ga uitzoeken welke klopt, zoek maar Ahlalbait school (Shia) uit. Dankzij jullie wordt de Profeet slecht en negatief verteld bijv. dat de Profeet met 9 jarige meisje is getrouw wat is dit voor iets? Waar geloven jullie nog in? In nederland zijn er weinig Sjiieten (hier bewijs als antwoorden!) en dankzij jullie geloven ook sommige mensen in! Ga uitzoeken, ga zoeken!
Wat sommige nederlanders over de Islam hebben geleerd (dankzij soennieten en salafisten)
Wil ik ze beantwoorden referentie van Ahlalbait school (Shia) - Profeet is niet getrouwd met 9 jarige meisje
- Wie steelt worden zijn handen niet gesneden! dat is onbarmhartig, heeft niks maken met de Islam, en andere bewijs is als die gene moet bidden moet zijn handen op grond raken! (nog een smoesjes van soennieten en salafisten, wie steelt zijn handen worden gesnijden, kan toch niet?! De profeet was liefdevol en barmhartig tegen de elke mens, ik zal zeggen lees leven Profeet via zijn Ahlalbait, en niet via abu bakr of omar!!)
- Vrouwenrechten heeft binnen de Islam alleen Ahlalbait school (Sjiisme) onder controle gehouden
- Rechtvaardigheid is belangrijk binnen de Islam (Ahlalbait school)
- gedwongen huwelijk bij salafisten of soennieten is wel mogelijk maar bij Ahlalbait school is dat wreed en onbarmhartig voor het meisje, en zo'n huwelijk is niet acceptabel, het meisje mag zelf uitkiezen met wie zij gaat trouwen! etc etc etc etc Dus wat ik hier over wil zeggen is, dat al eeuwen de ware Islam slecht wordt uitgelegd of slecht verteld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
trouwens ken je deze hadiths nog? :) Afscheidsbedevaart van Profeet Mohammed (s) en declaratie tot leider Op de 18e dag van de Islamitische maand “Dhul Hidja”, in het jaar 10 AH (632 DC), vond de afscheidsbedevaart van Profeet Mohammed (s) plaats. Tienduizenden moslims hadden zich voor deze gebeurtenis bij de Profeet (s) geschaard. De Profeet (s) deed de bedevaartsrituelen voor, opdat de mensen de bedevaart in een correcte en uniforme manier uit zouden kunnen voeren. Na de voltooiing van deze afscheidsbedevaart verliet de Profeet (s) Mekka en bereikte hij samen met de menigte de plek “Ghadeer Khumm”, wat destijds een verzamelplek was voor mensen uit verschillende provincies om elkaar gedag te zeggen voor ze hun weg naar huis vervolgden. Hier bracht de engel Gabriel (a) de volgende Koranvers op de Profeet (s) neer: “O Boodschapper, verkondig hetgeen u van uw Heer is geopenbaard en indien gij dat niet doet, dan hebt gij Zijn Boodschap niet verkondigd (..)” (Koran, 5:67). Profeet Mohammed (s) gaf vervolgens een lange afscheidsspeech, waarna hij zei: “O mensen, ben ik niet geliefder voor jullie dan jullie voor jullie zelf?”, waarop de mensen bevestigend antwoordden. Toen pakte de Profeet (s) de hand van Imam Ali (a) en hief zijn arm omhoog en zei: “Voor wie ik leider ben, is Ali leider. O Allah, help wie hem helpt, en bestrijd wie hem bestrijdt, en laat degene zegevieren die hem laat zegevieren, en verlaat wie hem verlaat, en breng de waarheid met hem, waar hij ook heen gaat.”1 Sommigen vroegen hierna aan de Profeet (s) of hij dit uit eigen wil zei of dat dit van Allah kwam, waarop de Profeet (s) antwoordde: “Jawel, van Allah, en dit is mij bevolen.” Na de speech kwamen moslims Imam Ali (a) feliciteren. Onder hen was Umar, die tegen Imam Ali (a) zei: “Goed gedaan o Ali, je bent nu mijn leider en leider van elke gelovige.”1 Biografie van het leven van Imam Ali (a), biografieënreeks 14 onfeilbaren, Imam Husain Foundation, Qum
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ya Allaah, StaghferAllaah
Moge Allaah je leiden naar het juiste pad. Amien Er zijn genoeg authentieke bewijzen voor alles wat ik heb vertelt. En dat zijn dus niet mijn woorden, laten we duidelijk zijn. Maar van de Almachtige...
En het feit dat ik bekeerd ben heeft hier totaal niks mee te maken. Ik zie maar weer hoever jullie gaan in het misleiden van de mensen, en moge Allaah hen allen beschermen tegen jullie leugen en kwaadsprekerij.Amien
En ik zie ook de typische reactie op de namen Abu Bakr en Omar RaddiAllahu anhum, en dat bewijst voor mij genoeg. Als mensen de waarheid niet willen zien, dan zal Allaah de waarheid voor hen ook bedekken en Hij zal hun harten zwart maken. Als alles wat jij zegt zou kloppen dan zou Allaah Soubhana wa ta'ala het allemaal niet zo hebben laten verlopen, want de totale Macht ligt bij Hem. En dat is t Lot, Al Hamdulilah! Ik wil hier nu verder niet meer te veel op in gaan, want ik weet, en moge Allaah mij bijstaan, dat ik niet kan leiden, maar alleen de Schepper. Al hamdulilah Open je ogen voor hetgene wat juist is en sluit je ogen voor de Sheytaan en het slechte pad. De dag des Oordeels is onvermijdelijk....maak de jusite keus voordat t te laat is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch nog even Jullie claimen dat Ali RadiAllaahu anhu zogenaamd na de Profeet Mohammed v.z.m.h de Khalief had moeten zijn in plaast van Sidi Abu Bakr en Omar RadiAllahu anhum.
Maar als dit zo had moeten zijn dan had Allaah dit zo voorgeschreven. Zoals je zelf zegt Allaah is Barmhartig en Rechtvaardig. Dit is Al Qadr, Pre decree, t Lot. Dat je wel toch? En het geloven in Al Qadr is 1 van de 6 basisfundamenten van de Islam, en als je claimt dat je moslim bent dan moet je hierin geloven en kan en mag je dit niet ontkennen En ik zie bij de gefabriceerde Ahadieth geen 1 overlevering van de Profeet v.z.m.h staan. Dus hoe kan je dit dan uberhaupt een Hadieth noemen. Weet je wel wat een hadieth is? En de Afscheidsrede van onze geliefde Profeet Mohammed v.z.m.h die ken ik, en die is verre van wat jij hier nu hebt geknipt en geplakt.A'oedoe Billahi minadj Sjeitaan ir radjiem. En wat is Imam Hussain Foundation... Soubhan Allaah. Soubhan Allaah Allahi haf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan de echte afscheidspreek. Zonder stukjes ertussen uit te halen en zonder fabricaties. Kan m niet plaatsen omdat de preek dus veel langer is en t niet past in de 2500 tekens die ik mag plaatsen. Zegt ook al genoeg toch? www.moslima.nl
http://www.risallah.com/profeet/index.php?page_index=32
http://www.youtube.com/watch?v=7KqZZxpiJ18 Ik ben niet iemand die alles aanneemt van internet, denk dat we allemaal wel weten dat er van alles op internet geplaatst wordt. Maar om dan toch even t bewijs te leveren en duidelijkheid te scheppen. Ik kan nog wel duizend en 1 links en literatuur geven die dit hierboven bekrachtigen. Dus ik vraag je, Soubhan Allaah,wat wil je hier nu mee bereiken. Wallaahi je zal niet slagen, net zoals Allaah degene voor jou niet heeft laten slagen...AlHamdulilah.