Staat de verandering van de heilige dag van zaterdag naar zondag in verband met de text uit Daniel 7:25 ?

en het zal menen de tijden en de wet te veranderen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je 'de wet veranderen' of een ander zinsdeel?
Maar op zich zie ik niet echt een direct verband
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wet te veranderen zal wel de wet van god zijn neem ik aan en de tijd zal wel de tijd van god zijn(de tijd van god zal zijn 7 dagen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal iemand komen(volgens daniel) die dat doet of probeert.

Het beste antwoord

Een slimme vraag. Dit heeft inderdaad alles te maken met de tekst uit Daniel 7:25.
De dieren in dit visioen simbolizeren wereldrijken.

Het 4e dier (het grootste en machtigste) simboliseert het Romeinse rijk.
De 10 hoornen betekenen 10 koninkrijken.
De hoorn waarvan er 3 moesten wijken, is een groot en machtig Religieus instituut die voortgekomen is uit het Romeinse Rijk. Deze hoorn was een brutale hoorn vol met grootspraak die de tijden en de wet veranderen(invoering Gregoriaanse kalender en de verandering van de wet).

Het 4e gebod: Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag.
Keizer Constantijn(lid van de Katholieke kerk) heeft God´s speciale rustdag lop eigen houtje verandert van Zaterdag naar Zondag.
Daarnaast werd het 3e gebod ook niet echt gerespecteerd: "U zult geen beelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde."
Dus, ja de verandering heeft dus alles te maken met deze profetie die uitgekomen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In de Tien Geboden werd met het gebod 'Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt' de sabbat (shabbat) bedoeld. De joden vierden en vieren de Sabbat op zaterdag. Beter gezegd: van zonsondergang op vrijdagavond tot zonsondergang op zaterdagavond, op de laatste dag van de week dus (de zevende dag, de dag waarop, volgens heet bijbelboek Genesis, God uitrustte nadat Hij in zes dagen de wereld geschapen had.

Christenen beschouwen de zondag als de dag van de Heer, dit omdat Jezus op Paazondag uit de dood is opgestaan. De zondag is de christelijke sabbatsdag geworden uit eerbied voor de dag waarop Christus uit de dood is verrezen.

Jezus zei in het evangelie dat de sabbat voor de mens was ingesteld en niet andersom. Daarom maakten christenen, die hun verrezen Heer wilden eren, op de dag van de week waarop Hij uit de dood was opgestaan, de zondag tot hun religieuze feestdag in plaats van de zaterdag, die de Hebreeën sinds de tijd van Mozes in ere hadden gehouden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet preciezer/duidelijker om te zeggen dat niet de zondag de christelijke sabbatsdag is geworden maar 'de eerste dag' die later onder invloed van allerlei romeinse en griekse gebruiken later zondag werd genoemd, als vergelijking van christus met de zon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp heeft de mens die dag gekozen , ik kan nergens terug vinden dat jezus hier ooit opdracht voor heeft gegeven.
En verloochend een ieder daarmee het gebod van de Heer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de mens geinspireerd door de Heilige Geest.
Maar het is wel een feit (voor deze vraag) dat het wel Jezus was die besloot op de eerste dag op te staan. De mens heeft die dag (zondag) niet gekozen alleen de benaming wel.
Nee, met de tekst uit Daniël 7 heeft dat helemaal niets te maken. Dat gaat namelijk over een nachtelijk visioen dat Daniël had. Hem wordt daarna door een omstander aan wie hij dit vertelde uitgelegd er na tien koningen een andere koning zal heersen die in opstand komt en probeert dingen te veranderen. Maar die koning zal vernietigd worden, zijn macht wordt van hem ontnomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de Openbaring van Johannes krijgt de eerste dag van de week de prachtige naam: "De dag van de Heer" (Openbaring 1:10).
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nergens in de bijbel kom je tegen dat de dag des heren een Zondag is. Ook niet in Openbaring 1:10.
Het woord Sabbat komt daarentegen 154 keer voor. Het feit dat God´s rustdag naar Zondag is verandert is puur door mensen bedacht.
Keizer Constantijntje vereerde de Zonnegod en was niet echt een Christen.
Zondag is ter ere van de Zonnegod en om ruzie te voorkomen met de Christenen maakten ze deze blij met een dooie mus door te zeggen dat Christus was herrezen en opgestaan op Zondag.
Leuke conclusie.
Het vroege geïnstitutionaliseerde Christendom wilde zich voornamelijk van het Jodendom onderscheiden door de rustdag te verschuiven. Bijbelteksten werden hiervoor eerder als alibi dan als theologische redenering aangevoerd. Eerder ideologisch-strategische beweegredenen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna goed (toch een plusje !)
De christenen wilden zich niet zozeer onderscheiden van de joden, als wel op gaan in de massa van de niet-christelijke Romeinen. Christenen werden in die tijd zwaar vervolgd. De Romeinen vierden op zondag de dag van Jupiter, hun oppergod, door de Christelijke heilige dag ook op zondag te vieren (en veel gebruiken over te nemen) vielen de christenen veel minder op. Dat was in de tijd van het op bloed beluste Rome wel zo gezond ;-)
Ik zie al veel antwoorden, maar ook heel verschillende antwoorden en (nog) geen bronvermeldingen. Vandaar ook even mijn antwoord.

