Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat deed de Inquisitie nu precies?

Na aanleiding van een antwoord dat ik eerder deze ochtend heb gegeven vraag ik me eigenlijk af wat de Inquisitie nu precies deed. Want mijn idee zegt dat het vooral een stelletje dat 'in naam van God' de bevolking systematisch zuiverde tussen gelovigen en ketters die de brandstapel op moesten...

Maar klopt dit beeld?

Wat deed de Inquisitie nu precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

de inquisitie was een rechtbank die bepaalde of iemand een "vijand van Christus wens " was of niet
ze hadden achtenveertig regels opgesteld de regels van Pamiers ( zie link)
er mocht worden gemarteld end. om verdachten aan de tand te voelen
er waren verschillende straffen van licht tot de dood

het artikel hieronder is erg verhelderend

Toegevoegd na 1 minuut:
het ging heel ver:
De inquisiteurs vervolgden niet alleen de levenden. Vaak werden ook de beenderen van overleden parfaits opgegraven om alsnog op een brandstapel te worden verbrand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante link...

Andere antwoorden (3)

Je beeld klopt aardig: de inquisitie bestond uit (geestelijke) inquisiteurs die de opdracht hadden ketters te vinden en berechten. De inquisiteur (die aanklager en rechter tegelijk was) legde de straf op, die vervolgens door wereldlijke autoriteiten werd uitgevoerd.

De inquisitie bestond uit reizende rechtbanken, die bijvoorbeeld in een dorp neerstreken en de biecht bij alle dorpelingen afnamen. Kleine 'vergrijpen' werden vaak vergeven als de overtreder namen van vermoedelijke ketters noemde. Straffen voor ketterij varieerden: van bedevaart tot brandstapel, en daartussen vormen van gevangenisstraf. Doodsbedreiging en marteling waren geaccepteerd om een verdachte een bekentenis te ontlokken.

Overigens in de bron interessante leesvoer: de inquisitie zoals beschreven door de Catholic Encyclopedia. Lees en huiver als je begint te beseffen wat dit stuk allemaal probeert goed te praten...

(PS sowieso een erg onaangename site als je er verder rondkijkt, maar ik vind kennis van religieus fundamentalisme belangrijk.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een soort rechtbank, volgens hun eigen recht...

En wat deed de inquisitie, die handhaafden hun recht... Kruistochten zijn inquisitie-uitingen en bij de Katharen hadden ze ook zulke instanties...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er waren twee inquisities: de Pauselijke Inquisitie en de Spaanse Inquisitie. De PI was vooral gericht tegen ketters maar de SI was vooral gericht tegen Joden, en dan vooral Joden die zich (om lijfsbehoud) hadden bekeerd tot de christelijke leer. Het waren Duivelse instellingen in hun opzet. The Name of the Rose is een goede film om een indruk te krijgen over de Pauselijke inquisitie... Als je geen Anti christelijk mens wil worden moet je je maar verder niet verdiepen in dit onderwerp. De spaanse Inquisitie is in wezen de oorsprong van de vernietigingskampen van Hitler, incl. de jodenster, die door de RK kerk in het Vierde Lateraanse Concilie (Rome) verplicht werd gesteld om te dragen.

Toegevoegd na 27 seconden:
1215-1216
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga die film zeer zeker kijken...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding