Hoe kun je jezelf tot een ander geloof bekeren?

Moet je daarvoor naar het gemeentehuis of is de kerk (als christen zijnde) alleen voldoende? Hoe werkt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.7K

Antwoorden (3)

De gemeentes hier in Nederland hebben helemaal niets te maken met waar jij in gelooft. Geloven doe je voor jezelf.

Volgens artikel 18 van de Universele verklaring van de rechten van de mens heeft een ieder recht op vrijheid van godsdienst en houdt dit ook "de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen" in.

Om je tot het Christendom te bekeren, moet je geloven dat Jezus de Zoon van God is die voor jouw zonden stierf en vervolgens uit de dood opstond. Je moet het met God eens zijn dat je een zondaar bent die behoefte heeft aan een redding, en je moet alleen op Jezus vertrouwen om je te redden. Wanneer jij je van je zonde afwendt en je tot God keert, dan belooft God dat Hij jou zal redden en jou de Heilige Geest zal geven, Die van jou een nieuwe schepping zal maken.

Het Christendom, in de ware vorm, is geen religie. Het Christendom is volgens de Bijbel een relatie met Jezus Christus. God’s aanbod van de redding voor iedereen die in de offergave van Jezus aan het kruis gelooft en hierop vertrouwt. Iemand die zich tot het Christendom bekeert verlaat niet de ene religie voor een andere religie. Een bekering tot het Christendom is het ontvangen van het geschenk dat God aanbiedt en het beginnen van een persoonlijke relatie met Jezus Christus die resulteert in de vergeving van de zonden en een eeuwigheid in de Hemel na de dood.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tweede alinea > eerste bron.
Derde en vierde alinea's > tweede bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de gemeentelijke basisadministratie staat het lidmaatschap van enige kerkgenootschappen opgenomen, via een organisatie die dat bijhoudt, de SILA. Dus in de GBA staat vermeld: SILA als je tot het lijstje van meest voorkomende kerkgenootschappen behoort. Deze kerkgenootschappen kunnen zodoende bericht krijgen bij een verhuizing of een overlijden. Na een verhuizing kunnen ze nieuwkomers een bezoekje brengen en welkom heten in hun nieuwe kerkelijke gemeente of parochie.

Wil je niet meer als zodanig genoteerd staan, kun je hiervoor bij de gemeente een formuliertje invullen. Dus uitschrijven is gemakkelijk, vooral in een stad, als men je niet kent.

Bekeren is iets anders. Dat is je met hart en ziel en heel je verstand toewenden naar de gemeenschap met wie je je verbonden voelt. In Christelijke gemeenschappen, zoek je contact met de dominee of iemand van de kerkenraad, of met een pastoor. Alvorens je gedoopt wordt en belijdenis van je geloof aflegt, is het goed om meer te weten, dus wat les te krijgen. Als je van het ene kerkgenootschap naar het andere overgaat, is inschrijving in die nieuwe gemeente meestal voldoende. Orientatie op de andere gebruiken of visie in die nieuwe gemeente volgt dan vanzelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie zich tot de Heer bekeert, en dat kan op elk willekeurig moment in iemands leven, is niemand verantwoording schuldig. Noch aan het gemeentehuis, noch aan de kerk c.q. sekte of welke organisatie of vereniging dan ook. “Iedereen die de Vader mij geeft zal bij mij komen, en wie bij mij komt zal ik niet wegsturen . . “