Eigenlijk is het geen verandering van de ene naar de andere dag geweest. De Joodse sabbat bestaat namelijk nog steeds. De keuze voor zondag als heilige dag heeft geen bijbelse oorsprong. Hierover zegt wikipedia het volgende:

"De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantinus). Door Constantijn werd in een edict in 321 n. Chr. zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon.

Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen. Het christendom werd overigens pas decennia later verplicht dan wel staatsgodsdienst. De zondag in plaats van de zaterdag was een van de zaken waarin het christendom zich duidelijker ging afscheiden van het jodendom."

Met andere woorden: hoewel de tekst uit Daniël 7:25 soms wordt aangehaald als motivering of verdediging van de keuze voor de zondag, is dat niet de reden dat Christenen voor de zondag hebben gekozen. Het verband tussen de keuze voor de zondag en de genoemde tekst is dus hooguit dat deze wordt gebruikt om deze keuze te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk iemand die een beetje verder kijkt dan z'n eigen overtuiging. Het zou gelovigen haast verboden moeten worden om te antwoorden ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt widar, en grappig dat je dat zegt. eerder vandaag was er iemand die zich irriteerde aan niet-gelovigen die antwoord gaan geven op religieuze vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk juist dat niet-gelovigen daar vaak beter geschikt voor zijn, omdat die niet gehinderd worden door enige overtuiging. Kijk maar naar de antwoorden hier, vrijwel allemaal op basis van eigen overtuiging. Niemand die werkelijk heeft uitgezocht waarom die verandering werkelijk heeft plaatsgevonden. Die reden echter is het enige waarin een niet-gelovige nu wel geïnteresseerd is en die zal er dan ook naar gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook grappig dat ze dat dan wel weer gaan wegminnen :)
Hallo, het antwoord is nee.

Van zaterdag naar zondag heeft te maken met de opstanding van Christus op de achtste dag.
Dat we mogen leven vanuit deze opstandingskracht.
Ook zijn er verwijzingen dat de eerste christenen op zondag samen kwamen.

Dan 7 vers 25 verwijst naar de valse profeet, de antichrist.
Die als we het boek Daniel verder bestuderen 7 jaar aan de macht zal zijn als wereldregeerder en ook een verbond aangaat met Israel. Hij zal zelfs door velen als de verwachte Messias worden gezien. De Joden hebben nu een eigen jaartelling en Joodse wet, deze zullen ze voor hem zelfs gaan aanpassen.
Aan het einde zullen ze gaan ontdekken dat het een valse profeet is.

Dan komt Christus terug op aarde.