Zijn er volkeren of stammen die ooit succesvol een samenleving hebben gevormd zonder enige vorm van geloof?

Zijn er voorbeelden bekend van volkeren die ooit zonder enig geloof in geesten (voorouders) of in een god/goden een succesvolle samenleving hebben gevormd die enkele eeuwen heeft standgehouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste voorbeeld wat ik ken zijn de http://en.wikipedia.org/wiki/Pirah%C3%A3_people, kijk vooral dit filmpje van hoe een missionaris atheist werd nadat hij met deze mensen optrok. Geloof speelt zo'n kleine rol dat hij er weinig tot niks over vermeldt in zijn verhaal. Deze mensen leven en overleven gewoon en als je ze wat probeert wijs te maken, zeggen ze laat maar zien. http://www.youtube.com/watch?v=dg84mFeIsLQ Ik laat het als antwoord achterwege aangezien er een kleine verwijzing is naar spiritisme in de wiki.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de huidige generatie, toch? ... of nee, dat is geen volk...

Het beste antwoord

Hoewel je geneigd bent om 'nee' te zeggen is dat natuurlijk nooit aan te tonen. Wat wel duidelijk is en wat antropologen over de hele wereld tegenkomen is dat de mate van ontwikkeling van een stam of volk een groot causaal verband heeft met de mate waarin een stam of volk religieus is.

De mens heeft van nature ordening nodig. En als niet duidelijk is waar iets vandaan komt (bijvoorbeeld bliksem, een regenboog, aardbevingen, zonsverduisteringen etc) dan wordt het hiaat in de kennis vrijwel in alle gevallen opgevuld door een vorm van religie. Wat ze niet kunnen begrijpen of verklaren zal dan wel door een bovennatuurlijke macht veroorzaakt zijn. Of dit nu in een persoonlijke god (of goden) is of een soort natuurgodsdienst, dat maakt niet zoveel uit. In die zin is het logisch om te veronderstellen dat elk primitief volk op enig moment een vorm van religie nodig heeft gehad.

Omgekeerd geredeneerd zie je dat in samenlevingen waar steeds meer kennis is over hoe de wereld echt in elkaar zit, de mate van religiositeit afneemt. De wetenschappelijke werkelijkheid, die ontzagwekkend mooi blijkt te zijn en veel meer spannende magie bevat dan de bekende oeroude mythen, neemt eigenlijk de traditionele rol over van religie in het verklaren van verschillende fenomenen. Met dit verschil dat kennis zich ontwikkelt en groeit terwijl religie onveranderlijk moet zijn ter bescherming van de eigen oorsprong.

Daarop voortbordurend is elk ontwikkeld volk ooit primitief geweest en dus ooit religieus geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hem nog niet gezien had: http://www.youtube.com/watch?v=dg84mFeIsLQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha mrtomaat, die had ik nog niet gezien. zou zo maar de uitzondering kunnen zijn die de regel bevestigt, zoals de amerikanen dat aan de andere kant zijn ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof is m.i. een gevolg van het ontwikkelde menselijke bewustzijn en zijn innerlijke strijd in de keuze tussen goed en kwaad, het bied houvast...

Ben het bijna helemaal eens met je reactie verder! Hoe primitiever, hoe meer kans op religie. Ik schrijf bijna omdat zelfs ik als behoorlijk nuchter, objectief en ongelovig persoon constateer dat er genoeg onverklaarbare dingen zijn, telepathie en je intuïtie bijvoorbeeld, maar ook vreemde dingen die zich vnl afspeelden rondom 2 van mijn ex vriendinnen. Niks schokkends ofzo, maar blijkbaar trokken ze zelf of door de plaats waar ze woonden 'iets' aan wat men in de volksmond aan geesten toeschrijft. Ik kan hier onmogelijk omheen en mijn gevoel zegt verder dat je je hier niet teveel mee bezig moet houden. Waar ik dus naartoe wilde hiermee is dat ik het door dit soort zaken vrij logisch vind dat mensen -hoe ontwikkeld een volk ook is- religieuze of bijgelovige neigingen vertonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@maasland: bedankt voor je reactie. ik ben het niet helemaal met je eens dat er genoeg onverklaarbare dingen zijn. wel zijn er ontzettend veel onverklaarde dingen, maar deze zijn niet per definitie onverklaarbaar. we zijn alleen nog niet zover dat we de verklaring hebben gevonden. ik ben het wel met je eens dat het vrij logisch is dat ook bij een ontwikkeld volk een deel van de mensen religieuze bijgelovige neigingen vertonen (het woordje 'of' heb ik hierbij bewust weggelaten).

Andere antwoorden (3)

nee
Het communisme is de enige die het geprobeerd heeft
en je ziet wat dat opleverde
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het communisme werkelijk een volk of stam?
capthavoc
11 jaar geleden
nee eigenlijk een systeem (idealisme)
maar goed wat eerst gedragen werd door een meerderheid wordt later meestal je dictator.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik denk dat het communisme niet heeft gefaald doordat het geloof werd bestreden. Het communisme deed (simpel gezegd) twee dingen:
a)  Een bepaald staats- en besturingssysteem gebruiken.
b)  Het geloof ontmoedigen resp. bestrijden. Ik denk dat de resultaten van jarenlang communisme eerder aan a) dan aan b) zijn te wijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen het communisme werd weliswaar het geloof vervolgd maar is niet verdwenen. De relatie met de Russisch orthodoxe kerk is complex te noemen. Als voorbeeld, Stalin (toch zo'n beetje een van de archetypes van een dictator (samen met Hitler en Mao)) stond een heropleving van de kerk toe, terwijl Chroetsjov als zijn opvolger weer begon met vervolgen. Enkele jaren na de oktoberrevolutie hebben de bolsjewieken zelfs geprobeerd een eigen kerk op te richten als tegenwicht tegen de Russisch orthodoxe kerk. Kortom niet alleen kun communisme niet volk of stam noemen, ook geloof is daar nooit weggeweest. Daarom (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast; Stalin werd bijgezet in het mausoleum waar Lenin al lag, maar werd later alsnog begraven toen de weduwe van Lenin erover klaagde dat haar man in een visioen had verteld niet met die vent op 1 kamer wou blijven.
Daar is toch een vorm van geloof voor nodig :P
Nee er zijn geen voorbeelden bekend.
In iedere samenleving bevinden zich mensen, en binnen die groep van mensen (een volk) zijn er altijd mensen geweest met een vorm van geloof, een volk zonder mensen met geloof bestaat niet.
Je kunt je zelfs afvragen of atheïsme op zich ook geen geloof is. Maar zelfs binnen landen die het atheïsme hanteren zijn er mensen die toch ergens in geloven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, die volkeren of stammen hebben nooit op aarde geleefd. Want "een mens is een godsdienstig wezen" volgens Dr. C.G.Jung o.a. in zijn studie: "Psychologie en Godsdienst".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand weet of er een paar duizend jaar geleden niet ergens een stam een eeuw of vier diep in de jungle zonder geloof vrolijk heeft rond gesprongen. Dus de conclusie van je eerste zin is niet te onderbouwen. Tevens is een uitspraak van Jung, hoe groot zijn autoriteit ook is, in dit opzicht geen bewijs. Vandaar (-)