Als je in god gelooft, geloof je dan ook automatisch in de duivel?

Aangezien er bij elke godsdienst ook sprake is van een duivel, je krijgt die zal maar zeggen gratis bij. Is het dan zo dat als je in god gelooft je eigenlijk ook het bestaan van een duivel erkend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.4K

Antwoorden (15)

Nee,de duivel zit in de mensen zelf,het kwaad of het zondige.Ik geloof niet in een duivel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles bestaat uit tegenpolen:

Er is geen donker, zonder licht
geen liefde zonder haat
geen massa zonder ledigheid
geen hoogte zonder diepte
geen goed zonder kwaad.

Vanuit dat licht bezien zal elke religie zijn demonen hebben. Is het koppelverkoop?
Nee, eerder een logisch gevolg van de tegenpolen die nodig zijn om elkaar bestaansrecht te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, alleen als je gelooft dat God almachtig en volmaakt is ontkom je niet aan een duivel om de nare dingen in het leven te verklaren. Het hangt er dus maar vanaf hoeveel macht je God toekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste is er bij lang niet alle godsdiensten sprake van een duivel. Er zijn naar schatting wel tienduizend verschillende godsdiensten in de geschiedenis en het heden geweest waarvan veruit de meerderheid polytheistisch (geloof in meerdere goden) of animistisch (dieren, etc. bevatten allemaal onstoffelijke zielen).

De duivel komt niet in de oorspronkelijke 5 boeken (de Torah of de Pentateuch) voor, die is er pas later bij verzonnen (in Job komt 'satan voor het eerst voor) omdat de priesters maar geen goed antwoord konden geven op de stelling 'als God alles is, dan komt het Kwaad ook van God. Ik wil niet het kwaad aanbidden.' Dat probleem komt bij al die andere godsdiensten die in het bestaan van meerdere goden geloofden niet voor.

Toegevoegd na 44 seconden:
(de pentateuch = eerste 5 boeken van de bijbel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je weet hebt in de nacht, dan heb je ook weet van de dag. Het één kan niet zonder zijn de ander, zijn 'tegenpool', bestaan.
Wellicht zijn de volgende voorbeelden herkenbaarder: zo boven , zo beneden; eb en vloed; etc.

De duivel wordt als 'negatief' ervaren. Zijn tegenhanger 'God' als positief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof wel dat God bestaat en dat de duivel ook bestaat, daar komt het goed en kwaad vandaan.
Maar God heeft de duivel al overwonnen. Maar hij is er nog wel, hij wil graag dat de mensen bij God vandaan blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar doet hij alles aan ja, en het lukt aardig, kijk maar naar alles wat er in de wereld gebeurd. het staat precies in de bijbel geschreven, het komt allemaal zo uit. ook hoe het afloopt staat heel duidelijk beschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ja, alles klopt precies!
Als je christelijk bent, kun je jezelf alleen maar zo noemen als je in het God, vader, zoon, heilige geest, duiivel, hemel en hel riedeltje gelooft. Als je er een uit weg laat ben je geen christen en kan je ze dus net zo goed allemaal weglaten. Dat lucht enorm op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wel gelooft, dan geloof je in de hemel en de hel en God en duivel
Nee geloven gaat niet vanzelf, je moet er veel voor doen, je moet eerst leren en dan oefenen... En blijven herhalen, daarom moest je elke zondag naar de kerk, om te oefenen...

Als je weet dat God alles is, omvat de verzameling alles dus ook de duivel... logisch toch, daar hoef je niet voor te oefenen om dat te snappen... Dus hier komt geen geloof aan te pas... En iets weten is veel krachtiger dan geloven, want weten twijfelt nooit, en geloven twijfelt ALTIJD...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee God heeft geen slechte kanten, God IS die slechte EN goede kanten tegelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat geloof ik absoluut niet!!! God is Goed en de duivel is het Kwade
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje... Geloof maar door... Twijfel maar door... God trekt zich er NIETS van aan of je in God gelooft of niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God trekt zich wel degelijk iets van ons aan. Hij houd van ons, Hij heeft zelfs Zijn Zoon gegeven en Hij heeft aan het kruis gehangen om onze schuld (die wij nooit kunnen betalen) te betalen. Zodat wij nog vergeven kunnen worden. Hij houd ook van jou
Als je alles wat er in de Bijbel staat wilt geloven zal je ook in de Duivel willen geloven. Daar is geen ontkomen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat moet wel,in iedere godsdienst is er altijd een tegenspeler contra het goede en die wordt dan de duivel genoemd.Het één zal niet kunnen bestaan,zonder de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als je in GOD gelooft, geloof je tegelijk ook in duivel, engel. geesten, en noem maar. Die zitten alles in 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien er in de bijbel meermalen wordt gesproken over de duivel (satan) gaan de meeste gelovigen er wel van uit dat er ook een duivel bestaat. Maar hoe deze zich manifesteert daar bestaan vragen over.
Het goddelijke kan in je zitten, de manier waarop je leeft, waarop je met anderen omgaat.
Dus de tegenhanger hiervan kan ook in je zitten.
Ik denk dat de duivel staat voor alle verleidingen waaraan de mens bloot kan staan en die alleen maar zorgen voor zelfverheerlijking en niet ten gunste komen van een goede wereld.

Een interessante site trouwens die ik tegenkwam:
http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/windvandegeest/88duivel.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenstellingen zijn er altijd. Heet en koud, haat en liefde, boven en beneden.
Dus als je in God geloofd, krijg je de Duivel er bij.
Ik zal je ook een voorbeeld geven waarom het zo belangrijk is dat die duivel er ook is.
Als je heel erg ziek bent en je wordt weer beter, dan kun je je gezondheid heel erg waarderen, omdat je geleerd hebt wat het is om ziek te zijn.
Zo is het ook bij de duivel, als je in zijn klauwen bent geweest, zul je het kwaad afzweren en God opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als satan er niet was geweest, zouden we allemaal perfect zijn en in een volmaakte wereld leven. Helaas zijn we verleid waardoor we in deze gebroken wereld leven. Jezus is op precies dezelfde manier verleid als de eerste mensen, maar heeft deze weerstaan omdat Hij volmaakt is. Daarom is Hij voor ons gestorven en heeft Hij satan overwonnen.
We hoeven nu alleen nog maar te kiezen: wie niet voor God is, is tegen Hem.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het zijn wel tegenpolen, maar de een hoeft niet te bestaan voor het bestaan van de ander.

God kan op zichzelf bestaan zonder dat de duivel op zichzelf bestaat. Het kwaad zonder eigen entiteit is de afwezigheid van het goede (de liefde).