Wat is toeval?

Wat maakt toeval een 'toeval'? Is het kwestie van subjectieve point of view of iets objectief?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

Het leven is een gigantische loterij.
Er zijn allerlei mogelijkheden, maar slechts één wordt er werkelijkheid.
En wij zien dus alleen datgene wat werkelijkheid wordt.
Dat noemen we toeval, omdat we het niet kunnen voorspellen. Bij een dobbelsteen bijvoorbeeld, zou je de exacte luchtstroom moeten weten, de uitgangspositie, de snelheid waarmee je de dobbelsteen weggooit, de rotatie, het moment waarop die de ondergrond raakt, de wrijving met de lucht en de ondergrond, de exacte vorm van de dobbelsteen enz enz enz. Het is gewoon te complex om in een systeem te vatten om daarmee te kunnen voorspellen.
Daarom spreken we over 'kansen' en 'toeval'. Gewoon, omdat we er geen preciezere uitspraken over kunnen doen omdat de werkelijkheid complex is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Toeval bestaat niet, behalve als je een toeval krijgt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toeval : Is een gebeurtenis die niet had verwacht op een bepaald tijdstip.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het vreemde aan toeval is dat het niet blijkt te bestaan. Het schijnt zelfs onmogelijk te zijn om bijvoorbeeld door middel van een computer een willekeurig aantal getallen te kiezen, zonder dat deze op enig moment in een soort orde vervallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toeval is onvoorspelbaar.
Voorbeelden zijn dobbelstenen en roulette.
Dat is objectief vast te stellen.
15 jaar geleden
Toeval is wat mij betreft een niet gemakkelijk verklaarbare samenloop van omstandigheden omdat (bij toeval worden tenminste 2 voorkomende feiten met elkaar vergeleken) 1 feit als uitgangspunt wordt genomen, en de kennis van de vergelijker niet zover reikt om het 2e feit daarmee in causaal verband te brengen.

Edoch, vaak helpt het om een ander even te vragen of iets toeval is of niet. Desnoods via GoeieVragen.nl :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:) Voorbeeld. Als ik 's ochtend vroeg onderweg naar mijn werk bij de stoplicht aankom en die stoplicht op dat moment op groen springt, kan ik zeggen dat dat toeval is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je hoopte op groen heet het mazzel, als je rood verwachtte ook, maar als je hoopte (om je ontbijt weg te kauwen) dan heet het pech. Toeval heeft alleen maar met je verwachtingspatroon van doen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoopte op rood, bedoelde ik dus hierboven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
LoL zo belg ben ik ook niet. Laat die lussen even staan. Er zijn voldoende stoplichten die werken op gegeven tijdstip, dus schakkelen van kleuren op bepaalde van tevoren vastgestelde perioden van de tijd. In dit geval wat maakt het uit of jij het mazzel noemt of pech? In feite blijken beide toeval te zijn. Maar wat precies maakt dan in mijn ogen toeval een toeval? Het lijkt me dat ik het als een toeval zie alleen omdat ik de werking van de stoplicht niet precies weet. Als ik de programmering van deze stoplicht bestudeer en weet op welke tijdstip gaat er groen branden is het dan niet meer zo toevallig voor mij. Of zie ik het verkeerd? Betekent dit dat toeval is niet meer dan de resultaat van mijn beperkte subjectieve visie? Bestat er dan ook zo iets als 'objectief toeval' of geldt deze in alle gevallen?
Ik denk dat inwezen alles dat gebeurt toevallig is. Alle gebeurtenissen, alle acties, alles..

Wij benoemen het echter pas als toevallig wanneer we een samenloop niet hadden verwacht.

Ik denk dat toeval ook iets te maken heeft met kans. hoe kleiner de kans is dat iets gebeurt, hoe toevalliger we het vinden als het wel gebeurt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessante vraag. Volgens het woordenboek: onvoorzien, onverwacht.

Ik denk dat mensen het woord toeval vooral gebruiken om zich erachter te verschuilen, zodat er niet verder nagedacht hoeft te worden.

Of zoals Spinoza eens zo mooi zei: 'Wat wij toeval noemen is het toevluchtsoord der onwetendheid'.

Er zullen vast gebeurtenissen zijn die geheel toevallig zijn. Misschien is het daarom zo moeilijk om het echte toeval en datgene wat je toe moest vallen, van elkaar te scheiden.

We hebben een naam gegeven aan een zichtbaar bewijs van een onzichtbare oorzaak.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik deze vraag niet vaak aan mezelf stel. Het leven is voor mij een leer- en groeiproces, toevallig of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
===
Of zoals Spinoza eens zo mooi zei: ‘Wat wij toeval noemen is het toevluchtsoord der onwetendheid’.
==== Ja bedankt, dat is wat bedoelde toen ik vroeg of het kwestie van subjectieve visie is. Want die is per definitie beperkt. En juist die beperking maakt zo iets als 'unknown' kunnen bestaan.
Herman Finkers zei: "Als een epilepticus elke middag om precies 3 uur een toeval krijgt, dan noem ik dat geen toeval meer."